cashewnoot

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

cashewnoot

Berichtdoor margaretha op 01 dec 2012 21:29

Heeft er iemand ervaring met de cashewnoot?
Heb er een geplukt maar heb geen idee hoe nu verder.
Weken , vijlen /of zo de grond in?
Hoor het graag.

gr Margaretha
margaretha
 
Berichten: 236
Geregistreerd: 02 mei 2010 14:41
7 bedankjes

Re: cashewnoot

Berichtdoor GeL op 02 dec 2012 19:24

@Margaretha,

Zéér gevaarlijke noot! En wel daarom: het vruchtvlees rond de noot bevat een basische (bijtende) vloeistof die voor consumptie moet worden geneutraliseerd. Dit is ook de reden waarom die noten zo duur zijn, ofwel worden ze geroosterd en vloeit de toxische stof weg ofwel worden ze diepgevroren en daarna ontdaan van de schil. De bovenstaande informatie is uiteraard in acht te houden indien voor consumptie bedoeld. De cashewnoot moet in zijn geheel (dus met schil) een 2-tal cm diep in luchtige, licht vochtige potgrond worden gezaaid, op ongeveer 25°C. Het gevaar voor de basische schil is echter niet weg, heb geduld en ga nooit een cashewnoot opgraven omdat je denkt dat die niet kiemt, indien de schil reeds aan het ontbinden is kan het zijn dat je tijdens de manipulatie een straal van die bijtende stof over je heen krijgt,of erger, in je ogen. Ik spreek uit ervaring.

Ik heb al verschillende keren cashewnoten gezaaid, de laatste keer met veel succes. Indien je de grond licht vochtig houdt heb je 100% kiemkans. Ik heb mijn 5 planten echter onlangs laten buitenstaan toen de temperatuur onder de 10°C zakte. Alle 5 verloren. Dit is dus een warmteminnende plant en groeit in goede omstandigheden erg snel.

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: cashewnoot

Berichtdoor margaretha op 03 dec 2012 22:48

Hallo Michel,

Dank je voor de tip.
Ga er morgen gelijk mee aan de slag.
En zal veel geduld meebrengen. Ik hou je op de hoogte van het resultaat.
Margaretha
margaretha
 
Berichten: 236
Geregistreerd: 02 mei 2010 14:41
7 bedankjes

Re: cashewnoot

Berichtdoor Exotengek op 20 dec 2012 18:25

Ik schrik er van!
Hoe was dat afgelopen omdat je spreekt uit ervaring?

En waar koop je deze gevaarlijke noot?
Toch erg leuk dat je het kan vertellen Michel
Dus, hier een vraag, waar koop je ze? Gewone gebrande noten zijn dood denk ik.

Of zijn er kwekers die zaden ervan hebben?
Exotengek
 
Berichten: 493
Geregistreerd: 23 sep 2012 17:50
Woonplaats: Utrecht - Overvecht / Eindhoven.
11 bedankjes

Re: cashewnoot

Berichtdoor GeL op 20 dec 2012 19:38

Dag Jowell,

Ik koop deze zaden bij Sander Onsman (Onszaden.nl), ik moet zeggen dat de laatste zaden die ik heb ontvangen minder vers waren dan de vorige keren. Maakt eigenlijk niet zoveel uit aangezien de zaden een zeer lange bewaartijd hebben. Ze liggen nu in de zaaibak.

M.b.t. het gevaar, het is niet echt zo dramatisch hoor, je moet het gewoon weten en oppassen.
Ik heb ooit eens een noot opgegraven die al een tijd geleden werd gezaaid en niet wilde kiemen. Dat ding spatte open op mijn hand. Lekkere rooie plek aan overgehouden, stel je voor dat het in mijn oog was...

Je kan de zaden ook overal op het internet vinden. Ik heb net 100 Pistacia vera zaden gekocht, de pistache noot dus. Ik wacht op de levering. Deze heb ik ook al een aantal keer geprobeerd, echter zonder succes. Deze vind je hier:

http://www.sunshine-seeds.de

Dit is een zeer betrouwbare site met heel veel speciale exotische zaden, snelle levering en top service!

Gr,

Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: cashewnoot

Berichtdoor Exotengek op 21 dec 2012 17:04

GeL,

Oke, ik zal eens gaan kijken bij onszaden.nl.
Over het gevaar, toch behoorlijk link! waarvoor gebruiken ze die olie??

Bedankt voor de website! ik zal hem toevoegen aan mijn bladwijzers.
Kan je eventueel als je meer zaden koopt van de pistache mij een paar zaden geven dat ik het ook kan proberen?

Heb je eigenlijk ervaring met rooibos? dat wil ik ook eens proberen te kweken.
maar waar koop je zaden van deze plant??
Exotengek
 
Berichten: 493
Geregistreerd: 23 sep 2012 17:50
Woonplaats: Utrecht - Overvecht / Eindhoven.
11 bedankjes

Re: cashewnoot

Berichtdoor GeL op 25 dec 2012 14:10

@Jowell,

De vloeistof in de schil wordt niet gebruikt, dat is trouwens geen olie. De noten zelf worden wel geperst om cashewolie te bekomen.

M.b.t. De pistaches, geen probleem, als ik er heb stuur ik je er wel enkele op. Opgelet, dit is niet direct een gemakkelijke plant om te zaaien voor beginners. De zaden moeten gestratificeerd worden in een zeer lichtvochtig zandmengsel gedurende een lange tijd. ik heb er zelf nog nooit één aan het kiemen gekregen, ze rotten namelijk snel weg bij lage temperaturen.

Gr
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: cashewnoot

Berichtdoor Exotengek op 25 dec 2012 18:11

@ GeL

Je hebt een PB ;)
Exotengek
 
Berichten: 493
Geregistreerd: 23 sep 2012 17:50
Woonplaats: Utrecht - Overvecht / Eindhoven.
11 bedankjes

Re: cashewnoot

Berichtdoor margaretha op 01 maart 2013 22:12

De cashewnoot doet het, zie foto.
Weet iemand hoe ik de plant het beste kan verzorgen?

gr Margaretha
Bijlagen
cashewnoot.jpg
cashewnoot.jpg (91 KiB) 8352 keer bekeken
margaretha
 
Berichten: 236
Geregistreerd: 02 mei 2010 14:41
7 bedankjes

Re: cashewnoot

Berichtdoor GeL op 02 maart 2013 11:29

Hoi Margaretha,

Mooi!
Tips: direct in een diepe pot plaatsen (type palmpot). Cashews verdragen het overplanten slecht. In het begin geen volle zon, eens ze ouder zijn gaat dat beter. Niet onder de 10 graden laten komen, ik heb zo 5 eenjaarlingen verloren in oktober vorig jaar, op 1 nacht was het kwaad geschied. Cashews hebben niet veel voeding nodig, laat ze dus maar een beetje versterven. Je mag wat zand door de potgrond mengen.

Ik heb er 10 in de zaaibak liggen, die heb ik enkele weken geleden uit Canada (of all places) ontvangen. Na 2 weken nog geen beweging, ik wacht geduldig af. De vorige batch zaden was slecht, die kwamen van bij onszaden.nl waar ik voordien nochtans altijd supervers materiaal bekwam.

Op welke temperatuur heb je die van jou gezaaid, en hoe lang duurde het vooraleer ze opkwamen? Waar heb je de zaden vandaan?

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast