Setaria palmifolia de winter door.

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Setaria palmifolia de winter door.

Berichtdoor Mul60 op 06 aug 2012 20:11

Heb vorig jaar een scheut gekocht van de Setaria Palmifolia, zat eigenlijk al geen groen meer aan. Heb hem in de huiskamer laten overwinteren met heel af en toe een scheutje water. Plant was voor mijn gevoel meer dood dan levend. Heb hem in de lente over gezet naar een grotere pot waar die weer tot leven kwam. Is niet echt extreem gegroeid, heeft veel moeite gehad om weer op gang te komen. Is de hele zomer in de pot gebleven....maar nu...hoe krijg ik deze de winter door...moet ik er iets speciaals voor doen.
Pot gewoon weer naar binnen en de natuur zijn gang laten gaan (langzaam afsterven), iets water geven en dan weer in de lente naar buiten.
Ik heb wel gezien dat een gelijkwaardige pol die de volle grond is in gegaan het beter doet als in de pot.
Iemand ervaring hiermee? :welkom:
Mul60

47 bedankjes

Re: Setaria palmifolia de winter door.

Berichtdoor Mul60 op 24 aug 2012 17:48

Effe een schopje geven zodat dit topic weer even boven komt drijven...ben benieuwd naar andere ervaringen. :welkom:
Mul60

47 bedankjes

Berichtdoor GeL op 30 aug 2012 17:50

Etienne (Asiantjen) heeft me hiervan zaden bezorgd, deze heb ik net gezaaid.

Ben ook benieuwd hoe ik de zaailingen de winter ga doorkrijgen. Eigenaardig genoeg vond ik net op een site dat deze -15°C aan zou kunnen :shock: :shock: :shock:

Hier: http://www.pepinierevert-tige.com/graminees_s_316.htm

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Mul60 op 01 sep 2012 10:44

Ik weet dat de Kimmei, de Setaria Palmifolia ook in de showtuin heeft staan, daar maar eens navraag gedaan.
Kreeg van Jos van der Palen (Kimmei) volgende email:
Setaria palmifolia kan nauwelijks vorst verdragen.
Ik overwinter altijd een paar planten op de vensterbank want het is een sterke en ook mooie kamerplant. Zelfs voor in de schaduw
.
Gaan we het zo maar doen.
Mul60

47 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 01 sep 2012 22:03

Hi Mul60,

Ik heb toch wat ervaring met dat palmgras , ik heb mijn plant destijds gekocht bij Jos Van Der Palen , in denk ik 1998,dus heb het nu ongeveer 14 jaar , het is geen gemakkelijke plant en zeker niet winterhard ,is inheems in Hawaii, wat overwinteren betrefd doe ik het zelfde als wat Jos zegt , binnen vorst vrij , weinig water en wat licht geven , planten die in het jaar in volle grond hebben gestaan hebben meer sterkte en groeien ook beter dan in pot ,ze overwinteren ook beter ,dus ze staan bijmij vanaf mei in de volle grond ,en eens er terug vorst komt terug op potten en binnen ,
ook via het zaad dat ze op het einde van het seizoen geven lukt het vrij gemakkelijk te zaaien , niet in de winter maar in de uitkom van het volgend jaar , zaaien doe ik meestal in volle grond buiten rond mei -juni ,volwassen planten kunnen bij ons tot 2 meter worden .
Ik weet niet waar jij je plant gekocht hebt , misschien kan je bij die persoon toch een navraag doe hoe hij ze overwinterd .
Hoop u hiermee te kunen helpen

mvg Asiantjen
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor Mul60 op 02 sep 2012 10:00

Hoi Asiantjen,

Wat denk je waar deze vandaan komt.....juist van Asiantjen :lol: ...maar ik wilde dit via het forum doen om het direct te delen met andere bezitters van de Setaria.
Heb nu dus het nadeel dat ik een zwakkere plant heb omdat die de hele tijd in een pot heeft gestaan....nu inmiddels al wel een grotere pot maar het verschil is goed waarneembaar heel duidelijk....ik had twee planten van je, een staat bij iemand in de volle grond en is heel wat voller/steviger als mijn potplant. Hopelijk krijg ik deze dan nu goed de winter door.

Heeft natuurlijk weinig zin om deze nog een maand of 3 in de volle grond te zetten.....?

Enorm bedankt voor je info.
Mul60

47 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 02 sep 2012 11:52

Hi Mul60

Ik moet hier toch even iets rechtzetten , :o U schrijft " zat eigenlijk al geen groen meer aan",
Ik heb u inderdaad verleden jaar twee planten toe gezonden , en die waren wel degelijk tip top groen ,gezond en in prima conditie , dus u schrijft wel leugens , U heb mij nog een bericht gestuurd dat u uw pakket goed hebt ontvangen en dat u tevreden was over de plant .Niet mooi dit te lezen in uw bovenste bericht :o

Wat er verder met de plant is misgaan weet ik niet :?: , blijkbaar hebt u iets verkeerd gedaan of niet de tips gevolgd voor overwintering

mvg Asiantjen
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor Mul60 op 02 sep 2012 14:58

Heb ik eigenlijk verkeerd geschreven....ik bedoelde toen hij bij mij in de kamer stond zat er op een gegeven moment geen groen meer aan...het klopt wat je zegt...toen ik hem kreeg was hij gewoon mooi groen.
Mijn excuus dat ik het verkeerd schreef.
Om me nu direct voor leugenaar uit te maken....

Maar ter aanvulling: Mijn plant heeft mooi bij het licht gestaan en af en toe een scheutje water, maar na verloop van tijd was alles zo goed als weg.Nog 2 of 3 geheel dorre stelen, die ik heb laten liggen. Heb hem laten staan en in voorjaar verpot naar een grotere pot met nieuwe aarde, langzaam maar zeker kwam hij weer boven kijken.
Ik weet van de andere plant dat die hetzelfde is overkomen, deze werd echter in het voorjaar in volle grond uit geplant en doet het nu ook goed.

Ik vroeg me dus af hoe hij daadwerkelijk de winter door moet.
Dus verzorging was zoals Jos van der Palen nu schreef, maar het leek of de plant helemaal dood was.
Mul60

47 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 02 sep 2012 21:11

Hi ,

Mooi te lezen van je antwoord en rechtzettting :applaus:

En het probleem is ook opgelost van overwintering , u doet het volgens Jos Van der Palen
Ik overwinter altijd een paar planten op de vensterbank want het is een sterke en ook mooie kamerplant. Zelfs voor in de schaduw
Alhoewel ik het niet zo'n sterke plant vind of een gemakkelijke, anders hadden veel liefhebbers deze ook , en als kamerplant houd ik hem nu ook niet , dan verdort hij zeker snel bij kamer temp

mvg Asiantjen
asiantjen

63 bedankjes

Keer terug naar Bamboe's en grassen