gember en kleigrond

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

gember en kleigrond

Berichtdoor Marjanne op 26 apr 2013 10:06

Wie o wie kan me vertellen of gember groeit op kleigrond?
Ik vind ze prachtig en wil graag een groots effect in mijn tuin, maar ik woon op kleigrond.
Afgelopen jaar heb ik Canna`s geprobeerd, nou die doen het dus niet goed op kleigrond. :(
Dus voordat ik gember ga proberen (of iets anders dat mooie bloemen en grote bladeren geeft)wil ik graag weten wat goed groeit op kalkrijke klei.
Graag jullie mening, ik kom naar Haps, dus dat bied mogelijkheden om eventueel wat mee te nemen.

Alvast mijn dank
Marjanne.
Marjanne

20 bedankjes

Re: gember en kleigrond

Berichtdoor GeL op 26 apr 2013 10:58

Gembers zouden het wel moeten doen op zo'n grond, in ieder geval de Hedychiums. Ik zou ze er wel niet in laten overwinteren.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor RdB op 26 apr 2013 11:29

Canna's gaan prima op klei, ze staan hier al jaren, er moet dus iets anders mis zijn gegaan. Waar canna's gedijen doen de meeste gembers het ook goed.

Ruud
RdB

10 bedankjes

Berichtdoor Marjanne op 26 apr 2013 12:14

Dank voor jullie snelle reacties.
De overgebleven canna`s staan nu in grote potten, die ik als het niet meer kan vriezen met pot (of zonder) in de tuin ga zetten. Ik ben benieuwd of het gaat lukken dit jaar, want ook nu in de potten geven ze maar smalle iele bladeren. En dat kan natuurlijk weer aan van alles liggen.
Ik heb Canna Stuttgart en Brasiliesis.
Ik heb inmiddels een paar mini Hedychium Spicatum staan (uit zaad opgekweekt) , dus dat klinkt goed, omdat deze het zouden moeten doen op kleigrond.
Marjanne

20 bedankjes

Berichtdoor Joil op 30 jan 2014 17:37

We zitten in midden limburg vol op de klei. Gembers doen het hier fantastisch in de volle grond. De meeste blijven met winterdek ook buiten overwinteren (muv H. ellipticum). Een aantal blijven zelfs zonder winterdek buiten en overleven zelfs strenge vorst. We voegen wel ieder voorjaar zeer rijkelijk compost en overmatig koemestkorrels toe.

Gr Joil
Joil

0 bedankjes

Berichtdoor trachypalm op 24 feb 2014 17:15

o gelukkig nu kan ik canna,s gaan planten in de achtertuin met leem
bekijk ook eens mijn tuin viewtopic.php?f=49&t=10593 Groetjes,
Hendrik
trachypalm

8 bedankjes

Berichtdoor Marjanne op 25 feb 2014 13:52

Het klinkt allemaal veelbelovend, dus ik ga deze zomer mijn canna`s en ook een aantal gembers weer in de klei uit proberen. Natuurlijk wel met wat compost erbij om de klei losser te maken
Het afgelopen jaar hebben de canna`s een grote groei doorgemaakt in hun potten, dus de knollen moeten groot genoeg zijn om ook in de tuin goed aan te slaan.
Ik heb 3 gemberknollen besteld (geen idee meer welke, maar ze waren wit bloeiend :lol: )
Deze gaan dan ook de tuin in. Zal ik ze een zonnig plekje geven of wat meer met schaduw? (schaduw is wat lastiger omdat onze tuin op het zuiden ligt, maar wel mogelijk)
Marjanne

20 bedankjes

Berichtdoor plantinjetuin op 26 feb 2014 14:35

hier ook de canna's op klei, gaat prima, juist erg goed omdat kleigrond goed vocht vasthoud
plantinjetuin

12 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers