Bestuiven van de Canna Indica

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Bestuiven van de Canna Indica

Berichtdoor Jacqkodden op 16 feb 2014 20:43

Ik heb in dec 2012 een aantal zaden meegenomen van een uitgebloeide plant uit Zambia. Het bleek (nadat de bloemen zichtbaar waren) van de Canna Indica (met de foto op wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Canna_indica). Inmiddels zijn er heel bloemen opgekomen, bij elkaar in een grote pot binnen en sinds de kerst prachtig aan het bloeien. Maar, hoe bestuif je ze? Het stuifmeel zie ik wel, maar waar moet dat op?
Jacqkodden

0 bedankjes

Re: Bestuiven van de Canna Indica

Berichtdoor prutser 2 op 17 feb 2014 21:20

op de stamper
het wil weleens vergroeid zijn aan de bloem bladeren, dus goed kijken ,binnen zou je een kwastje kunnen proberen het stuifmeel op de stampers doen, buiten gaat het door de insekten vanzelf, dus Jacqkodden, kijk goed in die bloem , de stampers zien er anders uit als bij andere bloemen waar ze meestal in het midden zitten, bij canna zit het meestal op de randen van die bloem blaadjes , maar als je goed kijkt kan je ze wel zien, m,v,g, paul
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor Jacqkodden op 01 maart 2014 10:31

Ik heb me suf gekeken, maar zie geen stamper. Het stuifmeel zit aan een lang streepje, dat een verlengde is van een rood lang blaadje, zit de stamper daar dan onder dat stuifmeelstreepje bijv.?
Jacqkodden

0 bedankjes

Berichtdoor Jacqkodden op 01 maart 2014 10:34

Of kan het zijn, dat het stuifmeel onder een rood bloemblaadje zit en dat, waarvan ik verwachtte dat het stuifmeelstreepje is (zit schuin aan een rood bloemblaadje) juist de stamper is???
Jacqkodden

0 bedankjes

Berichtdoor Jacqkodden op 01 maart 2014 10:36

Ik zag net toevallig bij 1 rood bloemblaadje aan de onderkant allemaal stuifmeel zitten.... Had ik nu zitten klooien of hoorde dat juist zo? Omdat er allemaal bloemen zijn in verschillende stadia kan het ik niet even checken bij een andere bloem.
Jacqkodden

0 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers