Vraagje over mijn Musa Basjoo

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Vraagje over mijn Musa Basjoo

Berichtdoor dj_embé op 12 aug 2014 09:30

Ik heb een aantal pups die uitschieten rondom mijn Musa Basjoos.
Ik zou deze pups ook willen laten overwinteren (wortel laten vormen) om ze volgend voorjaar dan in de tuin te zetten. Is dit mogelijk?
Misschien is dit een domme vraag. Maar ik heb dit nooit eerder gedaan.
In het verleden pakte ik gewoon het geheel in. Maar nu het zo kriebelt wil ik natuurlijk m'n hele tuin beginnen aanleggen en dan zijn deze pups welkom. Het wordt op deze manier zowiezo een te grote bos naar mijn goesting als ik alles zou laten gaan zoals nu.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt..
dj_embé

88 bedankjes

Re: Vraagje over mijn Musa Basjoo

Berichtdoor kevins exotuintje op 12 aug 2014 12:00

Wacht tot de pups ongeveer 30 cm hoog zijn en dan Kan je ze schuin afsteken naar de moederstam toe en oppotten! Succes!
greetz kevin

exoten heb je niet voor even, maar voor heel je leven!

kevins tuintje klikkeee!! viewtopic.php?f=49&t=11498
kevins exotuintje

15 bedankjes

Berichtdoor dj_embé op 12 aug 2014 12:02

Thanx Kevin!
dj_embé

88 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 14 aug 2014 19:23

30cm is soms nog te klein, heb al scheuten van een meter afgestoken zonder wortels... Je moet inderdaad wachten tot ze groot genoeg zijn en vooral zelfstandig zijn en eigen wortels hebben. Zonder wortels gaan ze dood zodra je ze afsteekt. Na wat ervaring leer je dat wel aanvoelen welke al kan en welke je nog moet laten staan.
Wat ik in jouw geval zou doen is het volgende...

Afbeelding

De omcirkelde groep afsteken. Met de spade de rechte lijn volgen dus, gewoon de bos dwars doormidden en dan de cirkel volgen, mooi ruim genoeg rond die stam en scheuten. Zo heb je dan een hoofdstam met allemaal scheuten die er aan blijven zitten. Het geheel in een grote kuip zetten en overwinteren in de koele garage of zolder. Volgend jaar uitplanten op een andere plaats, zijn de scheuten groot genoeg dan kun je die weer afsteken en weer ergens anders planten enz... ;) De scheuten op je foto's zijn allemaal nog te jong om nu al af te steken. Natuurlijk kunnen ze nog een paar maandjes groeien dus als je nog wat wacht heb je misschien andere mogelijkheden ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor kevins exotuintje op 14 aug 2014 20:54

Nou dimi daar ben ik het niet helemaal mee eens :lol: Ik heb al meerdere keren dikke basjoo stekken afgestoken toen ze rond de 30 cm waren en is alle keren goed gegaan. . Min een aantal wortels is wel een vereisten voor sucses!
greetz kevin

exoten heb je niet voor even, maar voor heel je leven!

kevins tuintje klikkeee!! viewtopic.php?f=49&t=11498
kevins exotuintje

15 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 17 aug 2014 18:36

Ja kan zeker hoor Kevin ;) Ik wil er alleen niet zo'n exacte maat op kleven want het kan toch eens verschillen soms. Zoals ik al zei heb ik al eens een scheut van een meter afgestoken en die had nog geen eigen wortels dus ja was het 'game over' :tong:
Het komt er dus gewoon op neer dat je moet wachten met afsteken tot ze groot genoeg zijn en dus eigen wortels hebben. 30cm lijkt mij inderdaad de minimum :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers