Phyllostachys vivax

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Phyllostachys vivax

Berichtdoor dirkp op 15 jun 2011 22:30

Hoi

Ik zie nu juist dat er tussen mijn Phyllostachys vivax Aureocaulis een scheut zit die helemaal groen is met een gele streep.
Is dit dan een Huanwenzhu ?
Als je deze zou appart zetten zou die dan zo blijven verder groeien of komen daar terug normale gele scheuten aan?

Thx
dirkp

2 bedankjes

Re: Phyllostachys vivax

Berichtdoor p e t e r op 15 jun 2011 22:33

Dat is inderdaad een gemuteerde vivax naar de Huanwenzhu Dirk. Normaal zijn de rizomen hiervan ook groen.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor shusui op 15 jun 2011 23:34

P. vivax 'Aureocaulis' is nogal variabel.
Hier zijn er elk jaar wel enkele anders gekleurde halmen in.
Meestal een gewone 'Huanwenzhu' kleuring (groen met gele sulcus).
Maar soms ook een groene halm met van onder tot boven 1 brede doorlopende gele streep (dus niet alleen de sulcus) en dit ook andersom, dus gele halm met groene doorlopende streep.

Als je een vrij kort stuk rhizoom meeneemt met de halm , dan is de kans heel groot dat de nieuwe scheuten ook 'Huanwenzhu' gaan zijn.
Die abnormale kleuringen met doorlopende streep komen niet terug in de nieuwe scheuten. Deze vallen terug op aureocaulis of huanwenzhu, afhankelijk van de halmkleur.

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor cpo op 02 apr 2012 16:47

ik was benieuwd hoe het met de p vivax is na afgelopen winter. Die van ons (huanwenzhu inversa) is compleet dood zoals het er nu uitziet.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor bol op 06 apr 2012 10:39

waneer komen de eerste scheuten uit bij de vivax ik heb hem nog maar 1maand geleden aangeplant
bol

19 bedankjes

Berichtdoor cpo op 06 apr 2012 17:53

Geen idee, die van ons staat al dik een jaar in de volle grond en ik heb hem gisteren uit de grond getrokken toen had ie welgeteld 2 rhyzomen aangemaakt. Hij maakt wel nieuw blad aan zag ik. In principe had hij vorig jaar al 3 meter hoog moeten zijn.....
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor dirkp op 06 apr 2012 18:33

Hier staat de vivax ook heel dor.
Ik zie wel hier en daar nieuw blad komen. Maar vrees dat het enkel de onderste 2 meter is waar nog leven inzit.
De scheuten van de vivax komen eigenlijk vrij laat hoor . Denk dat het de laaste bamboe is die hier scheuten maakt.
dirkp

2 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 09 apr 2012 20:02

@ Bol, je zult echt even geduld moeten hebben. Bij een aantal bamboe's (o.a. Sasa en fargesia's) schieten bij mij de scheuten al uit de grond maar andere soorten komen gewoon veel later op gang. Bij mijn Vivax is ook nog niks te zien.

@ Corine, waarom heb je de bamboe eruit gehaald, je schrijft hem toch nog niet af? Als hij er nog maar een jaar in staat kan er nog van alles gebeuren. Veel water geven en gewoon nog even een zomer aanzien.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor cpo op 10 apr 2012 09:50

Klaas-Jan, ik heb hem niet afgeschreven hoor, no worries. Ik heb hem eruit gehaald omdat ik wilde zien hoe zijn wortels en rhyzomen eruit zagen, daarna heb ik hem weer keurig in de grond gestopt, hij is overigens nieuw blad aan het aanmaken.

Maar ik verwacht niet dat ie dit jaar explosief gaat groeien vandaar een nieuwe erbij, dezelfde vivax soort weer overigens.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 10 apr 2012 12:36

Nu heb ik jouw Vivax natuurlijk niet gezien maar ik denk dat ie je nog behoorlijk kan laten verassen deze zomer. Ben benieuwd... succes.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen