Dadelpalm + zaden

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Dadelpalm + zaden

Berichtdoor zaagmans op 30 jul 2009 14:36

Ik heb ergens ooit eens gelezen dat je de zaden van dadels die je gewoon in de winkel kunt kopen kunt planten. Is dat waar en heeft iemand daar ervaring mee? Wat voor een palm krijg je dan en is deze winterhard?
zaagmans
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 25 jul 2009 12:20
1 bedankjes

Re: Dadelpalm + zaden

Berichtdoor Christophe op 30 jul 2009 15:49

Je kan de dadelzaden inderdaad zaaien. Als er een plantje komt (van echte dadels) dan is het de Phoenix dactylifera De dadels van de Phoenix canariensis kan je niet opeten.

Ik heb zaden liggen mocht je interesse hebben ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Dadelpalm + zaden

Berichtdoor lapalmeraie op 30 jul 2009 23:08

De dadels uit de winkel kun je inderdaad gewoon zaaien, ik heb zo inmiddels zo al 3 Phoenix dactylifera's staan ;)
Afbeelding
Ze kiemen bovendien nog heel snel ook.
Afgelopen maand viel me ook op dat ze buiten veel sneller groeien dan in mijn serre :)
Qua winterhardheid is de dadelpalm gemiddeld winterhard: -9°C.
Dit blijft min of meer gelijk voor alle palmen van dezelfde soort.
Zaden van "europese" exemplaren zijn wel iets meer gewend maar héél veel verschil zal het ook niet maken. Bovendien zijn zaailingen altijd gevoeliger dan volwassen exemplaren.

Vriendelijke groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14414
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Dadelpalm + zaden

Berichtdoor videomaster op 31 jul 2009 04:37

Christophe schreef:Als er een plantje komt (van echte dadels) dan is het de Phoenix dactylifera De dadels van de Phoenix canariensis kan je niet opeten.


Ik heb denkelijk van deze ook twee (laten) planten, wat een hele bedoening was... hoe zie je aan de palm het verschil tussen de eet en niet eetbare?
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Dadelpalm + zaden

Berichtdoor kristof p op 31 jul 2009 10:38

je hebt enorm veel variteiten van de dadelpalm. de een kan al wat meer of beter tegen de kou/vocht dan de andere. naargelang het klimaat waarin ze groeien verschilt de winterhardheid nogal veel. in een kurkdroog woestijnklimaat is het zelfs een zone 7 palm en overleven ze soms zelfs een nachtje van maar liefst -20°C! in een vochtig en een meer gelijkaardig klimaat als het onze is het een zone 8b of zelfs 9a palm...

zelf had ik vorige winter mijn exemplaar in pot de ganse winter buiten laten staan zonder extra bescherming en deze heeft het wonderwel redelijk goed overleefd dus er zitten wel sterkere tussen die ook wat beter tegen vocht en kou kunnen. helaas werd dit exemplaar 2 weken geleden voor mijn deur gestolen :( :evil:

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: Dadelpalm + zaden

Berichtdoor zaagmans op 31 jul 2009 11:00

kristof p schreef: helaas werd dit exemplaar 2 weken geleden voor mijn deur gestolen :( :evil:

gr
Kristof


Wat een lage streek zeg. Het trieste is dat degene die hem gejat heeft kennelijk de waarde van zo'n palm kent en juist daarom ga je hem toch niet stelen. Echt triest. :evil:

En nog een vraag:

lapalmeraie schreef:De dadels uit de winkel kun je inderdaad gewoon zaaien, ik heb zo inmiddels zo al 3 Phoenix dactylifera's staan ;)


Dus je koopt gewoon zo'n wit plastic bakje met dadels en dan planten maar?

Afbeelding
zaagmans
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 25 jul 2009 12:20
1 bedankjes

Re: Dadelpalm + zaden

Berichtdoor videomaster op 31 jul 2009 12:05

Inderdaad een lage streek. In ons geval, zag ik het niet zitten om dadels in de grond te steken en te wachten tot er iets kwam (boompje groot, baaske dood) Voor de deur zullen ze ook niet "zomaar" komen weghalen (lees stelen) of ze moeten met de grote middelen komen... :lol:

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Dadelpalm + zaden

Berichtdoor lapalmeraie op 31 jul 2009 13:02

kristof p schreef:je hebt enorm veel variteiten van de dadelpalm. de een kan al wat meer of beter tegen de kou/vocht dan de andere. naargelang het klimaat waarin ze groeien verschilt de winterhardheid nogal veel. in een kurkdroog woestijnklimaat is het zelfs een zone 7 palm en overleven ze soms zelfs een nachtje van maar liefst -20°C! in een vochtig en een meer gelijkaardig klimaat als het onze is het een zone 8b of zelfs 9a palm...


Je hebt inderdaad de verschillende soorten Phoenix: de bekenste bv. dactylifera, canariensis, roebelinii waarvan de ene al wat sterker is dan de andere. De roebelinii is bv. helemaal niet winterhard ook de dadels zijn bij mijn weten niet eetbaar, maar het is wel een schitterende palm ;)

Palmen van dezelfde soort: dus bv. 2 dactyfilera's hebben toch wel min of meer dezelfde eigenschappen qua winterhardheid. Maar door gewenning aan een bepaald klimaat kun je hier wel een klein beetje aan veranderen. Maar het grootste verschil uit jouw voorbeeld heeft met de standplaats te maken. De zeer droge vrieskou uit de woestijn is niet te vergelijken bij onze kletsnatte nachtvorst.

Enfin, zo bedoelde ik het dus in m'n eerste post :D

Inderdaad jammer van die dactyfilera :(
Nooit ergens anders in een tuin zien staan? Moet toch iemand uit de buurt geweest zijn lijkt me...
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14414
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Dadelpalm + zaden

Berichtdoor kristof p op 31 jul 2009 15:09

lapalmeraie schreef:
kristof p schreef:je hebt enorm veel variteiten van de dadelpalm. de een kan al wat meer of beter tegen de kou/vocht dan de andere. naargelang het klimaat waarin ze groeien verschilt de winterhardheid nogal veel. in een kurkdroog woestijnklimaat is het zelfs een zone 7 palm en overleven ze soms zelfs een nachtje van maar liefst -20°C! in een vochtig en een meer gelijkaardig klimaat als het onze is het een zone 8b of zelfs 9a palm...


Je hebt inderdaad de verschillende soorten Phoenix: de bekenste bv. dactylifera, canariensis, roebelinii waarvan de ene al wat sterker is dan de andere. De roebelinii is bv. helemaal niet winterhard ook de dadels zijn bij mijn weten niet eetbaar, maar het is wel een schitterende palm ;)

Palmen van dezelfde soort: dus bv. 2 dactyfilera's hebben toch wel min of meer dezelfde eigenschappen qua winterhardheid. Maar door gewenning aan een bepaald klimaat kun je hier wel een klein beetje aan veranderen. Maar het grootste verschil uit jouw voorbeeld heeft met de standplaats te maken. De zeer droge vrieskou uit de woestijn is niet te vergelijken bij onze kletsnatte nachtvorst.

Enfin, zo bedoelde ik het dus in m'n eerste post :D

Inderdaad jammer van die dactyfilera :(
Nooit ergens anders in een tuin zien staan? Moet toch iemand uit de buurt geweest zijn lijkt me...


kbedoelde eigenlijk dat er van de P. dactylifera een hoop variteiten bestaan zoals bijv. P. dactylifera var medjool en zo heb je er vele. iedere variteit heeft weer wat andere eigenschappen. de een kan beter tegen vocht of kou, de smaak van de vruchten is anders. de een kan ook bloeien in tropische klimaten de andere dan weer niet....ze hebben allemaal inderdaad wel min of meer dezelfde koudebestendigheid maar het spreekt voor zich dat een variteit die beter met vocht overweg kan het in onze winter beter zal doen dan eentje die bijv. enkel in droge klimaten het goed doet ;)

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: Dadelpalm + zaden

Berichtdoor lapalmeraie op 31 jul 2009 19:32

Nu ben ik mee, tnx :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14414
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten

cron