Perfecte bananenvoeding

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Perfecte bananenvoeding

Berichtdoor Carlo op 23 jul 2013 00:26

Zowat iedereen onder ons knikkert al jaren van alles bij de bananen wat we ook maar aan voeding kunnen vinden maar wat is nu eigenlijk echt de juiste voeding voor de optimale explosive groei?

Voor mijn pepers en tomaten heb ik de perfecte voeding voor alle stadia van de planten. Deze worden exact samen gesteld aan de hand van diverse berekeningen. Zelfs de hardheid van ons kraantjes water is in deze berekening op maat meegenomen. Vervolgens heb ik alle stoffen, inclusief alle microstoffen, in de juiste hoeveelheden binnen gekregen waarna ik ze zelf samen kon voegen tot sterke concentratie A en B vloeistof. Klaar voor gebruik.

Om de perfecte voeding voor bananen te laten samen stellen moeten we natuurlijk exact weten welke stoffen hiervoor benodigd zijn en wat de behoeften van de plant zijn.
Is er hier iemand die hier meer over vertellen kan of de perfecte samenstelling weet?
Carlo

148 bedankjes

Re: Perfecte bananenvoeding

Berichtdoor Alexander op 25 jul 2013 04:07

Koemest vinden ze lekker. Vooral al je het eerst in water laat rotten. En dan de gier aan de bananen geven.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 25 jul 2013 10:51

Ja en dat is dus één van de middeltjes die wij er zomaar bij gooien maar die bedoel ik niet.
Koemest is trouwens geen voeding maar een bodemverbeteraar.
Zie hier wat er bijvoorbeeld in de optimale voeding voor mijn peperplanten zit.

Nitraat......195.378 ppm
Kalium.......271.647 ppm
Fosfor.......28.939 ppm
Magnesium..36.46 ppm
Calcium.....216.704 ppm
Zwavel.......38.357 ppm
Ijzer..........0.838 ppm
Zink..........0.458 ppm
Boor..........0.324 ppm
Koper.........0.048 ppm
Molybdeen...0.048 ppm
Natrium.....12.368 ppm
Silicaat......18.2 ppm
Chloor.......16.7 ppm
Mangaan....0.275 ppm
Nitriet.......8.436 ppm

Als je dit nou ook zou weten van bananenplanten dan heb je het perfecte middel om de plant te laten exploderen in groei.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 25 jul 2013 11:37

Ik zweer ook bij koemestkorrel. Je moet mijn Ensete's er maar eens op zien gaan ;)
Is ook veel beter voor het milieu t.o.v. chemische mest waarvan een gedeelte wordt uitgespoeld naar het grondwater.
Mijn ervaringen op zandgrond: Basjoo's die in de grond blijven worden volgens mij best om de paar jaar uitgegraven zodat er weer een flinke lading koemest of andere organische mest kan onder gespit worden. Want die groeien volgens mij altijd het uitbundigst het 2e jaar na aanplant.

Groetjes Kim
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 25 jul 2013 14:34

Eigenlijk best raar dat wij koemestkorrels als ''voeding'' gebruiken, koeien zijn toch juist dieren die alles uit hun voeding halen. Paardenmest zou op dat gebied misschien een stuk beter zijn of olifantenmest.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor kolck op 25 jul 2013 14:40

en hoe is schapenmest lopen nu hierachter te grazen
kolck

2 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 25 jul 2013 20:19

ik heb mijn basjoo's jaren geleden eens uitgeplant in zandgrond waar ik enkele kruiwagens champignonmest heb doorgespit, en ze groeiden daar ook waanzinnig goed op! en dat bestaat als ik me niet vergis uit paarde- en kippenmest stro en kalk. Door dit laatste is het voor kleigrond misschien minder geschikt?
Ook mijn trachycarpus (r.i.p.) groeide hier geweldig op (15bladeren/jaar)
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor oktober07 op 25 jul 2013 20:47

Bij mij staan ze in puur paarde en kippemest en gaan als een raket ! Komen ook enorm veel jonge scheuten piepen. Natuurlijk met dit weer geef ik dagelijks ongeveer 10 l water per plant.
Gr
oktober07

9 bedankjes

Berichtdoor palmboomgeert op 25 jul 2013 22:28

bij mij ook een gelijkaardige combinatie.

ik ga bij de kippen en het schaap de nodige sh"t opscheppen, doe die in een emmer water, een namiddag laten weken, eens roeren en dan uitgieten bij de bananen.
palmboomgeert

49 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 25 jul 2013 23:18

Allemaal heel leuk maar topicjes over koeienpoep hadden we nu juist al meermalen gehad.
De vraag is of er hier iemand echt weet welke stoffen een banaan nou eigenlijk verlangt.
Carlo

148 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers