Musa tropicana buiten houden?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musa tropicana buiten houden?

Berichtdoor Selva op 08 okt 2014 22:26

Ik heb een Musa tropicana (volgens de verkoper) gekocht en dat is toch gewoon de acuminata cavendish?

Iig het is geen dwergvariant en een beetje groot voor mijn huiskamer. Is een Musa Tropicana uberhaubt geschikt om buiten te staan in ons klimaat? Ik lees weinig dat mensen dergelijke musas in hun tuin hebben. Dit soort musas worden vooral als kamerplant gehouden dacht ik.
maar als hij dus buiten kan: welke maanden kan hij naar buiten en wanneer naar binnen?
of: welke temperatuur hanteren als absoluut minimum?

Stel dat hij ooit vruchten krijgt, sterft hij dan af daarna? Geld dit voor alle musa soorten?
Selva

1 bedankjes

Re: Musa tropicana buiten houden?

Berichtdoor jos944 op 08 okt 2014 22:44

Kansloos om deze buiten te houden.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 08 okt 2014 23:19

Tijdens de zomer in schaduw gaat het.
Maar heb altijd een flinke terugslag bij het naar buiten gaan. Dus ja liever binnen houden.

Een musa die vruchten krijgt gaat hierna dood.
Maar de pups groeien dan door en vervangen dat exemplaar dan.
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Selva op 09 okt 2014 07:24

Dank voor jullie reacties. vandaar dus dat ik het maar weinig tegenkom, een Musa tropicana als tuinplant.

Ik vraag me wel af of hij genoeg licht krijgt in huis. Ik heb hele hoge, brede ramen maar hij heeft een diameter van bijna 2 meter dus zijn voorste bladeren staan dan dicht bij het raam terwijl de achterste bladeren tot 2 meter van het raam zijn verwijderd.

Na de koop vond ik overigens dat zijn kleur er dof en donker uitzag en de pot is erg klein. Zijn wortels komen aan de bovenkant boven de grond. Geen pups en Zijn 'nieuwste' blad ziet er even dof en oud uit als zijn oudere bladeren. Ik heb dus het idee dat zijn groei al erg lang is gestagneerd. Kan ik dit op de een of andere manier controleren?
Als hij bij mij nu/een periode stopt met groeien dan is dat te begrijpen. Verandering qua licht en omstandigheden en bovendien is het herfst nu dus dat lijkt me geen goed referentiekader.

Ik vraag me dus af of deze musa wel gezond is en overweeg dus contact op te nemen met de verkoper. Hoe kan ik dus controleren of een musa wel gezond is?
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor ralph van hemert op 03 nov 2014 13:58

Ik heb er 2 gekocht begin dit jaar. Meteen in de volle grond en zon. Alle bladeren verbrand. na 3 weken niks meer van te zien
Nu heb ik ze uitgestoken en naar de garage gebracht.

Gr ralph
ralph van hemert

3 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers