Phyllostachys vivax

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: Phyllostachys vivax

Berichtdoor cpo op 10 apr 2012 13:19

haha dan zal ik jou even verrassen met deze foto....word je niet vrolijk van toch?? Toen we hem kochten waren het 2 mooie sprieten, nu nog maar 1 kale kleine spriet, maar hij gaat het weer doen dus we gaan het beleven... En ik hoop heeeeel erg op een mooie volle bos van 3 meter dit jaar, we gaan het zien.
Bijlagen
01-04 phyllostachys vivax huanwenzhu inversa.jpg
01-04 phyllostachys vivax huanwenzhu inversa.jpg (184.4 KiB) 5224 keer bekeken
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 10 apr 2012 21:38

Oke, das een lieve kleine Vivax. Wie heeft je verteld dat die vorig jaar 3 meter zou worden? Dat is nogal een belofte (Onzin naar mijn mening). Ik heb ook ooit twee van zulke Vivaxxen geplant in het voorjaar. 3 meter? Nee hoor, eerder een takje erbij, de winter door en dan verder groeien.

Bedankt voor het delen.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor dirkp op 10 apr 2012 21:47

3 meter is wat overdreven denk ik.
Bamboe kan je vergelijken met brandnetels.
In het begin heb je 1 plantje staan maar laat ze een tijdje doen en je hebt een bos waar je niet meer doorkan en wat hoger is dan jezelf.
Zo is bamboe ook in het begin een sprietje maar als ze met vele zijn zullen ze altijd hoger gaan.
dirkp

2 bedankjes

Berichtdoor cpo op 11 apr 2012 08:33

nee hoor 3 meter is echt niet overdreven voor een vivax, heb het van de expert gehoort, dat moet ie in 1 seizoen makkelijk kunnen halen, uiteindelijk wordt de vivax dan ook 10 meter hoog en kunnen zijn stengels 8cm omvang worden, dus het is een flinke jongen, en flinke groeier. Maar ik verwacht dit voorjaar en deze zomer toch heel wat van onze vivaxen hoor, laat ze nu maar komen! :D
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor shusui op 11 apr 2012 12:26

Als er onder dat sprietje een kluit van 50 kg zit zou je misschien een bos van 3 m kunnen krijgen dit jaar. Maar daar ga ik niet vanuit, omdat het net zo'n klein sprietje is (zou anders wel dikker geweest zijn) , en ook omdat hij afgevroren is.

De kans is groter dat je 5 halmpjes van 1 m ofzo gaat krijgen.

Bamboe groeit snel (de scheuten zelf dan) , maar eer je een volwassen plant hebt ben je toch snel 8 jaar verder hoor.
Als de groeiomstandigheden ideaal zijn toch, anders zal hij nooit de 10m en 8cm dikte halen.
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor cpo op 11 apr 2012 12:31

nou goed ik zou al blij zijn met een bos van 1 meter maar ik ga er toch vanuit wat meer te krijgen dit jaar, (positief blijven denken zal ik maar zeggen) De info komt van Hans van de groene prins, die heeft er echt wel verstand van zou ik zo zeggen, maar ik wacht af....ben met elke spriet erbij blij! :D
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 11 apr 2012 16:09

Je moet zeker positief blijven hoor. Ik wil ook absoluut niet negatief overkomen, maar ik vind dit geen goede voorlichting van de Goene prins. Zoals eerder gezegd moet het al wel een dikke oudere kluit zijn met dikke rizomen wil je een behoorlijke plant krijgen in een jaar.
Dat de Vivax elke scheut iets dikker maakt, daar zit waarheid in maar de 3 meter vind ik overdreven en verkooppraat. Ik heb die twee kleine plantjes net als die van jou hier ook nog in de tuin staan en die zijn het tweede seizoen sneller gegaan maar voor het wat werd heeft het wel een tijdje geduurd.
Ik ga binnenkort toch is langs de Groene prins, ben toch wel benieuwd. Nogmaals ik wil je niet afkraken of wat dan ook, probeer alleen eerlijke adviezen te geven. ;)
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor cpo op 11 apr 2012 16:15

Je kraakt niemand af hoor no worries ;) En wij kunnen wel alles willen maar als een plant besluit niet te groeien of langzaam te groeien doen wij daar niet heel veel aan. Ik snap wel dat ie zegt dat een stengel 3 meter kan worden in het eerste seizoen, ik bedoel ik heb nu al sprieten van 2 meter, in theorie zou het wellicht moeten kunnen, maar de praktijk.....? nogmaals we gaan het beleven dit jaar. Als de vivax dit jaar 3 meter aantikt dan gil ik het uit, ook hier op het forum, haha :D
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor bol op 11 apr 2012 16:59

bedankt voor de informatie dit is een foto van de vivax die ik heb aangeplant
Bijlagen
maart 2012 003.jpg
maart 2012 003.jpg (162.22 KiB) 5173 keer bekeken
maart 2012 016.jpg
maart 2012 016.jpg (148.62 KiB) 5173 keer bekeken
bol

19 bedankjes

Berichtdoor Ladymacsalsa op 11 apr 2012 17:13

Hallo boy s
Ben 2 e paasdag ook naar de groene prins geweest een phyl/aureososulcata spectablilis
0.5 cm dik en 2 meter lang /een stok .

Kan die ook in een pot // heb na garden palms plaatsgebrek help
vr gr Doei
Ladymacsalsa

13 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen