door Guidonno op 15 dec 2019 21:30
Prachtige exemplaren! Ik zou allereerst 2 hondjes met wielen kopen. Kan je ze zo nu en dan omwisselen en groeien ze gelijk op bij het raam. Ze zijn namelijk erg gek op zonlicht! In de wintermaanden zijn ze vatbaar voor schildluis icm weinig licht.
Toevallig een kenner bij de orchideeƫnhoeve gesproken. Advies was: laat een strelitzia eerst rusten in de pot. Niet direct overpotten. In een warmere zonnige periode overpotten. Beknelde wortels is bij een strelitzia niet een probleem. Een ruimere pot bij overpotten is altijd wel aan te raden.
Zelf heb ik ze wel eens bij de wortels gesnoeid. Persoonlijk viel mij het tegen. De groei stond een lange tijd stil en de zware takken icm de gesnoeide wortels zorgen ervoor dat de takken naar beneden gingen hangen ivm het gewicht. Ik heb ze na 8 maanden opnieuw moeten oppotten wat wederom een aanslag was op de groei.
Mijn tropische collectie: Trachy Fortunei/Wagarius, Cyathea Cooperi(Revolutum)/Brownie, Blechnum brasiliens, Fatsia Japonica, Sikkimensis Red Tiger, Dwarf Cav, Alocasia TeaCup, Strelitzia Nicolai/Regina