Kende je deze al: Musa red iholene

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Kende je deze al: Musa red iholene

Berichtdoor Christophe op 21 nov 2009 23:35

Hey iedereen,

Ik zit momenteel met mijn neus tussen de bananensoorten maar krijg er kop nog staart aan om een zo correct mogelijke lijst van (zoveel mogelijk) Musa soorten samen te stellen. Blijkbaar zijn er veel synoniemen die ik er eerst uit moet halen.

Ik stootte echter op een erg interessante soort: de Musa red iholene Deze zeldzame bananensoort is eetbaar én winterhard! Deze soort verraste me een beetje ... nog nooit van gehoord. Jullie wel?
Afbeelding
Mooie hé ;)

Link: http://www.centralfloridafarms.com/banana-rediholene.htm
Ik twijfel of hij echt zo winterhard is als ze laten uitschijnen ... USDA zone 8-10 staat zo'n beetje gelijk aan -10°C :?
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Re: Kende je deze al: Musa red iholene

Berichtdoor Olie1605 op 26 apr 2012 20:58

Hej Christophe

Ben je nog iets te weten gekomen over deze soort. Is precies al een oud berichtje maar heb deze ook besteld en ben eens benieuwd.

Gr
Olie1605

55 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 26 apr 2012 22:56

Lol, nu zie ik het ook dat het een oud bericht is :) Ik dacht al mooi kruisje (foto) en de link doet het ook niet meer.... :P
Inderdaad nog nooit van gehoort maar denk niet dat er iets van waar is anders zou die toch al lang hier bekend zijn denkt me ?! :?
Waar heb je die gevonden Olie ?
Ben ook wel benieuwt...
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Olie1605 op 26 apr 2012 22:58

Bij palmscenter.de , heb eentje besteld dus we zien wel wat het geeft deze zomer. Wordt een jaartje experimenteren deze zomer en winter :)

Groeten
Olivier
Olie1605

55 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 26 apr 2012 23:07

Ooh, ben benieuwd! :happy_thai:
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor arjan op 27 apr 2012 06:15

Neem maar van mij aan dat er geen winterharde bananen bestaan, er zit veel water in de plant en dat gaat dus niet werken.
De soort die jij noemt is daar geen uitzondering op, Het is maar net hoeveel kou de wortels aan kunnen.
Als je de bodemtemperatuur kunstmatig op 15 graden kunt houden in de tuin kan je bijna elke banaan in de tuin houden, oké de omgevings-temperatuur maakt het dan onmogelijk om de bovengrondse delen te behouden.
Als je een bas bij -3 geheel geheel boven de grond liggen is die gewoon dood, alles heeft te maken hoe diep de vorst in de grond kan komen en als die niet bij de wortels kan komen zal de plant dit kunnen overleven.
Voorop gesteld dat je dan geen rot aan de wortels gaat krijgen, in de winter is de grond vaak te nat en dit zorgt er vaak voor dat de planten het niet meer gaan doen.
Een dag zonder bananen, is een dag te veel.
arjan

5 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 27 apr 2012 06:54

Helemaal mee eens. Winterharde bananen zijn totale onzin. Wanneer je een kluit maar diep genoeg zou plaatsen zodat de vorst er niet bij kan, kan inderdaad elke banaan overleven.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Olie1605 op 27 apr 2012 14:43

Ja dat geloof ik ook dat er geen winterharde bestaan. Ik vind het gewoon een interessante soort. We zien wel, zoiezo gaat alles toch naar binnen in de winter, part of this hobby..
Olie1605

55 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 27 apr 2012 16:39

Tja, over het woord 'winterhard' zijn er toch verschillende meningen...
Voor mij persoonlijk is bijvoorbeeld een Musa basjoo perfect winterhard. Die heeft hier al - 20°C. gehad zonder enige vorm van bescherming en is het jaar nadien toch terug bijna 2 meter hoog geworden. Uiteraard is die boven de grond wel volledig verdwenen geweest maar we mogen niet vergeten dat het dan ook niet om een 'boom' gaat maar gewoon een reuze-kruid. Naast mijn bananen staan Hosta's...die zijn in de winter ook volledig weg. Zijn die dan volgens jullie ook niet winterhard?
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor arjan op 27 apr 2012 18:43

Een kluit van de hosta's kan rustig bevriezen en dat zal die ook zeker doen in de winter, de vorstgrens komt vaak dieper in de grond dan de kluit van een hosta gaat.
De plant heeft zelf een afweer daarvoor in de wortels dus gaan die het overleven, maar over winterhard valt nog veel te bepraten denk ik.
Zo veel mensen zo veel meningen :thai:
Een dag zonder bananen, is een dag te veel.
arjan

5 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers