Zaden Musa Basjoo

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Zaden Musa Basjoo

Berichtdoor morenojstn op 11 jan 2014 16:07

Ik heb zojuist 5 zaden van een "Musa Basjoo" besteld op Ebay. Nu enig speurwerk vind ik op een site dat de Musa Basjoo niet ontkiemt uit zaden maar dat deze uit scheuten ontkiemen. Ben ik nu voor 5 euro opgelicht of bestaan er wel degelijk zaden van de Musa Basjoo?
morenojstn

0 bedankjes

Re: Zaden Musa Basjoo

Berichtdoor jeroenheeffer op 11 jan 2014 17:05

5 euro voor 5 zaden vind ik zoiezo veel geld.
en zo ver ik weet zijn er idd geen zaden van een musa basjo dat weet ik niet 100% zeker'
misschien zijn de zaden van een andere bananenplant maar als je op internet zoekt kun je in ieder geval veel goedkoper aan zaadjes komen van bananenplanten .
en pups van een musa basjo zijn ook niet duur .

gr jeoen
jeroenheeffer

10 bedankjes

Berichtdoor GeL op 11 jan 2014 17:16

Hey morenojstn,

Musa basjoo zaden bestaan wel degelijk. Deze Musa wordt echter bijna altijd vermeerderd via weefselkweek, dat is gemakkelijker en sneller aangezien het om een veel gevraagde variëteit gaat. De meeste basjoo's komen van dezelfde "moeder"-plant.
De reden dat zaad van de M. basjoo eerder zeldzaam is, is de volgende: bananen hebben mannelijke en vrouwelijke bloemdelen die beide normaal tezelfdertijd beschikbaar zijn voor de bestuiving. De vrouwelijke bloemdelen kunnen zelfs tweeslachtig zijn om een handje toe te steken ;) maar niet bij een basjoo. Bij een M. basjoo daarentegen is er een desynchronisatie tussen de beschikbaarheid van de vrouwelijke en mannelijke bloemdelen, t.t.z., er kan geen bevruchting plaatsvinden.
Wanneer echter 2 M. basjoo planten in elkaars buurt staan EN de vrouwelijke bloemdelen van de ene plant zijn tezelfdertijd beschikbaar als de mannelijke bloemdelen van de andere plant kan er bevruchting optreden en krijg je dus vruchten met zaden. De 2 planten moeten dus ongeveer tezelfdertijd in bloei komen maar met een toch belangrijke desynchronisatie.

Wel opgelet: bananen hebben geen bestuiving nodig tussen mannelijke en vrouwelijke bloemen om tot vruchten te komen (Parthenocarpie), de vruchten zijn dan zaadloos. Indien deze bestuiving wel plaatsvindt dan krijg je vruchten met zaden.

Je kan dus wel degelijk M. basjoo zaden vinden en kopen, maar dat is toch eerder uitzonderlijk. Een fotootje van de ontvangen zaden kan misschien uitsluitsel geven.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor David M op 11 jan 2014 17:57

Voor zover ik kweet maakt de Musa Basjoo geen zaad aan ...
David M

9 bedankjes

Berichtdoor GeL op 11 jan 2014 18:12

David M schreef:Voor zover ik kweet maakt de Musa Basjoo geen zaad aan ...

David,

Musa basjoo maakt wel degelijk zaad aan. Het is alleen zelden in de verkoop te krijgen omwille van de hierboven beschreven redenen ( weefselkweek en geen tweeslachtigheid van de vrouwelijke bloemdelen). Temperatuur speelt bij de basjoo ook een grote rol bij de totstandkoming van de bevruchting.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 12 jan 2014 03:29

Musa basjoo maakt wel zaad aan als je 2 klonen gelijktijdig hebt bloeien en kruisbestuift. En een warmer klimaat zodat het zaad goed rijp wordt.En het is een botanisch soort dus dan maakt hij zeker zaad.

Echter in cultuur zijn maar een paar klonen in omloop.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 13 jan 2014 12:19

mogen we de ebay link? Ben wel eens benieuwd naar de rest van de informatie die ze geven, dat zegt vaak veel over de verkoper, of hij grote fantasie heeft of werkelijk unieke dingen.

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 13 jan 2014 16:28

morenojstn schreef:Ik heb zojuist 5 zaden van een "Musa Basjoo" besteld op Ebay. Nu enig speurwerk vind ik op een site dat de Musa Basjoo niet ontkiemt uit zaden maar dat deze uit scheuten ontkiemen. Ben ik nu voor 5 euro opgelicht of bestaan er wel degelijk zaden van de Musa Basjoo?

Misschien kun je er veel sneller achter komen of je opgelicht ben. Je kunt namelijk op e bay zien of er al meer zaden verkocht zijn van de musa basjoo. Als dat zo blijkt te zijn ga dan naar de feedback van de verkoper en kijk bij de verkochte producten. Als je musa basoo ziet staan klik je op die feedback en heb je de mogelijkheid de koper van de zaden een mail te sturen en bijvoorbeeld na de kiemresultaten te vragen.Deze resultaten opvragen kan natuurlijk alleen als er al een tijd geleden zaden van verkocht zijn en al gezaaid zijn door de koper( moet je dus niet de eerste koper zijn ).
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers