-Ensete ventricosum Maurelii
-Musella Lasiocarpa
-Musa sikkimensis Daj giant (uit zaad)
-Musa sikkimensis Red Tiger (uit zaad en overgekocht van Veronique)
-Musa Dai jao (van Veronique)
-Musa (acuminata?) siam ruby (van Veronique)
-Musa acuminata super dwarf cavendish achtige...
-Musa Velutina
-Musa Basjoo
De planten die in de border staan zijn planten die naar mijn mening het beste tegen de koude kunnen voor het meeste van het jaar en best uitgeplant werden. versta me niet verkeerd, deze gaan allemaal in de winter eruit en in de garage.
Van links naar rechts is dit de musa sikkimensis red tiger, musa dai jao, musa sikkimensis daj giant, ensete maurellii. Aan de andere kant van de tuin staat de musa basjoo, die deedt het daar vorig jaar zeer goed en is dan op blote wortel overwinterd, maar deze heeft zeer moeilijk gedaan om opnieuw wortels te groeien, hetgeen wat dit jaar geleid heeft tot een plant die slechts een schaduw is van de plant van vorig jaar... Het jaar daarvoor buiten overwinterd in een kapsel van bladeren, maar we hadden nooit genoeg bladeren om de stapel hooog genoeg te houden en als gevolg werd de stam pap maar schoot doen wel snel terug uit... wat ik dit jaar met de basjoo moet doen is me een raadsel...
de andere bananen staan in pot, nu is men vraag welke temperatuur de siam ruby aankan want deze vertoont nu precies al koude schade??! de velutina is eindelijk groter gegroeid door aan te planten in pure paardenmest, en de musella lasiocarpa schoot dit jaar weeral superlaat uit, waardoor de plant nooit de grootte lijkt te bereiken die die ooit had (halve meter stam!) enkel de scheuten die ik er zo nu en dan afhaal blijken beter te groeien.

red tiger

de bamboe staat links van de reuzezonnebloem

basjoo

siam ruby

lasiocarpa scheut, velutina, lasiocarpa moederplant.
groetjes,
Dries