tuerckheimii. / altensteinii

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: tuerckheimii. / altensteinii

Berichtdoor griphuz op 06 jan 2014 16:22

AIREMULP schreef:Ik had juist begrepen uit een artikel dat annaei een vorm was van canna stuttgart :onzeker:

Ik dacht juist dat een natuurlijke soort praktisch nooit bont is, en dus is de Stuttgart een vorm van Annaei volgens die logica,...
Dit is mij ooit eens verteld door Evert van Troposfeer.
Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 06 jan 2014 18:03

Ik ken evert van troposfeer zelf ook goed en ging vaak kijken in herveld bij zijn cannas en gembers .Hij is een expert op het gebied van deze planten .Hij Woont nu in portugal maar ik heb nog regelmatig contact met hem. Ik denk dat je wat betreft de uitspraak van evert er toch naast zit , want ik citeer even letterlijk wat hij schrijft op zijn webside en dat is :Canna annaei is de groene vorm van stutgart.
Remco check dit even op troposfeer .nl
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor RdB op 07 jan 2014 22:55

Hij schrijft Canna 'Annaei' is de groene vorm van de 'Stuttgart'. M.a.w. hij behandelt de C. annaei niet als soort maar als variëteit en doet voorkomen alsof deze beide klonen zijn van één echte soort die hij niet benoemd. Hij suggereert zelf van C. altensteinii maar geeft ook aan dat hij vermoedt daar geen gelijk in te hebben. The Plant List geeft C. glauca als juiste naam voor de C. annaei.

Ruud
RdB

10 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 08 jan 2014 15:58

Bedankt ruud voor de aanvulling en het verder verhelderen :thumb_up:
Edwin
Laatst bijgewerkt door AIREMULP op 08 jan 2014 17:29, in totaal 1 keer bewerkt.
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 08 jan 2014 16:58

Tja het is inderdaad maar hoe je het interpreteerd, maar ik blijf wel een beetje bij mijn stelling dat als Altensteinii een wild vorkomende vorm is ik het vermoeden heb dat Stutgart er toch een vorm van is en niet andersom.

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor RdB op 13 jan 2014 20:17

Tja Remko, dat is nu precies was ik schreef dat Evert stelde! ;)

Ruud
RdB

10 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 13 jan 2014 22:56

altensteinii kan best een wilde vorm zijn aangezien deze uit zaad te vermeerderen is en hierbij ook soortecht terugkomt. Annaei is duidelijk een kweekvorm gezien de afwijkende bladvorm tov. wilde Canna's maar vooral ook door het feit dat deze steriel is. Stuttgart betreft de bonte vorm van Annaei. Zowel Annaei als Stuttgart lijken in de verste verte niet op altensteinii en ik zie dan ook geen direct verband. Uiteraard stammen alle cultivars aanvankelijk van een wildvorm.
Het is erg onwaarschijnlijk (zoals reeds door anderen werd aangehaald) dat de Annaei gekweekt zou zijn uit de Stuttgart, door het feit dat er doorgaans eerst een mooie bladvorm en/of bloem wordt gekweekt en pas nadien uitzonderlijk door een genetische afwijking en bij hoge uitzondering, variegata's ontstaan.
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers