Maurelli heeft er geen zin meer in

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Maurelli heeft er geen zin meer in

Berichtdoor IQuax op 12 jun 2015 21:54

Vorig jaar stond deze maurelli er erg groot bij in de tuin. In de winter ging het ook prima. Alleen tegen februari ging hij wat sneller achteruit, maar dat is niet gek na zo'n winter. Ik heb hem toen het wat warmer werd in de volle grond gezet. Daar staat hij nu al bijna 2 maanden, maar hij heeft nog niks gegroeid. Heel langzaam gaat hij er slechter uitzien. Ik heb inmiddels al een aantal jaren ervaring met maurelli's en heb er al heel wat zien sneuvelen, maar normaal gaat de banaan dat binnen enkel dagen of weken heel hard achteruit en is er binnen een paar weken niks meer van over. Maar bij deze is het anders, hij doet gewoon niks, maar wordt wel langzaamaan slechter. Ik heb nog een andere maurelli die precies hetzelfde verschijnsel heeft. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is?
Bijlagen
foto maurilli 1.jpg
foto maurilli 1.jpg (259.61 KiB) 3899 keer bekeken
foto maurilli 2.jpg
foto maurilli 2.jpg (244.67 KiB) 3899 keer bekeken
IQuax

12 bedankjes

Re: Maurelli heeft er geen zin meer in

Berichtdoor s.janssen op 12 jun 2015 22:56

Als ik dit probleem heb zou ik hem stukje afsnijden totdat je het blad ziet zitten, dit zal een wit rolletje zijn. Verder goed water geven.

Ik neem aan dat je dit ook hebt geprobeerd ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 12 jun 2015 23:00

Hoe groter de plant was op moment van overlijden, hoe langer het duurt tot er niks meer van overschiet.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor IQuax op 13 jun 2015 09:34

Bedankt voor de reacties. Misschien dat het inderdaad langer duur voordat de plant weg is, maar waarom is hij dan steeds fris groen als ik er een stukje vanaf snij. Als de plant dood is zou dit toch binnen no-time bruin worden?
IQuax

12 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 13 jun 2015 09:48

Het probleem zit hem vaak onderaan, iets boven het grond oppervlak.
De bovenkant is frisgroen terwijl onderaan toch rot kan voorkomen.

De keuze is aan jouw: nog even afwachten tot juli of afsnijden tot onderaan en hopen op pups.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor jaak op 13 jun 2015 09:52

ik heb net hetzelfde voor,een Maurelli van 3 jaar oud in April aangeplant met veel gezonde wortels maar om één of andere reden geen enkel blad uitgeworpen, ik heb hem eergisteren uit de volle grond gehaald en bleken er maar een paar goede wortels meer aan te hangen wat zorgde voor een plant die niet direkt kapot ging maar ook niet wou groeien.

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor IQuax op 14 jun 2015 18:21

De maurelli is vandaag helaas overleden. Uitgegraven en de onderkant was helemaal rot. Jammer want hij had vorig seizoen eindelijk een mooie hoogte bereikt van ruim 3 meter. Maurelli's sneuvelen hier toch erg vaak in de winter en ik snap niet hoe het komt. Ze staat altijd kurkdroog in een vorstvrije garage. Weet iemand toevallig of er in de buurt van Den Haag of Utrecht kleine maurelli's te koop zijn bij een tuincentrum of bij een bloemist?
IQuax

12 bedankjes

Berichtdoor roosje op 14 jun 2015 21:38

Mijn maurelli begon ook eerst met het opkomen van een nieuw blad maar na een tijdje stond hij terug stil ondanks er geen rottingsverschijnselen waren..
Sinds een tweetal weken wist ik uiteindelijk genoeg omdat er 2 puppy's opkwamen dus hoofdstam ingekort en nu wachten totdat ze groot genoeg zijn om op te splitsen en ze uit te planten (1 in de volle grond en de andere in pot om het verschil eens te bekijken in groeisnelheid... )
roosje

3 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers