Citroen Meyer echt te veel mannelijke bloemen

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Citroen Meyer echt te veel mannelijke bloemen

Berichtdoor lily-anne op 17 apr 2014 09:21

Ieder jaar is het weer hetzelfde. Mijn citrus ('Meyer' denk ik ) heeft in het voorjaar heel veel bloemen! Hij bloeit zich steeds bijna dood . De hoeveelheid bloemen is eigenlijk buiten proportie - echt ontelbaar! Het eigenaardige is dat er in het voorjaar , zo goed als geen vrouwelijke bloemen bij zijn . Van bevruchten is er dus geen sprake ! Bij de 2 de bloei, later in het jaar , zijn er wel een aantal vrouwelijke bloemen en krijgt de plant zo een aantal citroenen . Wat is de zin van zo een energie verkwistende eerste bloei? Hoe kan dit vermeden worden, zodat de plant vanaf de eerste bloei al vruchten kan maken en dat die heel de zomer kunnen groeien?
Groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: Citroen Meyer echt te veel mannelijke bloemen

Berichtdoor Frankster op 22 apr 2014 14:15

Heb zelf een paar citrussen en dit probleem is me onbekend; als ze bloeien, heb ik altijd vruchtvorming (weliswaar wordt maar een heel klein % echt groot (citroen) of heb ik tientallen miniatuurvruchtjes (orange/lime)). Zou denken dat in de lente meststof met heel laag P(hosphor) gehalte wel zou helpen om te veel bloei te vermijden ?
Maar hoe je aan exclusief mannelijke bloemen komt is me een raadsel...
Frankster
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 28 apr 2011 16:24
Woonplaats: Hove (Antwerpen)
1 bedankjes

Re: Citroen Meyer echt te veel mannelijke bloemen

Berichtdoor lily-anne op 22 apr 2014 15:47

Bedankt voor je reactie Frankster, hopelijk is er iemand met een gelijkaardig probleem, die de oplossing van het raadsel weet .
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: Citroen Meyer echt te veel mannelijke bloemen

Berichtdoor Ben op 23 apr 2014 00:07

Dag Lily-Anne,
Het verschijnsel dat je noemt komt vaker voor als citrusplanten nog te jong zijn om volop grote vruchten te dragen.
Bij oudere planten zie je het wel als de plant wil overleven omdat er bv. iets mis is met de wortels.
Ook als een citrusplant op een te warme plaats werd overwinterd zie je hetzelfde verschijnsel.

Groetjes, Ben.
Ben
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 20 jun 2010 15:18
11 bedankjes

Re: Citroen Meyer echt te veel mannelijke bloemen

Berichtdoor lily-anne op 24 apr 2014 09:09

Ben schreef:Dag Lily-Anne,
Het verschijnsel dat je noemt komt vaker voor als citrusplanten nog te jong zijn om volop grote vruchten te dragen.
Bij oudere planten zie je het wel als de plant wil overleven omdat er bv. iets mis is met de wortels.
Ook als een citrusplant op een te warme plaats werd overwinterd zie je hetzelfde verschijnsel.

Groetjes, Ben.



Ben, bedankt ben voor je reactie!
Te jong is deze citrus zeker niet . Hij staat op dezelfde overwinteringsplaats als mijn andere (veel betere) citroen plant , dus dat zal het vermoedelijk ook niet zijn. Voor zover ik mij kan herinneren heeft hij ieder voorjaar dit probleem en na die overvloedige bloei, moet hij altijd wat bekomende en ziet hij er niet goed uit - de 2 de bloei is beter en dan geeft hij een paar citroenen . Blijft dan nog het mogelijke wortel probleem . Ik heb nu pas voedsel gegeven ( 10/52/10 ) hopelijk knapt hij daar van op .
Verpotten is al te laat zeker?
Groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: Citroen Meyer echt te veel mannelijke bloemen

Berichtdoor Ben op 24 apr 2014 21:48

Lily-Anne,
Denk inderdaad dat de plant (wortels) niet genoeg hersteld is. Die 10-52-10 is nu goed om de wortelgroei te stimuleren. Zou die maar 2 keer gebruiken om daarna over te gaan naar de meststof met een relatief hoog stikstofgehalte bv. 10-4-6. Afharden eind augustus met een meststof met een hoger kaligehalte. (2x)
Verpotten is niet te laat.
Als de plant nieuwe groeischeutjes laat zien, vormen zich ook nieuwe wortels. Dat is ook de ideale tijd dat begonnen kan worden met verpotten. Citrus verpotten als de plant nog niet in hergroei is, geeft veel problemen. De potgrond blijft dan te lang nat.
Zelf ben ik nu ook een beetje bezig met verpotten, maar dat kan ook nog in mei / juni / juli. Gebruik een grove luchtige potgrond. De pot niet veel groter, anders blijft de potgrond te lang nat. Waar geen wortels zitten verbruikt hij niets tot weinig.
Na nieuwe potgrond niet tegelijk mesten. Er zit meestal al mest in de nieuwe potgrond voor ca. 4 - 6 weken.
Groetjes, Ben.
Ben
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 20 jun 2010 15:18
11 bedankjes

Re: Citroen Meyer echt te veel mannelijke bloemen

Berichtdoor lily-anne op 24 apr 2014 22:17

Ok Ben, daar kan ik mee verder en hopelijk komt het dan eindelijk goed met deze plant . Ik zal hem dan verpotten in grove luchtige grond, maar hoe stel je die best samen? . Heb je soms een ideaal citrusgrond recept ? Is er een goede citrus potgrond in de handel of doe je daar nog het een en ander bij om perfect te zijn?
Nogmaals hartelijke dank !
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: Citroen Meyer echt te veel mannelijke bloemen

Berichtdoor Ben op 28 apr 2014 10:31

Lily-Anne,
Dat is vaak zoeken en navragen. Kwekers gebruiken die vaak. Zelf gebruik ik potgrond als basis die gezamenlijk via de oranjerievereniging wordt besteld. Daarbij voeg ik wat perlite, wat maaszand (metselzand) en een heel klein beetje klei. De speciale kuipplanten en mediterrane potgrond is vaak veel te fijn en te "zwaar", zodat die te lang nat blijft.
Groetjes, Ben.
Ben
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 20 jun 2010 15:18
11 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten