Onze bananenboom ( musa basjoo ) staat in bloei

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Onze bananenboom ( musa basjoo ) staat in bloei

Berichtdoor Marcje op 17 jul 2013 20:40

Beste Palmvrienden,

Eén van onze bananenbomen (musa basjoo ) staat in bloei sinds begin dit jaar , exact weet ik het niet, want heb het nu pas gezien.

Het probleem is dat na 4 of 5 trossen alle nieuwe banaantjes afvallen zodra het " beschermblad" afvalt .....

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb niet zo'n groene vingers als velen onder jullie, maar heb het gevoel dat dit niet normaal is

Alleen weet ik niet wat hieraan te doen is, of wat eventueel de reden kan zijn

Alvast bedankt

Met vriendelijke groeten

Marc
Marcje

1 bedankjes

Re: Onze bananenboom ( musa basjoo ) staat in bloei

Berichtdoor lily-anne op 17 jul 2013 22:23

Fantastisch dat je een basjoo in bloei hebt! ! dat zie je niet iedere dag !je vingers zijn misschien groener en je denkt ! Onder welke omstandigheden groeit hij ? ( standplaats - licht ...) Bij deze droogte en temperaturen hebben ze enorm veel water en voldoende voedsel nodig
lily-anne

13 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 18 jul 2013 11:44

Dit is wel normaal hoor. Het gebeurt bij mij ook steeds.

Ik dacht dat dit iets te maken had met de bestuiving.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Marcje op 18 jul 2013 23:20

lily-anne schreef: Onder welke omstandigheden groeit hij ? ( standplaats - licht ...) Bij deze droogte en temperaturen hebben ze enorm veel water en voldoende voedsel nodig

Deze krijgt de zon te ziet vanaf 'smorgens tot 3 -4 uur in de namiddag ( knotwilgen onderbreken dan deels de zonnestralen )
Als voeding strooi ik in het voorjaar paardemest korrels , en dit 1/2 kg ongeveer
Water voldoende dacht ik, zelfs te veel vreesde ik dit voorjaar, al zijn we ondertussen goed op weg om er alsnog een mooie zomer van te maken
Natuurlijk kan ik altijd extra water geven met eventueel voeding in, maar hoe kan ik zien als een bananenboom te veel, of te weinig water krijgt ? :oops:

p e t e r schreef:Dit is wel normaal hoor. Het gebeurt bij mij ook steeds.

Ik dacht dat dit iets te maken had met de bestuiving.

Dit was ook mijn eerste gedacht, maar de bijen waren flink actief de laatste weken en niet mogen helpen

Bedankt voor der snelle reacties :D

Groetjes,

Marc
Marcje

1 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 18 jul 2013 23:28

Bananenplanten kan je met deze dagen bijna nooit te veel water geven, in de volle grond droogt de grond natuurlijk sneller op. Ik geef mijn basjoo met dit weer ruim een halve gieter (5L), en groeit er goed onder. Bij meerdere planten natuurlijk ook meer water geven.
Een exacte hoeveelheid is niet te zeggen, het ligt aan het weer, met kouder weer minder, met warm weer meer.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 19 jul 2013 11:09

Wanneer de bloem openkomt, komen eerst vrouwelijke bloemetjes vrij, die uiteindelijk tot bananen zullen uitgroeien, en pas enkele weken later de mannelijke bloemetjes, in de zogenaamde mannelijke knop onderaan de tros. Daarom dat enkel de bovenste banaantjes vormen.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Marcje op 20 jul 2013 12:54

s.janssen schreef:Bananenplanten kan je met deze dagen bijna nooit te veel water geven, in de volle grond droogt de grond natuurlijk sneller op. Ik geef mijn basjoo met dit weer ruim een halve gieter (5L), en groeit er goed onder. Bij meerdere planten natuurlijk ook meer water geven.
Een exacte hoeveelheid is niet te zeggen, het ligt aan het weer, met kouder weer minder, met warm weer meer.

Ik heb ze eigenlijk deze zomer nog geen water gegeven :oops: ( staan in de volle grond ) en ga er straks aan beginnen , en dit met mate afhankelijk van het weer zoals u aangeeft :D
Aan wat kan ik eventueel zien wanneer ze te weinig, of te veel water krijgen, of als ze voeding nodig hebben ?

p e t e r schreef:Wanneer de bloem openkomt, komen eerst vrouwelijke bloemetjes vrij, die uiteindelijk tot bananen zullen uitgroeien, en pas enkele weken later de mannelijke bloemetjes, in de zogenaamde mannelijke knop onderaan de tros. Daarom dat enkel de bovenste banaantjes vormen.

Zeer duidelijke en waardevolle info waardoor het me nu duidelijk is :D :D
Zou ik in het vervolg niet beter de tros inkorten net na de banaantjes , zodat er deze meer voeding krijgen ?

Allen bedankt hé,en zodra deze tros op zijn einde loopt zal ik nog wel enkele foto's posten ;)

Groetjes

Marc
Marcje

1 bedankjes

Berichtdoor Marcje op 25 aug 2013 18:57

Toch even een update tussendoor , want de bloem blijft maar bloeien .....
Afbeelding
Ondertussen zijn er nog enkele aan het bloeien , maar zullen winterbanaantjes worden vrees ik

Afbeelding

Groetjes,

Marc
Laatst bijgewerkt door Marcje op 17 jul 2022 22:13, in totaal 3 keer bewerkt.
Marcje

1 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 25 aug 2013 19:34

Hier precies hetzelfde. Ik heb er ook een in bloei, maar net als voorgaande keren vallen de banaantjes er gewoon af. Die van jou bloeit wel vroeg zeg!
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Marcje op 25 aug 2013 21:32

Dennis_S schreef:Hier precies hetzelfde. Ik heb er ook een in bloei, maar net als voorgaande keren vallen de banaantjes er gewoon af. Die van jou bloeit wel vroeg zeg!

Hoi Dennis,

Vallen alle banaatjes er gewoon af of enkel de laatste die erbij komen ?

Vond het ook raar en vroeg, dat een vrij jonge scheut al bloeide ( deze links onder op de laatste foto )

Groetjes,

Marc
Laatst bijgewerkt door Marcje op 26 aug 2013 07:39, in totaal 1 keer bewerkt.
Marcje

1 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers