Musa basjoo 'Sakhalin'. vs. Musa Basjoo

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musa basjoo 'Sakhalin'. vs. Musa Basjoo

Berichtdoor jos944 op 18 dec 2014 03:09

Ik heb dit jaar een aantal Musa Basjoo "Sakhalin" en wat gewone Musa Basjoo in mijn proeftuin (volkstuin) staan.

Waarom ik dit topic begin is simpel: ervaring uitwisselen. De volgende punten vielen mij op en zou ik graag met andere willen delen en ook ervaringen terug krijgen.

1)Nu valt mij op dat de groei snelheid van M.B.S. (stam max 1 meter in een groeiseizoen) vele malen trager is dan de gewone M.B. (stam 1,5 meter een groeiseizoen)
2)Daarnaast valt mij op dat de MBS (gemiddeld 2 scheuten per moederplant) minder snel zijscheuten vormt dan de gewone MB (5 zijscheuten per moederplant).

en dan misschien wel het meest belangrijke.
De MBS schijnt veel vorst bestendiger te zijn dan de gewone MB.

Ik heb mijn planten na een paar dagen lichte nachtvorst uit de grond gehaald.
Nu lijkt het (bij mij dan) dat de stammen van de MB steviger aanvoelen dan de MBS.
bladeren van de MB waren groener en minder aangetast dan de MBS.
Ook gaat de groei van de MB in huis (droog opgepot bij ongeveer 12 graden) door te gaan terwijl de MBS niets tot nauwelijks groei vertoont.

Ik weet niet hoe jullie ervaring is met de MBS ten opzichte van de gewone MB. Maar ervaring tot nog toe is dat de MB beter groeit in ons vochtige koele klimaat dan de MBS.
Tuurlijk het is nog maar het eerste jaar ...Maar met 4 MB's en 4 MBS zie ik toch nu al een duidelijk verschil. (grondsoort en vocht gehalte is hetzelfde want ze stonden nog geen halve meter uit elkaar).
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Re: Musa basjoo 'Sakhalin'. vs. Musa Basjoo

Berichtdoor Hitch op 18 dec 2014 15:01

Ik heb de Sakhalin nu 4-5 jaar staan en de Musa basjoo een jaar of 10. De Sakhalin zal even vorstbestendig zijn als de basjoo maar hij komt in het voorjaar sneller op en maakt zijn scheuten ook verder weg van de pol dan de basjoo. Groeisnelheid is heel misschien iets groter bij de basjoo maar dat zal toch verwaarloosbaar zijn naar mijn gevoel. Beide pollen zaten over de 4 m dit jaar hier bij mij.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 25 dec 2014 08:08

Ik heb Musa basjoo, de gewone van voor de weefselkweek planten verschenen. En M. basjoo Skhalin. De Sakhalin blijft kleiner en is uit weefselkweek. Groeid niet sneller en er is ook geen grotere vors tolerantie . Ik heb ook de M. basjoo Sporrro. Die wordt groter en groeid beter dan de M. basjoo Sakhalin. Beiden staan op ze zelfde zanderige grond in de volle zon, verreikt met organisch materiaal, wat klei en mest.

Dus je kunt beste gewoon een M. basjoo nemen die niet uit weefselkweek komt. Wordt flink groot en als je ruimtegebrek hebt zou ik die nemen.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 25 dec 2014 13:17

En toch merk ik een duidelijk verschil nu ook in de winterstalling.
Mijn MB vertonen groei terwijl de MBS eigenlijk er steeds slechter uit gaat zien door de gevolgen van wat lichte vorst van nog niet eens -1.

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 13 jan 2015 01:44

Ik doe nog maar een update van dit onderwerp.

Mijn MBS hebben dezelfde omstandigheden als de MBS zowel in de volkstuin/ tijdens het uitscheppen en ook in hun winterstalling.

Alle mb en ook hun pups vertonen een groene stam en toch enigzinsgroei door de hoge temperaturen in de winterstalling.

De MBS ...tja hoe moet ik het zeggen. stammen van meer dan 1,5 meter zijn slap en knakken door.
Geen groei maar alleen maar verval.

Ook de pups doen het zeer slecht.
Tot nog toe bevalt de MBS mij totaal niet.
Ook het aantal pups was minder.

Het kan toeval zijn . Maar met 6 exemplaren MB en 6 MBS en alle MBS doen het slecht.

Conclussie tot nog toe is dat de MB of de M. Sikkemens beter in ons klimaat past.
Maar dat is mijn ervaring tot nog toe.

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers