Musa velutina nu al buiten?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musa velutina nu al buiten?

Berichtdoor davea op 05 apr 2016 11:43

Beste mensen,

Sinds enkele dagen staat bij mij alles buiten dus ook de bananen. Echter heeft sinds een paar dagen, mijn enige velutina, drie omgeknakte bladeren, die donkere, natte plekken in zijn bladeren heeft, wat je vaak ziet bij schade door koude.

Wat ziuden jullie doen ( het vriest immers niet ) binnen halen, of buiten uit laten harden? of staat hij daar dood te gaan? geen idee hoe sterk een velutina is. Hopelijk kunnen julie een inschatting maken.

Hij staat in een ruime pot, op een daktrras, tegen een muurtje.

Groet,

Dave
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea

2 bedankjes

Re: Musa velutina nu al buiten?

Berichtdoor Itrme op 05 apr 2016 12:54

Persoonlijk wacht ik hier nog even met de velutina's en accuminata. Die hebben liever toch net wat meer warmte... Als de temperatuur te laag is dan krijg je inderdaad die bruine plekken in het blad.

Was van plan te wachten tot de nachttemperaturen 10+ zijn. En zelfs dan gaat hij de eerste periode nog onder het afdak denk ik... :P
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor davea op 05 apr 2016 13:08

ok, maar gaat hij het net redden denk je? en gaat hij hierdoor sterker worden?
Canna, Strelitzia, lasiocarpa, doet het goed. De Basjoo heeft ook iets van vlekken maar nauwelijks.

Velutina krjgt in het midden een nieuw blad welke bloot kwam te liggen toen het nieuwste blad omknakte. In dat nieuwe blad zit weinig vordering maar wordt niet bruin. Buiten laten staan? Als het even kan dan zet ik altijd alles buiten, want wil de woonkamer leeg hebben :D
davea

2 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 06 apr 2016 09:52

Persoonlijk zou ik hem naar binnen halen (we krijgen als ik het goed zag snachts ook nog dipjes naar 2-4 graden). Zelf heb ik de laisocarp ook al buiten staan maar die kan gewoon meer hebben dan de velutina. Ik weet niet hoe groot je plant is?
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor davea op 06 apr 2016 09:57

ongeveer 70/75cm hoog.
een jaartje oud.

heb m ondertussen weer binnen gehaald. Zitten nog twee redelijke bladeren aan.
Staat nu even in de badkamer voor een deur met melkglas. Hopelijk krijgt hij daar al genoeg licht
om in groei te blijven. Hij staat iig warmer ean buiten :)
davea

2 bedankjes

Berichtdoor Helinde op 08 apr 2016 11:53

Die van mij heb ik in de pot al anderhalve week buiten staan om te wennen aan zonlicht. Hij staat wel letterlijk naast de gevel, dus zal een paar graden schelen. Dat gaat tot nu toe prima.
Na ijsheiligen zet ik alle bananen pas in de volle grond. Nu kunnen ze bij nachtvorst dan nog naar binnen. Zou het zonde vinden als het blad bevroren zou zijn.
Helinde

23 bedankjes

Berichtdoor davea op 08 apr 2016 12:01

Ok, dus een Velutina, hoeft bij het krijgen van lelijk lad door de koude, niet perse
kapot tegaan aan bv wortelrot of toch de koude? of staat hij tegen de gevel ivm de regen?

heb de mijne toch maar binnen gehaald, maar zet ze zo snel mogelijk weer buiten. Ik vind het een prettig idee als t terras klaar is.
davea

2 bedankjes

Berichtdoor Helinde op 08 apr 2016 12:14

Staat inderdaad nu tegen de gevel voor de warmte. Het blad is nog prima. Van een keer lichte nachtvorst verwacht ik inderdaad dat alleen het blad dood zou gaan, maar zou ik toch zonde vinden.
Helinde

23 bedankjes

Berichtdoor Helinde op 08 apr 2016 12:14

Staat inderdaad nu tegen de gevel voor de warmte. Het blad is nog prima. Van een keer lichte nachtvorst verwacht ik inderdaad dat alleen het blad dood zou gaan, maar zou ik toch zonde vinden.
Helinde

23 bedankjes

Berichtdoor MarcovZ op 08 apr 2016 15:06

De standaard bananen staan buiten ( Basjoo , sikkimenses , enz ) ... de Ensete's , en bv Velutina staan nog binnen .... zeker tot de nachttemperaturen 10 graden aan tikken !!
Heerlijkheid in " our little SHANGRI-LA "
https://www.facebook.com/ourlittleshangrila/
MarcovZ

14 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers