Groeiperiode Musa (Basjoo / Sikkimensis)

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Groeiperiode Musa (Basjoo / Sikkimensis)

Berichtdoor ruuter op 13 sep 2013 12:51

Hoi,

Nieuw op het forum maar wel met een vraag waar ik al een tijdje mee stoei. Ik heb een 2 weken geleden mijn musa collectie uitgebreid met wat opruim aanbiedingen die her en der waren.

Ik bewaar de musa's in een kas die nu nog temperaturen van 30 graden haalt. Maar ze lijken niet te groeien, zelfs de vermeende snelle groeier de Sikkimensis die laat geen nieuw blad opkomen...

Mijn vraag dus:
Is er een groeiperiode tot augustus dat ze groeien waarna ze in 'slaap' gaan? of is er iets anders aan de hand. Ze zien er overigens gezond uit en de basjoo die groeit wel 'gestaag' door.

Dan nog, als je de musa's in de winter in de woonkamer zet, groeien ze dan gewoon door? of staan ze stil qua groei?
Groet en bedankt
Ruud
ruuter

2 bedankjes

Re: Groeiperiode Musa (Basjoo / Sikkimensis)

Berichtdoor JmC4c op 13 sep 2013 13:03

De basjoo ook geprobeerd in de serre. Het verschil in groei was opmerkelijk. Diegene buiten groeien zonder probleem, maar in de serre is het veel te warm. Waardoor bijna geen groei waar te nemen was. Dus veel te warm voor de basjoo, is mijn ervaring.

Voor de overwintering liet ik ze in een koele kamer waar ze in rust gaan. In de woonkamer dus nog niet geprobeerd
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Veen op 13 sep 2013 13:40

Overwinteren van een basjoo in de huiskamer is niet aan te bevelen. Temperatuur te hoog, en te weinig daglicht. Hierdoor kregen ze bij mij van die lange bladstelen, die erg slap worden, en in het voorjaar bij de minste windvlaag braken.
Je kunt ze beter op b.v. een onverwarmde slaapkamer zetten, en ze dan echt minimaal water geven. Dan stopt de groei en kunnen ze in het voorjaar weer vrolijk naar buiten om verder te goeien.

Om je vraag over de groeiperiode te beantwoorden met mijn ervaring:
Ze groeien hier nog steeds als kool! Dus ook zeker in september, wanneer de nachttemperaturen niet te laag worden blijven ze flink doorgroeien!
Veen

1 bedankjes

Berichtdoor hanne op 13 sep 2013 13:42

en bladeren afdoen zeker
hanne

0 bedankjes

Berichtdoor dagummy@gmail.com op 14 sep 2013 12:08

hier ook tegenvallende groei dit jaar.
2m hoge maurellies zijn kleiner dan vorig jaar, alleen mijne dikke is van 2 naar 2.5m gegaan en nog wat dikker geworden.
de basjoos hebben niks gegroeid.
maar de musellas en de sikkemensis hebben geknald! dit van begin seizoen al in de groei.
men kleine 80cm sikkemensis heeft mijn grootste basjoo van 3-4j oud al bij gehaald!
is nu al 2.5m. en wat scheuten erbij! :thumb_up:
dagummy@gmail.com

2 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 15 sep 2013 05:51

Als je Musa basjoo in de winter laat doorgroeien start je in het voorjaar wel met een grotere plant. Bij uitplanten eventueel het blad afsnijden, met warm weer maakt hij snel nieuw blad. Mijn eerste Musa basjoo had ik ooit in de herfst gekregen. Toen gewoon op de vensterbank zo licht mogelijk gezet en groeide ook in de winter nog wat. Zeker tegen maart weer betere groei. In mei uitgeplant en gelijk de eerste zomer, 1994, een mooi plant geworden. In 1995 was het een joekel van een plant geworden. Waren toen wel 2 warme zomers.

En een grotere plant maakt ook sneller nieuwe scheuten aan de basis. Dus sneller een flinke pol.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor hanne op 15 sep 2013 09:03

Heb ook ooit een musa binnen gehad in de winter voor het raam.

Met tem van ja +- 23 graden.
Hij bleef ook heel mooi groei was dan wat minder.
Ik benevelde de bladeren toen wel.
hanne

0 bedankjes

Berichtdoor Franz op 17 feb 2014 14:14

Hoi,

Mijn sikkimensis die buiten onbeschermd staat te overwinteren begint te groeien :mrgreen: , dus groeiperiode -kan- ook wel snel starten Nu hopen dat het niet vriest deze winter ;)
Franz

0 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers