Bananen kweeklog Carlo

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor Jozef op 18 jan 2015 19:18

Mooie foto ook. :thumb_up:
GR. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor Sharon-vds op 18 jan 2015 19:35

Wat een snelle kieming :shock: Ik wacht al iets meer als 2 maanden op kiemers bij mijn Musa,s...
Maar gefeliciteerd met dit resultaat alvast :thumb_up:
Avatar gebruiker
Sharon-vds
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 16 jan 2015 15:48
Woonplaats: Stavenisse
18 bedankjes

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor Carlo op 19 jan 2015 04:12

Beginpost weer wat bijgewerkt. ;)

Banaanzaden zijn erg onvoorspelbare rakkers. Ik heb er intussen al een paar duizend gezaaid maar ze blijven je steeds verassen. Het meeste wat opkomt is toch het vaakst tussen de 6 a 12 weken. Daarna wordt het vaak een stuk rustiger. Een paar jaar terug heb ik in de herfst de zaaibak met ongekiemde zaden in de tuin gekapt. Doe ik wel vaker met oude potgrond natuurlijk maar in de lente kwamen er plots een aantal glaucums de grond uit piepen. Tevens had ik intussen de border wat kleiner gemaakt met het gevolg dat ze zelfs tussen de tegels uitkwamen. Dat was nog een normale winter dus de zaden hebben toen ook nog eens een flinke koude tik gehad.

Momenteel zitten we al op 5 kiemers van de Ensete Glaucum. Misschien al wel wat meer maar ik kan niet alles zien omdat de zaden in de grond gedrukt zijn.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1929
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor foggy1978 op 19 jan 2015 16:41

Hoi,

Mooie kweekruimte! Bij mij totaal 100watt met lampen en warmtematten,is het dubbele maar heb spots ipv leds. (ook voor warmte).
Zijn alle bananen lichtkiemers? Staat bij mij maar op de zaaihandleiding bij helft van het musazaad...

grtz wim
2014/2015 : min -4,5 c 23 januari/max 37c 1 juli
2015/2016 : Min -6 c 18 januari / max

Vroeger ging ik op reis om tropische planten te zien. Nu kan ik niet meer op reis door mijn tropische planten.....
foggy1978
 
Berichten: 208
Geregistreerd: 07 dec 2014 02:34
Woonplaats: gent
4 bedankjes

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor Krisser op 19 jan 2015 17:16

Mooie propagator Carlo, hoedje af!
Ook heel leuk van de vroege kiemers, fantastisch.

Heb m'n zaden volgens uw methode nu te weken gezet, overmorgen uitzaaien. Nu al reeds benieuwd naar de resultaten.

Ik volg je log op de voet. :thumb_up:
Follow your bliss.
Krisser
 
Berichten: 441
Geregistreerd: 11 jan 2014 19:35
Woonplaats: Gistel (West-Vlaanderen BE)
82 bedankjes

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor Carlo op 19 jan 2015 18:00

@ wim. Je zou het misschien niet zeggen maar ook mijn ledpaneeltjes geven wat warmte af. Wanneer ik ze uitzet scheelt dat zo'n 3 a 4 graden in de kweekbak.

Tja, lichtkiemers.... Ook wanneer je ze onderdekt zul je kiemers hebben, probeer het maar eens. Men stelt dat lichtkiemers het licht nodig hebben om het kiemproces op gang te brengen. Dat alles natuurlijk wel in combinatie met vocht want anders gebeurt er niets. Ik vermoed ook dat een zaad wat in de natuurlijke omgeving op de vochtige grond ligt en door het zonlicht opgewarmd wordt, juist door die warmte zal kiemen.

Het beste probeer je de natuurlijke situatie te creëren. De banaan valt af en gaat rotten.
Vervolgens liggen de zaden tussen de bladeren op de vochtige grond onder de plant en vangt wat zonlicht op.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1929
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor Carlo op 19 jan 2015 23:25

Intussen al 10 kiemers (ensete glaucum) :thumb_up:

De Glaucum kan ik toch wel aanmerken als de best kiemende soort. Niet per direct vanwege deze extreem snel kiemende batch hoor maar dit is toch zeker wel de soort die het voorheen altijd als beste deed. Zowel qua snelheid als hoeveelheid. Ik zou hem vooral voor beginners erg aanraden.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1929
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor foggy1978 op 19 jan 2015 23:29

:thumb_up: :thumb_up: :thumb_up: :thumb_up: :thumb_up: :thumb_up:
2014/2015 : min -4,5 c 23 januari/max 37c 1 juli
2015/2016 : Min -6 c 18 januari / max

Vroeger ging ik op reis om tropische planten te zien. Nu kan ik niet meer op reis door mijn tropische planten.....
foggy1978
 
Berichten: 208
Geregistreerd: 07 dec 2014 02:34
Woonplaats: gent
4 bedankjes

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor Benjamin op 20 jan 2015 07:00

Mooi verslag Carlo, heb je misschien ook een linkje waar je die LEDs vandaan hebt?
Thanks.
Benjamin
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 12 apr 2010 15:41
2 bedankjes

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor Carlo op 20 jan 2015 11:05

De ledpaneeltjes heb ik op onderstaande site besteld.

https://www.chinavasion.com/china/wholesale/Health_Lifestyle/LED_Lights/LED_Grow_Light_Red_Dawn_-_Super_Harvest_Colors_Red_and_Blue_225_LEDs/

Gewelige site met erg veel gadgets. Heel verleidelijk :D
De paneeltjes kosten ongeveer de helft van wat je hier zou betalen. Helaas komt er wel een flink bedrag bij voor het verzenden maar dan nog ben je altijd goedkoper uit als je een paar meer paneeltjes of gadgets koopt. Websites hier beweren vaak dat het Chinese spul niet het juiste lichtspectrum op zou leveren maar hun paneeltjes zijn exact dezelfde en komen hoogstwaarschijnlijk ook nog eens daar vandaan.
Na een aantal jaar er mee gewerkt te hebben kan ik bevestigen dat ze gewoon naar behoren werken.
Eigenlijk alles wat je er onder zaait komt er onderuit met mooi fris groen blad dus wat wil je nog meer. Wel even per mail vragen of ze het willen verzenden als gift want anders betaal je ook nog invoerbelasting en dan wordt het wel een dure grap.

Even een willekeurige site opgezocht voor het prijs vergelijk. Je ziet, exact dezelfde maar bijna 3x zo duur.

http://www.led-groeilampenshop.nl/15w-led-groeipaneel-p-1460.html
Laatst bijgewerkt door Carlo op 26 jan 2015 00:39, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1929
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten