Ensete Ventricosum & Maurelli

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Ensete Ventricosum & Maurelli

Berichtdoor djoeke op 26 okt 2010 19:54

ik betaalde 10€ voor een rol van 300m valt ook nog mee
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Ensete Ventricosum & Maurelli

Berichtdoor draco op 26 okt 2010 20:04

djoeke schreef:ik betaalde 10€ voor een rol van 300m valt ook nog mee


mag ik vragen waar je die haalde ???
draco
 

Re: Ensete Ventricosum & Maurelli

Berichtdoor wsnbm op 26 okt 2010 20:17

Hebben jullie het over het doorzichtige wikkelfolie?

Prachtige exemplaren by the way . . . FAN-TAS-TISCH ! !
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: Ensete Ventricosum & Maurelli

Berichtdoor djoeke op 26 okt 2010 20:35

wsnbm schreef:Hebben jullie het over het doorzichtige wikkelfolie?


Yep
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Ensete Ventricosum & Maurelli

Berichtdoor kiwi op 26 okt 2010 21:12

Hey Dimi,
op welke manier ga jij je ventricosum overwinteren? Welke temperatuur/ zolder, schuur en hou je hem droog?! Ik heb 'm zelf vorig jaar op de zolder gezet/ droog maar is volgens mij nu te groot en de stalling net boven het vriespunt dus ik weet het nog steeds niet hoe mijn maurelli te overwinteren!

Groeten Quirijn
Avatar gebruiker
kiwi
 
Berichten: 628
Geregistreerd: 08 nov 2009 13:48
Woonplaats: Arcen
33 bedankjes

Re: Ensete Ventricosum & Maurelli

Berichtdoor wsnbm op 26 okt 2010 21:40

djoeke schreef:
wsnbm schreef:Hebben jullie het over het doorzichtige wikkelfolie?


Yep


Owwkeej, daar zou ik ook nog wel aan een rol kunnen komen, en die zou ik eventueel mee kunnen nemen naar de CB bijeenkomst?

Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk zondag, kan iedereen zijn auto met ruil/verkoop waar kwijt voor de kas van Guus?

In mijn geval zal het toch wel een eindje lopen worden anders met mijn aanwinsten?
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: Ensete Ventricosum & Maurelli

Berichtdoor p e t e r op 26 okt 2010 22:43

Als je op tijd bent kan je normaal wel parkeren hoor.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Ensete Ventricosum & Maurelli

Berichtdoor wsnbm op 26 okt 2010 22:59

Owkeej, gelukkig, en wat is een beetje op tijd, dit ivm de redelijk lange afstand voor mij :)
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: Ensete Ventricosum & Maurelli

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 27 okt 2010 00:45

kiwi schreef:Hey Dimi,
op welke manier ga jij je ventricosum overwinteren? Welke temperatuur/ zolder, schuur en hou je hem droog?! Ik heb 'm zelf vorig jaar op de zolder gezet/ droog maar is volgens mij nu te groot en de stalling net boven het vriespunt dus ik weet het nog steeds niet hoe mijn maurelli te overwinteren!

Groeten Quirijn

Ensete's droog (dus geen water geven) en koel maar niet te koel overwinteren, het liefst rond de 10°C heb ik al ondervonden, als het kouder dan 7°C is gaan ze stilletjes aan achteruit en steeds sneller en sneller....
Dit jaar ga ik voor het eerst de grote Ensete's in de garage overwinteren, heb geen keuze want zijn veel te groot en zeker te zwaar om naar zolder te drage ! De temperatuur is vrijwel hetzelfde als op zolder meende ik me te herrinneren, de garagepoort is dun dus er komt veel koude binne maar de verwarmingsketel staat daar ook en geeft dan ook warmte af dus de temperatuur blijft ook rond de 10°C daar. Echter is het in de garage donker, niet pikdonker want er is een heel klein raampje boven de garagepoort maar licht word het er niet. Denk niet dat dat een probleem zal geven, heb al grote Musa's daar overwintert en dat ging perfect, alhoewel dat niet hetzelfde is (Musa of Ensete) maar heb er vertrouwen in. En derbij, keuze heb ik niet hoor, het is daar of niet :) Ik hou de boel steeds dagelijks in het oog en grijp in waar nodig maar uit ervaring vind ik Ensete's gemakkelijker dan Musa's, nog niet veel Ensete's verloren dus en zeker geen grote plus de truk die ik gevonden heb pas ik steeds toe en werkt echt super ! Ik heb deze hier al eens uitgelegt maar zal het nog eens zegge:
in plaats van het blad af te snijden met loof en nerf (dus compleet) snijd ik enkel het loof weg en de nerven laat ik staan, dus je snijd langs de nerf van begin tot aan de punt. Je krijgt dan zo een soort bananeplant met takken precies :D De nerven zijn zeer flexibel dus kunne gemakkelijk bij elkaar gebonden worden om plaats te winnen en het blijft ook luchtig doordat al het loof weg is. Zoals jullie wel weten beginne de bananen in de winter steeds langzaam te verwelken, dit vertrekt steeds vanaf een wond enzo richting de stam, als je mijn trukje toepast heeft die geen wonde en begint dat dus aan de punt van de nerf, tegen dat de verwelking aan de stam is geraakt is de winter al voorbij dus de stam word weinig of niet aangetast !! 8-) In het voorjaar verwijder je dan alles en heeft die pas verse wonden die dan snel drogen en niet verder rotten doordat de groei terug is begonnen !! ;) Ik pas dit nu toe bij al mijn bananen, dus ook met de musa's !!

In jouw geval Quirijn, als die echt te groot is en onmogelijk naar de zolder kan dan toch maar in die vorstvrije stalling en echt dagelijks controleren en indien nodig bijverwarmen. Zo droog mogelijk houden is zeer belangrijk, zowel plant als kluit !! Dus geen druppel water geven, is echt niet nodig !
Succes ermee ! :)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3830
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Ensete Ventricosum & Maurelli

Berichtdoor kiwi op 28 okt 2010 22:28

Heej Dimi....bedankt voor je super uitleg!!! Betere verklaring is er eigenljik niet en hoop dat we dit jaar verder komen, Ik hou jukkie op de hoogte and thanks! ;)

Groeten Quirijn
Avatar gebruiker
kiwi
 
Berichten: 628
Geregistreerd: 08 nov 2009 13:48
Woonplaats: Arcen
33 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten