Citrus vruchten

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Citrus vruchten

Berichtdoor palmgek op 30 dec 2012 12:53

Voor vele citrus soorten is de tijd van oogsten weer aangebroken. Ik ben nog maar sinds 1,5 jaar begonnen met deze soorten maar ik vind het erg leuk. Zeker omdat de vruchten prima bruikbaar zijn ;) Ben benieuwd hoe de citrussen er bij jullie bij staan?

Op het moment staat de Meyers Lemon hier vol van de vruchten. Zeker zo met de feestdagen ideaal om te gebruiken bij de drankjes zoals rum cola of caipirinha 8-) Persoonlijk vind ik de smaak veel beter als die van de supermarkt.

Afbeelding

Afbeelding


De mandarijn (Citrus reticulata) draagt ditjaar voor het eerst vruchten hier. Zoals je ziet moeten deze nog even blijven hangen. Ben benieuwd naar de smaak ;)

Afbeelding

Afbeelding


En als laatste de wat minder smakelijke Cirtus mitis (Calamondin)

Afbeelding

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Citrus vruchten

Berichtdoor Dennis_S op 30 dec 2012 14:49

Bij mij zijn de limoenen weer aan het afrijpen. Van een struikje van nog geen 60 cm hoog haal ik er iedere winter circa 25 vanaf!. Heerlijk zijn ze, zelfs in minder rijpe stadia prima te eten! Voor mij de grote verassing dat limoen zo goed zelf te telen is. Komend voorjaar wil ik een citroen en zoek nog een makkelijk en smakelijk ras.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Citrus vruchten

Berichtdoor palmgek op 30 dec 2012 14:59

Mijn boompjes halen dat nog niet eens. Allen op mini stam. Denk dat de grootste een halve meter is. Maar toch ook goed voor 17 vruchten.
Als je op zoek bent naar een smakelijke citroen kan ik je de Meyer's lemon zeker aanraden. Het schijnt een kruising te zijn met Citrus reticulata (manderijn). Heel aromatisch en niet dat superzure van een citroen, bijkomend voordeel is dat deze zeer geschikt zijn voor binnenshuis :thumb_up:

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Citrus vruchten

Berichtdoor fordbully op 30 dec 2012 17:46

Welke is goed om limoncello te maken :-P:-P
fordbully
Bedrijven
 
Berichten: 902
Geregistreerd: 03 nov 2010 17:30
Woonplaats: Gruitrode
25 bedankjes

Re: Citrus vruchten

Berichtdoor Dennis_S op 30 dec 2012 21:49

Ik had de meyer ook al in gedachten, dus daar zal ik me eens op richten. Deze limoen heb ik in Frankrijk gekocht en groeit niet heel snel, maar bloeit als een idioot. ik heb ook een zefgezaaide sinaasappel staan. Die is circa 1,5 m hoog en breed en heb ik al vijftien jaar, ongeveer. Zelf gezaaid. Het zijn drie planten bij elkaar en de stammen zijn al bijna 5 cm dik. Maar van bloemknoppen nog nooit iets gezien. Ik wacht geduldig af. De plant ziet er echt geweldig uit, is goed vol en groeit ieder jaar prima bij. Maar hij wordt eigenlijk nu echt te groot. ik geef m nog een of twee groeiseizoenen en dan gaat de snoeischaar er rigoureus in.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Citrus vruchten

Berichtdoor palmgek op 30 dec 2012 22:39

Het zou gaaf zijn als je uiteindelijk toch bloesem in je zelfgezaaide sinaasappel zou krijgen. Niets mooier om iets wat je zelf hebt opgegroeid te zien slagen :thumb_up:
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Citrus vruchten

Berichtdoor Cumulus op 31 dec 2012 13:01

Van zelfgezaaide sinaasappels zal je nooit vruchten krijgen, ik geloof dat het iets met F1 hybriden te maken heeft en in sommige gevallen met geënte stammen. Ik heb de mijne gezaaid toen ik 12 jaar was, ben er nu 33 en ik heb nog geen enkele vrucht gezien. Stekels komen er wel aan maar die zijn niet eetbaar :(
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
Avatar gebruiker
Cumulus
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 12 dec 2012 13:17
5 bedankjes

Re: Citrus vruchten

Berichtdoor ick op 31 dec 2012 15:49

Hè verdorie, en ik -net als Dennis- maar wachten :D .
Heb in 1994 een paar pitten geplant en daar zijn prachtige boompjes uit gekomen. Ik heb er nu nog 2 over. Deze staan samen in een pot en vormen een mooi kroonboompje, zijn ongeveer 2 meter hoog en hebben dikke stammetjes. De groei zit er enorm in; ik moet ieder jaar flink snoeien, om het boompje in zijn overwinteringsplaats te laten passen.
Maar ja, die bloei/vruchtdracht zou toch wel heel leuk zijn. Ik had ooit begrepen dat de eerste bloei 'wel' 15 jaar op zich zou kunnen laten wachten, maar inmiddels ben ik daar toch al ruim overheen.
Ach, hoe leuk ik het ook zou vinden om sinaasappels/citroenen uit eigen kweek te hebben, ik vind het boompje zonder vruchten ook al erg mooi...

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Citrus vruchten

Berichtdoor Dennis_S op 31 dec 2012 19:00

Natuurlijk komen er vroeg of laat bloemen in. Maar de hoeveelheid, het tijdstip, de kwaliteit van de vruchten en de mate van vruchtzetting zijn allemaal erfelijk bepaald. Je kunt geluk hebben of pech of iets er tussen in. Ik wacht wel af en zoals ik al schreef, over max twee jaar gaat toch echt de schaar erin. Maar ik ga er van uit dat dat niet van invloed is op het uiteindelijke moment van bloei.

ik heb ook al gedacht met het idee een kleinere sinaasappel die al wel goed bloeit te kopen. En dan alle toppen te enten verspreid over mijn struiken. Heeft iemand dat wel eens geprobeerd?
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Citrus vruchten

Berichtdoor Closterappel op 16 jul 2013 21:18

Ja, dat doen!
Closterappel
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 14 jul 2013 22:50
0 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten