Musella lasiocarpa

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musella lasiocarpa

Berichtdoor davea op 29 maart 2013 23:05

Veel tehenstrijdige berichten lees ik.
Wellicht hebben jullie ervaring met deze plant.

Deze plant staat ieder jaar buiten, en heeft al wat bloemen gegeven. Echter is het nu bijna
April, en heb er geen vertrouwen in, dat dit zo 1,2,3 goed komt. Seizoen voor de groei wordt steeds
Korter op deze manier. Nu wil ik deze kuip voortaan knder een grote kweeklamp zetten, om zo in de winter een voorsprong te creeeren. Heeft deze plant een rust-periode nodig? Of kan ik hem echt
Het hele jaar onder een lamp kunnen laten groeien, om zo ook sneller de bloeifase te bereiken?

Take care,

Dave
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea

2 bedankjes

Re: Musella lasiocarpa

Berichtdoor Hitch op 30 maart 2013 00:54

Volgens mij moet dit idd lukken maar het is natuurlijk niet enkel licht waar hij van afhankelijk is. Ook de warmte moet goed zijn. Zelf heb ik mijn exemplaar al van 2006 of 2007 en ik heb nog nooit een bloem gehad. Hij staat bij mij in de serre ter overwintering (droog) en groeit daar zelfs gewoon traag door maar dan voornamelijk in de vorm van nieuwe succers.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor davea op 30 maart 2013 07:39

Ok, dank

Hij komt onder de lamp, wlke veel warmte geeft.
Tevens is er vloerverwarming en een warmtekabel rondom de pot, een mist apparaat en sproeiers. Lol

Zal wel afonde zijn. Ik davht dat deze plant een rustfase moest hebben. Plant kan vanaf 5 jaar bloeien davht ik. In de natuur zie je van die extreem hoge exemplaren, terwijl de exemplaren in pot in bloei komen bij een meter hoogte. Ik hoop met toediening van een hoge percentate stikstof, de bloei uit te stellen tot er een mooie hoogte i bereikt
davea

2 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 30 maart 2013 10:00

wow jij pakt het ineens professioneel aan zeg :lol:
ben benieuwd naar de resultaten!
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor davea op 30 maart 2013 16:11

Ik hoop dat het lukt.
Ben ook erg benieuwd. Staan nu zo'n 12 scheuten van 2 jaar oud in.
Hopelijk komen ze ook allen tegelijk in bloei. Maar hopelijk niet op van die korte stammetjes, maar ik ga voor minimaal 1,70 mtr. Lol
davea

2 bedankjes

Berichtdoor luc op 30 maart 2013 16:46

Ja die installatie zou ik ook wel eens willen zien(mist apparaat en sproeiers)
Zoek ook zoiets te maken maar dan om colocasia's de winter door te krijgen

davea schreef:Ok, dank

Tevens is er vloerverwarming en een warmtekabel rondom de pot, een mist apparaat en sproeiers. Lol

Zal wel afonde zijn. Ik davht dat deze plant een rustfase moest hebben. Plant kan vanaf 5 jaar bloeien davht ik. In de natuur zie je van die extreem hoge exemplaren, terwijl de exemplaren in pot in bloei komen bij een meter hoogte. Ik hoop met toediening van een hoge percentate stikstof, de bloei uit te stellen tot er een mooie hoogte i bereikt
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor voschke op 30 maart 2013 19:48

mistmakers zijn idd erg handig, wij verkopen ze veel op beurzen...
voschke
Bedrijven

32 bedankjes

Berichtdoor Rico op 30 maart 2013 20:03

Een klein beetje :off_topic:

Ik heb voor mijn terrarium ook een mistmaker. Maar dan een goedkopere oplossing als die dure dingen. Namelijk via marktplaats een Boneco luchtbevochtiger gekocht.

Een pvp pijp erop die de "mist" in de bak laat stromen en klaar.
Hier onder het voorbeeld.

na 3 min.
Afbeelding
en na 4 min. :thumb_up:
Afbeelding
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor davea op 30 maart 2013 21:22

Juist, zo'n mistmaker
De superfogger met een reservoir? Zijn erg stevig, en heb ik al 6 jaar en blaast al 6 jaar, 3 uur per dag. En nu bij mijn planten, 6 uur gedurende de nacht.

Sproeikoppen boven de lamp, en ik doe altijd een hele lichte bladvoeding in het reservoir.
Overigens viel de prijs mee. Betaalde er toen 95 euro voor? ( mistmaker ) met een 2 literreservoir, die hij telkens in 24 uur leeg blaast. Volgens de meter is de vochtigheid rondom de plant tot nu toe
Max 82% geweest.. Het blazen wat de mistmaker doet, zorgt tevens voor wat luchtverplaatsing.

Vanwege de koele nachten, gaat de lamp om 0:00 uur aan. T/m 06:00 uur. Dan heeft hij
Het daglicht en de temp van de verwaming. Zo staat hij nooit koud, maar heeft dus ook bijna geen periode an duistenis. Is niet goed, maar nadelen heb ik nog niet ondervonden?

Ondanks de luchtcirculatie, hoge luchtvochtigheid, toch spint geconstateerd. Check ik om de 3 dagen, onder elk blad apart, en poets alles per blaadje schoon. Nee.... Ik ben geen monnik ;-)
davea

2 bedankjes

Berichtdoor davea op 30 maart 2013 21:52

luc schreef:Ja die installatie zou ik ook wel eens willen zien(mist apparaat en sproeiers)
Zoek ook zoiets te maken maar dan om colocasia's de winter door te krijgen

davea schreef:Ok, dank

Waar overwinter je ze nu?
davea

2 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers