heb vandaag al mijn musa's en ensete's uit de volle grond gehaald en klaar gezet om dan in pot te overwinteren in de stalling
nu wou ik eens weten wat zeker de minimum temp moet zijn , willen ze allemaal de winter doorkomen
dus voor alle duidelijkheid , alles is uit volle grond gehaald met een kluit aarde nog aan de wortels , ofwel hebben ze nog 1 blad + de "speer" eraan , maar de meeste hebben enkel nog het "speer" blad over
ze zijn dus allemaal in een plastieken bloempot gedaan ( dus zoals ze uit de volle grond komen ) en worden in een stalling geplaatst waar ik de keuze kan maken tussen volledig lichtdicht te maken of de vensters die erin zitten open te laten ( krijgen dus licht )
over welke soorten gaat het ?
musa basjoo ( daar heb ik niet zo direkt schrik van in de stalling )
ensete maurelli
musa balbisiana
musa helens hybrid
dus wou ik nu graag weten welke temp ik moet hebben om alles door te komen en wat het beste is , wel licht van buiten of (bijna ) volledig donker
reden waarom ik dit van de temp wil weten , is feit dat bij heel strenge vorst het misschien ook zou durven tegen het nulpunt gaan in de stalling , en ik niet wil riskeren dat alles kapot gaat
thanks