een update van 30 september:
een foto van 26 augustus zodat je het verschil van die groeiende scheuten kan zien:

dit is 30 september een maand later moet je zien wat een formaat hij in 1 maand heeft gekregen

het hoogste punt is 2.40 meter hoog:D

die scheut heeft al een stam lengste van 1.10 cm hoog
met het blad erbij is hij 1.40 cm hoog.
dat gaat veel beloven volgend jaar aangezien de moederplant dit jaar begon met stam lengte van 60cm.
hij haalt de moeder stam al bijna in en het jaar is nog niet voorbij.
ben benieuwd hoe hoog hij over een maand is.

zo dik is de scheut

en zo dik is de moeder stam

die scheuten groeien nu zo hard dat ik wel merk dat de moederplant trager groeit.
hij doet er nu dik 2 weken over om een blad aan te maken.
dus hij zal nu niet veel groter worden dit jaar.
alleen de scheuten zullen extreem worden.
vanaf volgend jaar haal ik ze eraf en zet ze apart rond de moeder plant zodat ze op eigen knol kunne groeien en de moeder plant ook op volle toeren kan groeien. en dat het dan een bossige uiterlijk gaat krijgen:)

de maurelli begint steeds voller te worden

en dan nog een musa velutina een dwerg banaan.
die binnen 5 maanden a een jaar bananen produceert.
en dan knal roze bananen geeft die eetbaar zijn!
maar dat zal volgend jaar gebeuren.
ik had hem als plantje van 5 cm in augustus geplant en verwachte niet veel van omdat hij nog zo klein was.
maar na een aantal kleine blaadjes gemaakt te hebben is hij tog begonnen met in de lengte te groeien.
en begint al een aardig plantje te worden wel met hangend blad.
maar dat lijkt bij deze soort gewoon te zijn.
aangezien ik zn broertje die ik aan een vriend heb gegeven hem in een kas laat groeien.
en daar vertoond hij ook dat hangende blad. maar ze zijn niet slap want je kan ze niet recht buigen

dit is de velutina in kas. die is nu over de meter groot.
hij had groter moeten wezen.
omdat hij daar als kool groeit.
maar hij kwam achter dat hij gevoelig voor tomaten planten is.
en zolang die er stonde, hij bijna geen groei vertoonde.
en het blad werd soort van opgegeten.
nadat hij de tomaten eruit haalde begon hij ineens weer als vanouds te groeien met super snelheid. veel planten schijnen niet samen met tomatenplanten bij elkaar te kunnen dus ook musa velutina blijkbaar ik vraag me af of dit ook voor andere soorte musa's geld?

groetjes chris