Heliconia en strelitzia

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Heliconia en strelitzia

Berichtdoor margaretha op 17 okt 2010 17:47

De indonesiche tuinman vond mijn interesse in zijn vak wel leuk en schonk me 4 strelitzia's en 2 heliconia's
Door tijdgebrek alles bij thuiskomst in een grote pot met een beetje aarde gemieterd en weg was ik weer.
Nu blijkt dat er 2 strelitzia's de moed opgeven maar de rest ziet er gezond uit.
Maar ik moet ze nu wel in de goede pot met de goede aarde planten.
Wie kan me zeggen wat ik het beste kan gebruiken.
Het is de bedoeling dat ze in de zomer naar buiten gaan.
Wie kan me informeren

vriendelijke groet Margaretha
margaretha

7 bedankjes

Re: Heliconia en strelitzia

Berichtdoor waterlily op 04 nov 2010 12:31

Hallo!

Mijn strelitzia heb ik ondertussen 3 jaar, denk ik. Ik zet hem in de zomer ook steeds buiten op 't terras, niet in direct zonlicht. Toch krulden zijn nieuwe blaadjes steeds weer naar binnen. :( Dit jaar hebben ze 't niet gedaan! Hoera! :) Of 't aan de potgrond gelegen heeft, ik weet 't niet... ;) Dit voorjaar heb ik 'm in potgrond voor mediterrane planten van DCM gezet. Op de bodem zitten hydrokorrels. Verder heb ik ook de vloeibare meststoffen voor mediterrane planten (van substral) gebruikt. Ik zet 'm ook telkens in een stenen pot en ik heb altijd gehoord dat die pot niet te groot mag zijn.

Groetje,
Kristien
waterlily

0 bedankjes

Berichtdoor amourath op 04 nov 2010 14:02

Heliconia's heb ik niet, maar mijn strelitzia's doen het uitstekend in gewone huis-en tuinpotgrond, niks speciaals dus! Het resultaat kan je hier zien: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=483&start=140#p23454
Die plant staat nu nog steeds buiten en blijft daar tot er nachtvorst komt, dan een paar maand garage en in maart weer op het terras! De krullende bladeren heb ik enkel als het heel erg warm is.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor margaretha op 04 nov 2010 23:31

amourath schreef:Heliconia's heb ik niet, maar mijn strelitzia's doen het uitstekend in gewone huis-en tuinpotgrond, niks speciaals dus! Het resultaat kan je hier zien: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=483&start=140#p23454
Die plant staat nu nog steeds buiten en blijft daar tot er nachtvorst komt, dan een paar maand garage en in maart weer op het terras! De krullende bladeren heb ik enkel als het heel erg warm is.

Prachtige fotoserie.
Daar het lang duurde voor ik reactie op de vraag kreeg heb ik de gok maar gewaagd.
Potaarde vermengd met brekerszand en daar in overgezet.
Toen ik ze uit de pot haalde (waar ik ze voor nood in had gezet ) hadden alle stekken al neuwe wortelharen.
Ik heb goede hoop dat ze het allemaal gaan doen.
De heliconia's zien er al erg goed uit, en van de strelizia's is er in iedergeval een die er erg goed uit ziet.
Zodra het op echte planten gaat lijken zal ik een foto plaatsen.

gr Margaretha
margaretha

7 bedankjes

Heliconia en strelitzia gaan van start

Berichtdoor margaretha op 01 jan 2011 16:13

Het nieuwe jaar geeft weer hoop.
M'n strelicia's en Heliconia stekken, die er vreselijk uitzagen, hebben ondergronds hun best gedaan. 3 nieuwe stekken bij de strelicia en 1 bij de heliconia.
Tot nu toe zien de bladeren die opengaan er nog niet zo rooskleurig uit maar misschien heeft iemand een tip.
Ik durf ze nu nog niet te verplanten, maar misschien heeft de plant extra voeding nodig.
Zo ja wat is dan het beste?

Margaretha
Bijlagen
nieuwe strelitica scheuten.jpg
nieuwe strelitica scheuten.jpg (161.62 KiB) 3131 keer bekeken
nieuwe scheut heliconia.jpg
nieuwe scheut heliconia.jpg (109.25 KiB) 3131 keer bekeken
margaretha

7 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers