Grootte pot voor citrussen

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Grootte pot voor citrussen

Berichtdoor dest_planten op 31 jan 2011 16:16

Hoi,

Ik heb misschien een rare vraag maar wat is de 'ideale' potgrootte voor een ca 3 jaar oude citrus op stam ?

Ik stel deze vraag omdat mijn schoonbroer en ik enkele jaren terug terzelfdertijd citrussen hadden gekocht. Hij heeft zijn citrussen direct in grote terracotta potten ( ca 40 cm diameter ) gezet en ik in plastieke sierpotten, enkel centimeter groter dan de kluit. Nu enkel jaren later zijn er verschillen in grootte van de planten en dikte van de stammen zichtbaar tussen de citrussen van mij en hem. Zijn citrussen groeien en bloeien ook weelderiger dan die van mij. Ik mag blij zijn als ik al een bloempje zie op mijn citrussen :(

Zou ik dit jaar mijn citrussen ook in ruimere potten verplanten ? Maar dan is mijn probleem de winterstalling :? .

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Re: Grootte pot voor citrussen

Berichtdoor ick op 31 jan 2011 17:39

Hoi Stefan,

Voor zover ik weet zijn citrussen inderdaad gebaat bij veel ruimte in de pot. Nou moet ik erbij zeggen dat ik mijn exemplaar (16 jaar oud en ongeveer 1,5 meter hoog, zonder de jaarlijkse drastische snoei die ik toepas was de hoogte een stuk meer geweest) pas 2 keer heb verpot sinds zaaien. Maar de groei gaat een stuk vlotter na verpotten heb ik gemerkt.
Bij mij is het deels uit luiheid, maar ook vanuit de praktische overweging om niet te snel met een enorme pot te zitten die dan 's winters ook weer naar binnen moet, zoals jij ook al aangaf.
Wat in ieder geval belangrijk is, is dat de citrus op de juiste manier wordt bemest en de bovenste laag van de potgrond ieder jaar wordt ververst. Sinds een paar jaar geef ik vloeibare citrusmest van pokon (ik wil geen reclame maken, hoor!) en de plant is zienderogen verbeterd.

Ik zou de citrus een zo groot mogelijke pot geven, zodanig dat de pot nog wel te verslepen is naar de winterstalling. Want buiten laten is helaas geen optie bij de meeste soorten…
Die plastic sierpotten waar jouw citrussen in staan, hebben die wel afvoergaten voor het overtollige water? Dat is heel belangrijk bij citrus, ze houden namelijk niet van natte voeten.

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 31 jan 2011 17:51

Hoi Rick,

Ik gebruik ook die vloeibare meststof voor citrussen sinds 2009 ofzo.

De plastieke sierpotten, waarover ik het heb, zijn voorzien van drainage gaten. Er liggen zelfs potscherven op de bodem van deze potten om drainage te verbeteren.

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 31 jan 2011 22:00

Hoi Stefan,

Welke meststof gebruik je juist? Die van DCM bevat blijkbaar niet de goede samenstellling.

Pokon (helaas enkel in Nederland verkrijgbaar) of Sunplant Citrus is wel ideaal. (BAASRODE (Dendermonde))

Kan iemand mij zeggen of deze voor palmen ook een goede samenstelling heeft?

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Grad85 op 31 jan 2011 22:44

Ikzelf gebruik ook plastic potten,als ik een nieuwe koop verpot ik ze wel altijd in 1 of 2 maten groter.
Ben Buysters darentegen gebruikt altijd terracotta potten en zweert bij een organische meststof.
Ik gebruik de meststoffen van Peters professional,zowel bij de citrussen als bij al mijn andere planten.
Gr Grad
Grad85

21 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 31 jan 2011 23:14

Hoi Peter,

Ik gebruik Pokon voor Citrussen tijdens de groeiperiode en de DCM Citrus meststof om de planten in het najaar af te harden. Daarvoor is die DCM meststof wel goed voor.

Ik heb vorig jaar eens Kieseriet gebruikt om de bladeren terug groener te krijgen.

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 31 jan 2011 23:25

dest_planten schreef:Hoi Peter,

Ik gebruik Pokon voor Citrussen tijdens de groeiperiode en de DCM Citrus meststof om de planten in het najaar af te harden. Daarvoor is die DCM meststof wel goed voor.

Ik heb vorig jaar eens Kieseriet gebruikt om de bladeren terug groener te krijgen.

Groeten,

Stefan

Hoi Stefan,

Ik geef je volledig gelijk over de meststof. Heb jij de pokon in België ergens gevonden? Ik heb er een tijdje achter gezocht maar er was mij medegedeeld dat ze in België geen verkoopslicentie hadden.
Met de Sunplant heb ik ook opmerkelijk groenere bladeren.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 31 jan 2011 23:37

Hoi Peter,

Neen, ik heb die Pokon enkel in de boerenbond in Nederland gevonden. Daar ik kort bij de Nederlandse grens woon, ben ik zo in Nederland :)

Hoeveel zou je van die Kieseriet mogen gebruiken ? Ik heb toen maar op het gevoel deze meststof bij de planten gestrooid.

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 31 jan 2011 23:50

Geen idee, ik heb er geen ervaring mee.
Groetjes,
P e t e r
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Ben op 01 feb 2011 14:46

Er zijn heel veel verschillende merken en soorten mest.
Het gaat er natuurlijk om wat citrus nodig heeft. Die stoffen moeten dan ook in de mest aanwezig zijn. Welk merk maakt dan vaak niet zo veel uit.
Grootte van de pot? Het belangrijkste is dat de plant voldoende voeding kan halen uit die beschikbare grond. Zelf gebruik ik niet zo'n grote potten. Bij "kunst"mest komen meer zouten in de pot dan bij organische mest. Is de pot dan klein, dan zal de plant het al snel moeilijker krijgen en minder goed gaan groeien. Met organische mest is de kans daarop al kleiner.
Kieseriet? Zelf heb ik het wel eens gebruikt in het verre verleden. Hierbij is er (bij een teveel, of warm weer) sneller kans op uitdroging van de wortels en stagnatie in groei.
Als je sporenelementen geeft zoals Hortrilon, dan zit daar al magnesium in. Bij sporenelementen zonder magnesium zou je wat maerl extra kunnen geven.
Groetjes, Ben.
Ben

11 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten