Geeft canna cleopatra zaden?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Geeft canna cleopatra zaden?

Berichtdoor bosreus op 21 dec 2015 13:47

Ik zie dat er Amerika zaden van de canna cleopatra te koop zijn, ik dacht dat deze geen zaden vormde, zoals tropicana red of de bengaalse tijger. Of heb ik het mis?

Hans
bosreus

0 bedankjes

Re: Geeft canna cleopatra zaden?

Berichtdoor Marc_S op 21 dec 2015 19:15

Die van mij maakt geen zaad.

Groeten

Marc
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 21 dec 2015 20:08

Neen, die maakt geen zaden.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor bosreus op 23 dec 2015 11:09

Die van mij ook niet toen ik ze nog had.
Zal wel weer iemand zijn die weer snel rijk wil worden, dus zal ze maar niet bestellen.

Hans
bosreus

0 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 23 dec 2015 15:52

Ik heb ook gezien op e bay dat die grapjassen zaden van Cleopatra aanbieden ,je moet maar zo gek zijn om er in te trappen :lol:

Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor bosreus op 24 dec 2015 09:06

Aanvullende vraag;
hoe komt het dat er verschillende soorten geen zaad vormen?
Zijn dat kruisingen van verschillende soorten?

Hans
bosreus

0 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 24 dec 2015 10:26

Dat zal de reden zijn .Het zelfde verhaal als van de muilezel .
Wat ook weer deels word ontkracht want daar blijken in zeldzame gevallen toch vruchtbare dieren bij te zitten en dat word ook van sommige steriele canna gezegd ( dat het wel eens voor komt dat er soms toch wat vruchtbare zaden aan een Cleopatra kunnen groeien )
Ik heb het zelf nog niet mee gemaakt ook niet bij bv durban of striata

Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 24 dec 2015 18:55

AIREMULP schreef:Dat zal de reden zijn .Het zelfde verhaal als van de muilezel .
Wat ook weer deels word ontkracht want daar blijken in zeldzame gevallen toch vruchtbare dieren bij te zitten en dat word ook van sommige steriele canna gezegd ( dat het wel eens voor komt dat er soms toch wat vruchtbare zaden aan een Cleopatra kunnen groeien )
Ik heb het zelf nog niet mee gemaakt ook niet bij bv durban of striata

Edwin

Maar dat zeldzame geval zou niet vaak genoeg voorkomen om mensen ook echt in staat te stellen zaden aan te bieden. Het gaat waarschijnlijk dan over 1 bevruchte bloem wat uiteindelijk? 4-6 zaden oplevert.
Bovendien is het dan heel sterk dat de plant soortecht terugkomt. Er worden regelmatig planten aangeboden die niet te zaaien zijn (zoals variegated planten, cultivars etc) vaak komen planten niet eens op of het duurt te lang voor ze opkomen om achter de verkoper aan te gaan.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 24 dec 2015 20:13

En dat je e bay maar vier weken de tijd hebt om een negatieve feedback achter te laten dat weten de verkopers op e bay maar al te goed . :lol: Ik heb zelf een hoop betrouwbare vaste adressen op e bay waar ik al jaren plantmatriaal en zaden koop .

Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 26 dec 2015 10:44

vaak komen planten niet eens op of het duurt te lang voor ze opkomen om achter de verkoper aan te gaan

Yep, en dat geldt voor heel veel soorten zaden op ebay. Let vooral goed op met plumeria en adenium zaden uit thailand want daar zijn genoeg oplichters actief en je komt er pas na jaren achter dat het toch niet de soorten zijn die je ooit gezaaid hebt. Het draait daar enkel om de verkoop en ze weten donders goed hoe het werkt. De zaden kiemen doorgaans wel gewoon maar na enkele jaren er voor gezorgd te hebben kom je er achter dat hun gephotoshopte bloemfoto's nooit werkelijkheid zullen worden en zit je met bakken vol met dezelfde basis soorten.

Wat Cleopatra betreft heb ik hier een exemplaar welke het eerste jaar prachtig gekleurd was maar welke jaar na jaar steeds groener werd tot al het rood verdwenen was.
Carlo

148 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers