Groeiverloop E. ventricosum "maurellii" (nu 7 jaar oud)

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Groeiverloop E. ventricosum "maurellii" (nu 7 jaar oud)

Berichtdoor Hitch op 27 jan 2013 14:30

Wanneer ik ze eind september uit de grond haal kap ik er de wortels aan de zijkanten af tot op maximum 10 cm van de stam en steek ze dan in kuipen waar hij net ingaat. Deze vul ik dan een beetje op met verse potgrond en zo gaan ze dan de serre in. Ik haal er ook telkens alle bladeren af behalve het hoogste blad dat volledig open staat en natuurlijk laat ik het opkomende blad ook staan. Zo kan hij rustig nog vocht verdampen zonder water nodig te hebben tijdens de wintermaanden. Lukt me al enkele jaren perfekt zo. Geef pas een beetje water wanneer de t° in de serre in het voorjaar flink gaat stijgen.
Mij valt het ook op dat de gewone groene soort sneller aanslaat in het voorjaar en ook sneller groeit later in het seizoen. Zijn stam word ook op een mum van tijd dikker dan dik. Bij mij is hij veel massiever dan de rode varianten die ik heb. Ik plant ze wel altijd uit en houd ze niet in kuip tenzij ter overwintering.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 27 jan 2013 19:59

Hoi heb er vorig jaar eentje gekregen van Demi[waterboyke], zo groot als op foto 1 nu is die ook zo groot als op foto 6, zal dit jaar ook wel gaan knallen hou hem wel in kuip dan hoef je er niet zoveel aan te doen, gaat goed zolang die in de stalling past wel met halfafgesneden blad.
Maar zo een joekel als jij hebt staan sub.T zal hij hier niet worden, complimenten :thumb_up:
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Peter Franken op 02 feb 2013 00:46

geweldig!
Ik heb 4 kleintjes maar kleintjes worden dus groot!
Bedankt voor je "reportage"!
Peter Franken

1 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 02 feb 2013 14:42

Bij mij voor de allereerste keer zien de planten er in de serre gewoonweg schitterend uit. Bladeren zijn mooi sterk en vol. Andere jaren eind december beginnen de bladeren helemaal in te drogen en hierna volgt de stam ook waardoor ze flink krimpen en er niet echt uitzien tegen dat ik ze terug aan de volle grond toevertrouw. Dit kan volgens mij enkel liggen aan het feit dat door de grote bijeenkomst van boom en andere varensoorten die er momenteel plaatsvind de luchtvochtigheid nooit zo hoog is geweest in de winter. Voor de rest heb ik ze immers allen exact net als andere jaren behandelt en geplaatst.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor alex78 op 04 feb 2013 14:01

Mijn Maurellii ziet er ook goed uit, is nu vier jaar oud met een stam van 1 m hoog en omtrek van 60 cm,
op dit moment is hij al weer bezig met het derde blad sinds hij binnen staat.
Wat mij wel opviel dit jaar hij, staat al 2 jaar in dezelfde kuip (+/- 50/40 liter?) groter kan niet omdat ik hem dan niet meer kan tillen. Dus afgelopen jaar had ik er flinke gaten ingeboord zodat hij makkelijk kon wortelen in de vaste grond, maar toen ik hem aan het eind van het sesioen uit de grond haalde zaten er nauwlijks wortels in de gaten of buiten de pot, dus volgen mij maakt een Maurellii niet echt een grote wortelkluit aan, en is het dus denk ik ook niet echt nodig om hem in een mega grote kuip te plaatsen.
alex78

2 bedankjes

Berichtdoor Amar op 04 feb 2013 20:17

Een mooie Maurellii is het geworden! Ik ben net 2 jaar begonnen met de Maurelliis en het blijven bijzondere groeiers! Bedankt voor het delen.
Amar

15 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 04 feb 2013 22:31

@ Alex,

Normaal maakt de Maurellii een hele grote wortelkluit aan. Als deze in kuip ingegraven staat dan zie je zelfs vaak dat de wortels langs de bovenzijde erover gaan opzoek naar vaste grond.

Enkel indien hij voldoende voeding heeft of een slecht wortelgestel (rot) dan zal deze kluit beperkt blijven volgens mij.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers