Musa x paradisiaca (de x duidt op het feit dat het een kruissing is, maar wordt vaak weggelaten)
behoort eigenlijk tot de groep van Musa (AAB group) 'French' plantain.
Het gaat hier om een kruissing tussen Musa balbisiana en Musa acuminata (zoals bij bijna alle cultivars).
Ook Musa sapientum zit in het zelfde verwarrende schuitje.
"For example, Musa paradisiaca is seedless. So in order to accommodate plants that
were thought to be wild seeded forms the subspecies seminifera was created"
Het is dus per definitie geen wilde soort, maar een soort waarvan sommige klonen zaden vormen.
En zo is er ooit weer eens Musa paradisiaca subsp. seminifera var. hookeri op de markt gekomen uit zaden wat
later hernoemd werd nar Musa sikkimensis, wel een wild voorkomende soort.
Wat ik weet is dat Johan Raps ze jaren geleden (lees: voordat wij nog ooit van Musa sikkimensis hadden gehoord,
want die heette toen nog Musa hookeri en was in onze regio's niet in cultuur) in de tuin had en in een dikke mulchlaag
hakselhout overwinterde, net als zijn Musa basjoo.
Zoals ik me die plant herinner zag hij eruit als een sikkimensis; stevig robuust blad, rode schijn,
behoorlijk zelfs op de onderkant, maar geen 'Red Tiger' strepen of zulke onzin. Erg mooie planten, maar ik heb begrepen dat hij ze helaas is verloren.
Het is dus geen balbisiana, maar hij heeft wel behoorlijk wat balbisiana-bloed en is vrij koude-bestendig.
En om nog even flauw te zijn: er is geen enkele banaan winterhard

Groetjes,
Remko.