Bananen kweeklog Carlo

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor Sub T op 03 maart 2015 14:53

Carlo schreef:Helaas kwam ik erachter dat het tuincentrum niet meer de Ecostyle cocopeat verkoopt welke ik al vele jaren gebruik.


Ja tegenwoordig zijn het deze zakken, 2 in 1, hadden ze die ook niet? Ik had er eerst ook overheen gekeken.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 1003
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
137 bedankjes

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor sylvia27 op 03 maart 2015 16:29

Nog even een vraagje.
De musa velutina, heeft die liever een constante temperatuur of liever wisselen?
sylvia27
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 24 jan 2015 10:25
Woonplaats: wanroij
9 bedankjes

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor Carlo op 03 maart 2015 22:02

Die 2 in 1 zakken kende ik nog niet. Intussen heb ik al wel een zak ecostyle, terras balkon gebruikt en vanavond maak ik weer een zak cocopeat van Pokon open dus met andere woorden, heb ik dit voorjaar al 80L cocopeat verbruikt. :D

Sylvia, Algemeen wordt gesteld dat het kiemen van banaanzaden het best met wisselende temperaturen werkt. Net als in de natuur zeg maar. (dag/nacht temp.)
Hier in de kweekbak werkt dat ook zo. Vanaf 8uur 's morgens gaat de bodemverwarming aan. De temp. loopt gedurende de dag op naar 38graden en om 10uur 's avonds gaat ie weer uit en koelt het weer af.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1930
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor Roger op 04 maart 2015 09:35

Ik dacht dat bananenzaden een constante temperatuur moesten hebben, oke weer wat bij geleerd, tot welke temperatuur laat je de bananenzaden dan afkoelen :?:

Roger
Avatar gebruiker
Roger
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 09 aug 2011 21:33
8 bedankjes

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor brampalm op 04 maart 2015 10:30

Carlo ik koop de banaan zaden rechts streeks in India er zit geen tussen handel tussen er komt weer een niewe lading volgende week binnen.
brampalm
Bedrijven
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 07 maart 2012 20:13
5 bedankjes

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor AIREMULP op 04 maart 2015 14:12

Ben nu 4 weken verder sinds het zaaien van mijn musa red tiger maar nog geen enkele kiemer.
Zaden zijn zo hard als een blok beton en dan denk je toch hoe kan daar nou iets uit groeien :lol:
Hoort zo zeggen ze :cry:
Ben er toch een beetje bang voor dat de zaden oud zijn , maar dat is mijn voorgevoel ( misschien onterecht )we zullen even afwachten .

Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor Carlo op 04 maart 2015 21:56

@ Roger - In de natuur krijgen de zaden ook diverse temperaturen te verwerken. Wat dat betreft zijn het rare snuiters. Drie jaar terug heb ik na een seizoen de pot met oude zaden in de tuin leeg gemikt. Na een winter met diverse lage temperaturen kwamen de lente daarop de Ensete's spontaan alsnog boven de grond piepen terwijl ik die eigenlijk allang had opgegeven. Ik heb altijd wel een pot staan waar ik mijn oude banaanzaden in gooi. Zo ook afgelopen week dus een Glaucum kiemer van het vorig seizoen mogen begroeten. Deze pot staat binnen ergens in een hoekje en wordt wel vochtig gehouden natuurlijk.

@ Bram - We zullen binnenkort je site weer eens gaan bezoeken. ;)

@ Edwin - de red tiger is doorgaans ook een zeer goede kiemer dus nog even geduld hebben
Bij mij kwamen die de voorgaande keren vanaf de eerste tot en met de derde maand

Zorg dat de zaden als het ware op hun zijkant liggen, gelet op de kiemopening. Ik ben van mening dat het belangrijk is dat die ook zeker vochtig blijft. Het schildje is maar dun en zal dus eerder vocht bij het kiempje laten komen en de kieming op gaan brengen.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1930
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor AIREMULP op 05 maart 2015 08:12

Carlo zou het wat zijn om de zaden licht aan te vijlen ( schuren) net als canna zaden of geeft dit meer kans op verschimmeling ?

Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor Johnsnoekbaars op 05 maart 2015 19:51

@ Sylvia27

Musa Velutina kiemt het beste rond 25°C
Hey Carlo ik vindt jou kiemtemperatuur aan de hoge kant maar dat is mening.
Johnsnoekbaars
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 03 nov 2014 16:43
3 bedankjes

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor Carlo op 05 maart 2015 21:48

Die temperatuur lijkt wel hoog maar ik zal het even uitleggen want eigenlijk zeg ik het verkeerd.
De sensor ligt op de bodem en dus het dichtst bij de warmtekabel. Gedurende de dag wordt de bak steeds warmer tot ongeveer 38 graden als het uiteindelijk tien uur 's avonds is.
In de zaaibakken ligt een laag van 6 tot 7cm cocopeat. De zaden worden dus enkele graden minder warm en zitten zo rond de 32 a 34 graden. Prima temperatuur dus.
Ik meet dus eigenlijk de grondtemp. van 38 graden terwijl de zaden dus eigenlijk op 33 graden liggen.
Dat was meer uit handigheid omdat dan niet steeds de sensorkabel in een zaaibak gehangen hoeft te worden en de bakken makkelijker uitgenomen kunnen worden om te controleren op kiemers.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1930
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten