zezinho schreef:stekkiepower schreef:hitch, volgens mij geef ik nog te weinig water aan mijn banjoo. Of word de groei een beetje afgeremd omdat de plant niet in volle grond staat? ik heb hem wel in een redelijk grote pot staan. Af en toe koemest, wat ik waarschijnlijk ook te weinig geef dan. Hij is ongeveer een 2,5m en heb hem al 2jaar.
groeten
Als je hem enkel koekorrel geeft gaat die natuurlijk niet veel kunnen doen, dat is maar 2% mest en de rest is bodemverbeteraar. Gooi er maar wat blauwe korrel tegenaan en geef die wortels maar flink de ruimte. Een kuipplant word trouwens nooit zo groot als een uitgeplant exemplaar.
De eerste jaren dat mijn plant in de volle grond stond ging die helemaal niet goed. Elk jaar maak ik er een korf rond met mulch en daarvan blijft het grootste deel gewoon de hele zomer ook liggen. Dit is natuurlijk ondertussen goed in de grond gedrongen en beginnen vergaan. Dit houd de bodem dus ook goed vochtig. Elk jaar gooi ik er dan een flink pak koekorrel op en 2 x jaar gooi ik er flink wat blauwe korrel op. Dat resulteert in goede groei. Mijn eerste Musa basjoos kwamen uit tuincentra en deze overleefden nooit een winter, hoe goed ik ook probeerde ze te beschermen. Ze gingen steeds dood tot de wortels. Toen kreeg ik van mijn neef die ze al wat jaren in de tuin had staan een scheut van zijn moederplant die hij ter plaatse afstak. Was een metertje hoog (top blad tot kluit gemeten) en dit ging meteen goed. Mijn pol komt dus voort van die ene scheut. Ondertussen staat de basjoopol al ongeveer een 40 cm boven het normale grondniveau doordat de mulchlaag op is gehoopt in de voorbije jaren.