Ik heb dit jaar een aantal Musa Basjoo "Sakhalin" en wat gewone Musa Basjoo in mijn proeftuin (volkstuin) staan.
Waarom ik dit topic begin is simpel: ervaring uitwisselen. De volgende punten vielen mij op en zou ik graag met andere willen delen en ook ervaringen terug krijgen.
1)Nu valt mij op dat de groei snelheid van M.B.S. (stam max 1 meter in een groeiseizoen) vele malen trager is dan de gewone M.B. (stam 1,5 meter een groeiseizoen)
2)Daarnaast valt mij op dat de MBS (gemiddeld 2 scheuten per moederplant) minder snel zijscheuten vormt dan de gewone MB (5 zijscheuten per moederplant).
en dan misschien wel het meest belangrijke.
De MBS schijnt veel vorst bestendiger te zijn dan de gewone MB.
Ik heb mijn planten na een paar dagen lichte nachtvorst uit de grond gehaald.
Nu lijkt het (bij mij dan) dat de stammen van de MB steviger aanvoelen dan de MBS.
bladeren van de MB waren groener en minder aangetast dan de MBS.
Ook gaat de groei van de MB in huis (droog opgepot bij ongeveer 12 graden) door te gaan terwijl de MBS niets tot nauwelijks groei vertoont.
Ik weet niet hoe jullie ervaring is met de MBS ten opzichte van de gewone MB. Maar ervaring tot nog toe is dat de MB beter groeit in ons vochtige koele klimaat dan de MBS.
Tuurlijk het is nog maar het eerste jaar ...Maar met 4 MB's en 4 MBS zie ik toch nu al een duidelijk verschil. (grondsoort en vocht gehalte is hetzelfde want ze stonden nog geen halve meter uit elkaar).