Strelitzia korte bladeren - stelen?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Strelitzia korte bladeren - stelen?

Berichtdoor Bas1979 op 19 aug 2025 15:45

Beste,

Ik heb een mooie Strelitzia R. Denk dat deze reeds 11 -12 jaar is. In begin toen ik hem kocht zaten er bloemen in. En lengte bladerstelen 160-180cm. Hierna heb ik hem vanuit kweekemmer in grotere pot gezet. Gelijk op hydrocultuur ivm varenrouwmuggen.
Hij staat grotendeels in licht en ik geef tussen april - september óf pokon óf Marphyl plantvoeding (p twee weken).
Ik wist dat het tijd zou kosten om weer bloemen te krijgen aangezien hij vanwege grote pot nu alle energie richting wortels zet. Vorig jaar zat er een weer een bloem in.

Soms moet ik wat wolluis wegvegen, ik krijg dit niet geheel weg. Zeepwater, azijn, pokon hardnekkige insecten etc etc. Na tijd verschijnen er witte puntjes. Ik wil het gebruik van deze middelen ook beperken ivm plantschade.
Verder gaat hij heel goed op hydrocultuur, mooie grote bladeren maar het lijkt er gaandeweg op alsof deze steeds korter worden. Dus grotere bladeren maar korte stelen.
Hij was langer toen ik hem kocht dan op de foto's.
Zou dit met voeding te maken hebben?
Iets anders wat ik over het hoofd zie. Of is het normaal dat hij "korter" wordt?
Of gewoon afblijven en gaat goed :-)

Dank voor jullie inzichten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bas1979

0 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers