Canna knollen mega eind van seizoen

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Canna knollen mega eind van seizoen

Berichtdoor Robert1969 op 08 nov 2015 21:03

Dit voorjaar een aantal canna knollen van airemulp overgenomen. Afgelopen weken de canna planten afgeknipt en de knollen uitgegraven om te laten drogen voor de winteropslag. Vandaag de laatste 2 knollen uitgegraven. 3 Emmers vol Russian Red, Altensteini Musafolia en Edulis geoogst.
Allereerst al een zomer en najaar genoten van de vele opgekomen planten en nu een mega grote basis voor volgend jaar. Hier word ik nou helemaal blij van.
Edwin bedankt!!

Groeten,
Robert
Robert1969

4 bedankjes

Re: Canna knollen mega eind van seizoen

Berichtdoor AIREMULP op 08 nov 2015 21:30

Leuk om te lezen :D Geweldig he wat dat spul zich vermeerderd .
Hier hebben de cannas het ook goed gedaan .Ik heb de meeste ook uit de grond en in de kruipruimte .

Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 08 nov 2015 22:36

Hier staat alles nog gewoon in de tuin. Ik ben er wel wat bang voor want vorig jaar waren de knollen zo gegroeid dat ik er gewoon twee steek-scheppen op gebroken heb. Wat zal dat nu toch gaan worden :shock: :lol:
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 09 nov 2015 09:01

Carlo schreef:Hier staat alles nog gewoon in de tuin. Ik ben er wel wat bang voor want vorig jaar waren de knollen zo gegroeid dat ik er gewoon twee steek-scheppen op gebroken heb. Wat zal dat nu toch gaan worden :shock: :lol:

Ik had het hier ook dat de steel gevaarlijk ver door boog maar hij hielt het net .
Rondom eerst de wortels goed doorsteken en ook onderdoor. Dan gaat er weleens een groeipuntje verloren helaas :mrgreen:

Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 09 nov 2015 10:12

Canna altensteinii staat bij mij al 3 jaar gewoon in volle grond. Ik doe er niets meer aan en ze komen massaal terug op in het late voorjaar waarbij ik ieder jaar ook massaal bloei krijg. Het eerste jaar sneed ik ze af na de eerste vorst, gooide er een mulchlaag overheen van pakweg 10 cm en legde daarna een grote pvc plaat die ik heb liggen over het geheel om alles droog te houden. Dit heb ik maar 1 keer gedaan, daarna niets meer en ze doen het schitterend maar breiden enorm uit. Canna altensteinii is volgens mij één van de meest geschikte soorten voor definitieve uitplant in ons klimaat.
Heb dit al geprobeerd met verschillende soorten Canna's en bij sommige lukt dat ook maar die groeien dan zeer moeizaam het jaar daarop en bereiken hun maximale hoogte niet meer. Canna musafolia rubra en de gewone Canna indica soorten bijvoorbeeld.
Mijn neef heeft al zeker 8 jaar de Canna Russian red tegen zijn huisgevel aan staan en doet daar helemaal niets aan en deze komt ook ieder jaar trouw weer op maar deze staat erg beschut en droog daar. Zelf kan ik hem maar niet over houden in volle grond maar zelfs de Canna Stuttgart kan ik niet overhouden in volle grond. Soms heb ik geluk en komt hij het jaar erop toch weer te voorschijn maar het daaropvolgende jaar is hij dan weer compleet weggerot.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 09 nov 2015 21:54

Er is nogal een groot verschil natuurlijk. Of droog en vorstvrij binnen of kans op vorst in de natte grond. De knollen groeien in die periode niet dus erg kwetsbaar.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 09 nov 2015 22:35

Inderdaad, soorten als canna indica laat ik allemaal staan. Elk jaar hab ik 3 grote speciekuipen vol met knollen. Deze laat ik nu in de volle grond staan, ook russian red blijft staan, dit is vorige winter ook goed gegaan.

Mensen ervaringen met musafolia green laten staan?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Jos Mannaart op 09 nov 2015 23:19

Carlo schreef:Hier staat alles nog gewoon in de tuin. Ik ben er wel wat bang voor want vorig jaar waren de knollen zo gegroeid dat ik er gewoon twee steek-scheppen op gebroken heb. Wat zal dat nu toch gaan worden :shock: :lol:

RVS steel aan laten lassen :D
Jos Mannaart

20 bedankjes

Berichtdoor Rob op 09 nov 2015 23:31

Hier staat anderhalve meter by 30 cm naast de voordeur in volle grond/deels grind.
Twee onbekende soorten canna door elkaar, waarvan een bruinbladige. Nu al 3 winters - alleen het blad gaat eraf na de eerste licht vorst, en dat blijft erop liggen. Er ligt een stuk bamboemat overheen om alles bijeen te houden.
Ik vrees dat het ook een hele klus word die gein ooit uit te scheppen, want de knollen groeien al over de grond heen...

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 10 nov 2015 02:28

Dat is het probleem dus. Ik heb in de voortuin een drietal bakken gerecreëerd van palissander. Twee daarvan staan canna's in en eentje staat een fortunei in. Die canna's moeten er uit want na een seizoen zijn heel de bakken vol gegroeid met knollen. Nog een seizoen laten zitten gaan we dus niet redden.
Carlo

148 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers