bananenbomen grond verbeteren

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

bananenbomen grond verbeteren

Berichtdoor Lampenz op 04 sep 2014 16:37

Beste palmvrienden

Ik heb begin juli een 4 tal bananen bomen geplant in de volle grond (voornamelijk klei, had een gat gegraven van 50 bij 25 diep en hierin tuinaarde(bemest) met klei gemengt).

echter lees ik overal dat de basjoo's heel hard groeien, soms wel enkele cm per maand. Mijn basjoo schiet wel regelmatig nieuw blad maar dat gaat niet erg vlot. Hij groeit echter nouwelijks in hoogte. Ook naar wat zoekwerk hier op het forum, en een aantal bemestingen met koemest korrels na zie ik geen verbetering van zijn groei. Op de grond van de basjoo blijft na een flinke regenbui soms dagenlang water staan. Dus ik verwacht dat zijn groei problemen liggen aan het feit dat de bodem niet genoeg water door laat en ik wil dan ook graag zijn grond verbeteren. (Quote van dit forum in een ander topic: Grond verbeteren is altijd goed).

Nou heb ik vanavond wat uurtjes vrij, en wilde ik de grond verbeteren. alleen:

Kan dit nog zo laat in het seizoen met oog op de winter?
Wat voor een diepte/omtrek moet ik verbeteren.?
Welke grond soorten moet ik een mengeling van maken om de basjoo beter te laten groeien?
(ik heb:
Zwarte grond
Klei
Potgrond
Bemeste tuin aarde
Grind
)

Alvast bedankt voor de reacties
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Re: bananenbomen grond verbeteren

Berichtdoor ruudlars op 04 sep 2014 17:09

beetje laat in het seizoen
kan ze beter in pot zetten

Gr. Ruud
ruudlars
Bedrijven

5 bedankjes

Berichtdoor blackdisque op 04 sep 2014 17:35

idd uitgraven in pot zetten en binnen overwinteren... als het jonge scheuten zijn zullen ze nog geen voldoende wortels aangemaakt hebben...
blackdisque

1 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 04 sep 2014 18:23

Mijn bananenbomen zien er nu als volgt uit. Ze zijn niet bijzonder klein. Moeten ze nogsteeds in een pot?

Afbeelding
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor Rob op 04 sep 2014 22:04

Voor een basjoo zijn ze wel klein ;)
Die verbetering kon wel eens helpen:
Mogelijk dat je gemeente compostplan heeft?
Begin met het uitgangs punt "shitloads of organic material (bijna letterlijk :lol: ) - alles wat de structuur verbeterd werkt: als je een hakselaar kan regelen - gebruik hem dan op je grond, zodat eea de tijd heeft om te verteren.
Een halve lading zand helpt ook, evenals een zak koemestkorrels

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 04 sep 2014 22:06

Waarom laat je ze niet staan in de winter, hebben ze en goede voorsprong in het voorjaar en zullen ze uitgroeien tot 2-3 meter ;) Basjoo heeft even tijd nodig om aan te slaan ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 05 sep 2014 08:14

Omdat ik bang was dat door de klei grond het wortel gestel zou bevriezen. Dit omdat er (zoals te lezen in mijn bericht) af en toe water op blijft staan. Die klei houdt blijkbaar erg veel water vast. Ik wilde mijn bananen mits ik besluit buiten te laten, wel beschermen.

vraag is nu, is het raadzaam om ze eruit te halen dit seizoen?
en moet ik volgende seizoen een poging doen de grond te verbeteren?
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 05 sep 2014 16:36

hallo, als je de grond wil verbeteren zou ik ze eruit halen , en aangezien ze erg klein zijn ,in potten stoppen, en koel ( vorstvrij ) overwinteren en in lente weer terug planten, zo heb je de tijd en ruimte de grond te verbeteren en op te hogen, bananen houden van veel vocht, maar natte voeten doen de wortels weer rotten, dus goed luchtig maken en zorgen dat de grond goed de regen water snel kan afvoeren, lekker mest erbij en structuur verbeteren en ophogen, dan knallen ze volgend jaar de grond uit, en klei heeft een dicht structuur, vandaar dat het water er op blijft liggen, zeker als de grond daar wat lager is, gaat helemaal goed komen ,m,v,g, paul :thumb_up:
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 06 sep 2014 05:12

Bij de Groene Toko in Beesd staan ze ook op rivier klei. Ze groeien daar als kool. En in de natuur staan Musa ook vaak op kleiige grond.

Well is het beter nog veel compost door het plandgat te mengen. En zand is ook goed om de grond losser te maken evenals kalk.

In de herfst rond de bananenplanten een 60 cm hoge hek neer zetten en opvullen met herfstbladeren of stro. Werkt goe, en bovendien komt door het rotten der bladeren wat warmte vrij dat de vorst weghoudt bij de wortels.
Eventueel nog extra bescherming met noppenfolie.

Ik doe dit zo al 20 jaar bij Musa basjoo en het werkt goed.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers