door Hitch op 22 nov 2014 13:29
Ik was vroeger ook veel met Cannasoorten bezig maar ben ermee gestopt omdat ze in de winter na het uitgraven steeds veel te veel plaats innemen in mijn verwarmde serre. Later bracht ik ze naar mijn vader die een kelder heeft maar al dat gesleur de trap op en af kan ik niet meer met mijn zwakke rug. Ben er dan maar mee gestopt.
Nu heb ik enkel nog Canna altensteinii staan in de volle grond waar hij winter en zomer blijft zitten. Hij gaat nu zijn 3de winter in en ik doe er helemaal niets van bescherming aan. Hij staat wel in een mulchlaag van zo'n 6 cm. Komt gewoon terug op en word dik 2 m hoog en elk jaar massaal bloemen. Bloemen zijn wel klein maar dit is typisch voor Canna's, hoe groter de soort, hoe kleiner de bloemen. Hij breid ook erg sterk uit met nieuwe scheuten.
Canna musafolia rubra heb ik ook enkele keren geprobeerd in de volle grond maar deze is toch veel zwakker/vorstgevoeliger en als hij al terug opkwam bleef hij kleiner dan het jaar ervoor wat wel jammer is want is voor mij één van de mooiste maar dan moet hij wel groot zijn.
Canna stutgart heb ik ook enkele keren geprobeerd maar daar krijg ik geen kop aan. Het ene jaar komt die wel terug en dan het jaar erop weer niet... Die doe ik dus ook niet meer omdat je zo geen aanplantingschema kunt aanhouden.
P.s. Welke soort is die laatste foto eigenlijk?