Tussenstand Ensete maurelli.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor bjoveer op 17 nov 2013 20:26

Gezien ik geen andere plaats heb om mijn ensete te laten overwinteren ga ik hem in de woonkamer zetten bij ons, kan dit geen kwaad gezien dat het hier temperaturen zijn van minimum 17gr en max 22gr ... mijn vrees is dat hij nu niet in zijn winterslaap gaat geraken maar misschien terug bladgroei gaat maken? Graag jullie gedacht aub ...

groetjes

Björn
bjoveer

5 bedankjes

Berichtdoor kevins exotuintje op 17 nov 2013 20:40

persoonlijk zou ik een kleine maurelli nog wel durven wegzetten op kamertemparatuur,( al is het absoluut niet mijn voorkeur) :o mijn 1stejaars maurelli staat nu op een slaapkamer waar ik hem heeel zachtjes laat doorgroeien ongeveer 15 graden maar absoluut niet veel graden meer hoor.
mijn big maurelli staat in de winter tussen de 3 en 10 graden en dat gaat elk jaar perfect

maar wat oudere ensetes moeten toch echt wel in een soort van winterslapie hoor ;) tussen de 4 en 10 graden is ideaal om hem lekker te kunnen uitrusten om het volgende jaar weer te kunnen knallen :thumb_up:

kortom: hoe groot is je ensete? en kan je echt geen plekje vinden om hem koel te overwinteren? (mag koel en donker zijn :thumb_up: )

greetz kevin
greetz kevin

exoten heb je niet voor even, maar voor heel je leven!

kevins tuintje klikkeee!! viewtopic.php?f=49&t=11498
kevins exotuintje

15 bedankjes

Berichtdoor bjoveer op 17 nov 2013 20:48

Beste Kevin

Mijn ensete heeft nu een omtrek van 107 cm en stamhoogte van 140cm ...
dus volgens jou zou het beter zijn van deze op een slaapkamer te laten overwinteren en zou de warmte in zijn nadeel zijn?

Vorig jaar heb ik een ensete met een omtrek van 152cm laten overwinteren in mijn garage, deze was vrij donker maar hij is in het voorjaar volledig zwart geworden en rot.
resultaat, ik heb heel hard moeten zoeken om terug een mooi exemplaar te bemachtigen en ik heb deze gevonden maar wil dat deze absoluut de winter doorkomt.

Alleen probleem is dat ik in mijn garage vrees dat het als het buiten -20gr is het ook in mijn garage vriest. Voor de rest weinig plaats

groetjes

Björn
bjoveer

5 bedankjes

Berichtdoor kevins exotuintje op 17 nov 2013 21:17

bjoveer schreef:Beste Kevin

Mijn ensete heeft nu een omtrek van 107 cm en stamhoogte van 140cm ...
dus volgens jou zou het beter zijn van deze op een slaapkamer te laten overwinteren en zou de warmte in zijn nadeel zijn?

Vorig jaar heb ik een ensete met een omtrek van 152cm laten overwinteren in mijn garage, deze was vrij donker maar hij is in het voorjaar volledig zwart geworden en rot.
resultaat, ik heb heel hard moeten zoeken om terug een mooi exemplaar te bemachtigen en ik heb deze gevonden maar wil dat deze absoluut de winter doorkomt.

Alleen probleem is dat ik in mijn garage vrees dat het als het buiten -20gr is het ook in mijn garage vriest. Voor de rest weinig plaats

groetjes

Björn

hallo bjorn

ik zie een temparatuur van 15 graden of hoger zeker niet ideaal voor dit formaat maurelli''s
beste is echt gewoon om ze zo droog mogelijk en koel weg te zetten. maar niet kouder dan 2a3 graden..

152cm omtrek? heb je toevallig fotos van die ensete?

toevallig hebben me broertje en ik eergisteren de maurelli bij hem in de garage ingepakt, dit is exact hetzelfde als bij jou qua temp in de winter.. wij hebben het alsvolg gedaan bij hem

WP_20131115_010
Afbeelding

WP_20131115_012
Afbeelding

WP_20131115_013
Afbeelding

greetz kevin
greetz kevin

exoten heb je niet voor even, maar voor heel je leven!

kevins tuintje klikkeee!! viewtopic.php?f=49&t=11498
kevins exotuintje

15 bedankjes

Berichtdoor bjoveer op 17 nov 2013 21:36

Dit is idd knap ingepakt maar helaas is mijn garage niet zo isoleert als deze bij uw broer.
Helaas heb ik geen foto van mijn ensete van 152cm

Ik ga uw raad opvolgen en proberen toch nog om een koelere plaats te bemachtigen in huis waarschijnlijk zal dit onze slaapkamer worden :o

Bedankt voor de feedback

groetjes

Björn
bjoveer

5 bedankjes

Berichtdoor Joster op 18 nov 2013 00:11

Hoi Bjorn,

is dat de Ensete welke je van mij hebt gehad van het voorjaar? Dan ben ik wel benieuwd hoe groot ie nu is! ;)

Groeten,

Joost.
Joster

10 bedankjes

Berichtdoor bjoveer op 18 nov 2013 08:43

Joster schreef:Hoi Bjorn,

is dat de Ensete welke je van mij hebt gehad van het voorjaar? Dan ben ik wel benieuwd hoe groot ie nu is! ;)

Groeten,

Joost.

Hoi Joost

ja hoor dat is uw Ensete, deze heeft het ongelofelijk gedaan waarvoor dank nogmaals ... zonder jou had ik deze niet gehad, ook het olifantsoor doet het voortreffelijk.
Mijn Ensete heeft nu een omtrek van 107cm en verhuisd vandaag naar de slaapkamer. Zo'n ideale garage zoals bij jou heb ik niet. Volgend jaar neem ik er beloofd foto's van en post deze.

groetjes

Björn
bjoveer

5 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 18 nov 2013 20:12

Mijn ensete's staan momenteel hiertussen te overwinteren, doordat het een koele kamer in huis is, blijven ze nog stil doorgroeien.

Afbeelding
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 18 nov 2013 21:52

Een echte groene kamer, the jungle room :lol:

(helaas moet ik niet veel zeggen ;) )
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 18 nov 2013 23:00

Die muur is anders best geel hoor! :lol:
Carlo

148 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers