bananen in de nieuwe border

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

bananen in de nieuwe border

Berichtdoor dries666 op 20 sep 2013 08:52

Deze border heb ik besloten aan te leggen ergens begin juli, en ergens half juli was deze pas volledig. De border had als bedoeling een soort van vaste standplaats te hebben voor de bananenplanten zonder telkens het gras te moeten uittrekken of met het grasmachien errond te gaan en toch de hond nog een stuk gazon te laten. Buiten bananen staat er ook een scheut phyllostachys aureosulcata spectabilis die bij de opa is uitgedaan (scheut van de buren, naam niet zeker maar leek hier het meeste op) met als bedoeling hierrond hosta's te plaatsen, ernaast nog 2 Japanse esdoorns die ik had (kleintjes) en nog enkele andere plantjes zoals grassen en anderen. Hier is dan plaats gelaten voor de bananen. De soorten die we voorlopig hebben zijn:
-Ensete ventricosum Maurelii
-Musella Lasiocarpa
-Musa sikkimensis Daj giant (uit zaad)
-Musa sikkimensis Red Tiger (uit zaad en overgekocht van Veronique)
-Musa Dai jao (van Veronique)
-Musa (acuminata?) siam ruby (van Veronique)
-Musa acuminata super dwarf cavendish achtige...
-Musa Velutina
-Musa Basjoo

De planten die in de border staan zijn planten die naar mijn mening het beste tegen de koude kunnen voor het meeste van het jaar en best uitgeplant werden. versta me niet verkeerd, deze gaan allemaal in de winter eruit en in de garage.
Van links naar rechts is dit de musa sikkimensis red tiger, musa dai jao, musa sikkimensis daj giant, ensete maurellii. Aan de andere kant van de tuin staat de musa basjoo, die deedt het daar vorig jaar zeer goed en is dan op blote wortel overwinterd, maar deze heeft zeer moeilijk gedaan om opnieuw wortels te groeien, hetgeen wat dit jaar geleid heeft tot een plant die slechts een schaduw is van de plant van vorig jaar... Het jaar daarvoor buiten overwinterd in een kapsel van bladeren, maar we hadden nooit genoeg bladeren om de stapel hooog genoeg te houden en als gevolg werd de stam pap maar schoot doen wel snel terug uit... wat ik dit jaar met de basjoo moet doen is me een raadsel...

de andere bananen staan in pot, nu is men vraag welke temperatuur de siam ruby aankan want deze vertoont nu precies al koude schade??! de velutina is eindelijk groter gegroeid door aan te planten in pure paardenmest, en de musella lasiocarpa schoot dit jaar weeral superlaat uit, waardoor de plant nooit de grootte lijkt te bereiken die die ooit had (halve meter stam!) enkel de scheuten die ik er zo nu en dan afhaal blijken beter te groeien.

Afbeelding
red tiger
Afbeelding
Afbeelding
de bamboe staat links van de reuzezonnebloemAfbeelding
Afbeelding
basjoo
Afbeelding
siam ruby
Afbeelding
lasiocarpa scheut, velutina, lasiocarpa moederplant.

groetjes,
Dries
dries666

3 bedankjes

Re: bananen in de nieuwe border

Berichtdoor Hitch op 20 sep 2013 12:03

Musella lasiocarpa heeft in mijn (minieme ;) ) ervaring als volwassen plant steeds wat moeite te herpakken wanneer de wortels geraakt worden. Maakt niet uit of dit door verpotten of aanplanten en terug uitgraven is. Hij lijkt altijd een tijdje stil te vallen en begint dan als gek nieuwe scheuten te vormen.
Je Musa basjoo heeft nu ondertussen door hem de hele winter te laten staan een veel beter en sterker wortelgestel kunnen vormen en zal volgende winter veel makkelijker doorkomen en volgend jaar ook sneller en beter terug opkomen uit die kluit. Met deze telkens terug uit te graven, te overwinteren en dan terug te planten krijg je nooit een sterke en gezonde kluit. Zelf doe ik haast geen moeite meer om mijn M. basjoos te beschermen en bij mij vriezen ze dan ook bijna volledig weg bovengronds. Ondertussen zijn ze weer een 3 m hoog. Groot genoeg voor mij want hoe hoger ze zijn des te meer wind ze vangen en de bladeren ook sneller kapot waaien en die lelijke bloem interesseert me geen bal dus daar doe ik het niet voor.
Siam Ruby kan ik je niet mee helpen maar ik ga er alleszins wel van uit dat deze wat hogere t° nodig heeft dan je andere soorten. Persoonlijk vind ik dit de zwakste soort die je hebt. Ik heb mijn exemplaar al snel op de mesthoop gegooid omdat ik het een te moeilijke en veeleisende soort vond. Ik kon hem niet eens overwinteren bij 7-8°C. Voor mij is hij bijna vergelijkbaar met de Cavendish, alleen wel veel mooier.
De velutina doet het in de volle grond altijd veel beter dan in kuip en heeft er ook weinig tot geen problemen mee om jaarlijks geplant en terug uitgegraven te worden tegen de winter.
Hitch

156 bedankjes

Re: bananen in de nieuwe border

Berichtdoor dries666 op 20 sep 2013 16:29

Bedankt voor je reacties! De musella doet bij mij juist niets als ik er gewoon vanaf blijf, hij is al 2 maal herstart toen ik hem dan toch besloot te verpotten maar echt als een speer gaan doet die toch niet... wel jammer als ik ooit een bloei wens te hebben. De Siam ruby ga ik toch proberen over te houden, ik vind het zo een prachtige plant, alleen stom dat die inderdaad vrij nukkig doet over het weer, de oorspronkelijke moederplant deed het zeer goed achter de venster tot er een zuchtje koude wind overheen ging bij een plotsetemperatuurdaling en een spleet naast het raam, hij liet zijn nieuwe blad vallen en meteen was de centrale groeikern kapot, een tijdje later heeft die dan 2 scheuten gemaakt en dit is wat je hier ziet. En van de velutina wist ik niet dat deze het zo goed doet in volle grond en met de kluit uit te graven elke winter! volgend jaar een plaatsje geven dus.

En ik had het wat verwarrend gemaakt met de basjoo, vorig jaar was hij ingegraven en beschermd in de winter, en afgelopen winter uitgegraven voor de stam te bewaren maar nauwelijks terug uitgelopen tot ik hem in een pot met potgrond en paardemest stopte (terug uit de grond gedaan dus) waar het iets warmer was en beter leek voor de wortelvorming... Dus nu staat hij terug in de grond, en heeft hij genoeg wortels om aan de gang te blijven, maar nu vrees ik dat hij zo de winter niet gaat overleven en dat ik hem weer in een pot zou moeten stoppen, maar ideaal is dit nu toch ook weer niet :s

groetjes,
Dries
dries666

3 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers