Kan deze Musa Basjoo met pups overwinteren?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Kan deze Musa Basjoo met pups overwinteren?

Berichtdoor Robert1969 op 15 sep 2015 22:04

Hallo,

Kan deze moederplant met pups overwinteren in een huisje van stro en noppenfolie op mijn volkstuin? Of zijn de pups nog te klein om te overwinteren? Vorig jaar heb ik de moederplant uitgegraven en laten overwinteren maar hij kwam meer dan gehalveerd uit de winterstalling dus ik laat ze het liefst op de volkstuin overwinteren, zodat ze het voorjaar meteen verder kunnen groeien.

Alvast bedankt,
Robert
Bijlagen
Musa Basjoo.jpg
Musa Basjoo.jpg (271.55 KiB) 5635 keer bekeken
Robert1969

4 bedankjes

Re: Kan deze Musa Basjoo met pups overwinteren?

Berichtdoor Dennis_S op 16 sep 2015 07:44

Het is voldoende als je een kleine halve meter blad en stro rond de pol drapeert zodat de ondergrondse delen niet bevriezen. Laat de stammen dan gewoon afvriezen, dat is geen probleem. Eventueel folie erover om de boel wat langer droog te houden, maar nodig is het niet. Of gaas om te zorgen dat het blad en stro niet wegwaait. ALs je de stammen wilt overwinteren, dan is veel meer nodig. Of juist niet, maar een beetje warmte. Maar je hebt neem ik aan geen stroom daar op de moestuin?
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Robert1969 op 16 sep 2015 09:49

Dennis_S schreef:Het is voldoende als je een kleine halve meter blad en stro rond de pol drapeert zodat de ondergrondse delen niet bevriezen. Laat de stammen dan gewoon afvriezen, dat is geen probleem. Eventueel folie erover om de boel wat langer droog te houden, maar nodig is het niet. Of gaas om te zorgen dat het blad en stro niet wegwaait. ALs je de stammen wilt overwinteren, dan is veel meer nodig. Of juist niet, maar een beetje warmte. Maar je hebt neem ik aan geen stroom daar op de moestuin?

Precies Dennis, stroom is er helaas niet. Maar blad eraf halen, stammen inpakken met stro en noppenfolie en daar omheen 4 palen elk een meter uit elkaar in een vierkant opvullen met stro en weer een laag noppenfolie is niet voldoende om de stammen te laten "overleven" zodat het voorjaar vanuit de stammen verder gegroeid kan worden?

Groeten,
Robert
Robert1969

4 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 16 sep 2015 20:11

Of dat voldoende is hangt af van de winter. Afgelopen winter zou dat prima volstaan. Maar als je een paar ijsdagen voor je kiezen krijgt geraakt de vorst gewoon in je verpakking. En als het dan daarna weer warmer wordt, blijft de kou nog even lekker in je verpakking hangen. Het is echter moeilijker voor vorst om in de grond te dringen als er een laag blad op ligt. Dat heeft ook te maken met stralingswarmte die uit de grond komt.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Joost op 17 sep 2015 11:43

Je kan beter niet teveel plastic gebruiken. Dus niet noppenfolie om de stammen èn om de korf. Dan kan er geen lucht bij en is de kans op rotten groter.

Ik zou alleen mulchen om de wortels te beschermen dan heb je zo weer stammen van een meter of meer volgende zomer. Met een laag blad of paarden mest bijvoorbeeld. Als je de stammen wilt behouden dan gaas opvullen met stro of blad, paar lagen vliesdoek eromheen en bovenkant afdekken met plastic. Zo kan de boel blijven ventileren. Noppenfolie evt als het echt hard gaat vriezen. Ik pas al jaren beide manieren toe. Het is maar net wat je wil.
Joost

4 bedankjes

Berichtdoor Robert1969 op 18 sep 2015 09:00

@Dennis_S & @Joost

Bedankt voor jullie reacties. Dan toch denk ik maar voor de optie met gaas, stro en blad en vliesdoek.
Dan de 70 meter noppenfolie maar in de kruipruimte voor andere doeleinden gebruiken.

Robert
Robert1969

4 bedankjes

Berichtdoor GeL op 18 sep 2015 11:16

Hi Robert,

Zie hier hoe ik het doe en de verschillen tussen de verschillende methodes.

viewtopic.php?f=53&t=16112

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Robert1969 op 18 sep 2015 13:30

@Gel

Bedankt voor de link naar je topic. Het gaat helemaal goed komen. Heb er alle vertrouwen in dat met de gedeelde kennis van hierboven mijn banaantjes fluitend de winter doorkomen.
Mits het een winter is als afgelopen twee jaar.

Robert
Robert1969

4 bedankjes

Berichtdoor Robert1969 op 29 nov 2015 19:16

Ben net terug van de volkstuin om de Musa Basjoo te checken, afgelopen 2 weken geen tijd gehad, Ze hebben de vorst doorstaan van afgelopen weken, zelfs de pups van ongeveer 50cm hebben nog keiharde stam. bladeren zijn wel donkerbruin en hangen slap langs de stam. Morgen naar de bouwmarkt voor wat latten. Deze zet ik er vast omheen, wanneer er dan weer serieuze vorst wordt voorspeld gaat de winterbescherming eromheen.

Wat heeft jullie voorkeur.... bladeren of stro ter bescherming?
Robert1969

4 bedankjes

Berichtdoor Robi op 29 nov 2015 23:37

Hallo Robert,

Ik doe al jaren bubbelfolie rond mijn Basjoo's en alles gaat potdicht en ze kunnen er tegen hoor.
Eerst klop ik een houten paal in de grond naast de pol Basjoo's,
Daarna gebruik ik van de groene draad v afsluitingen, maak er een cirkel mee rond de Pol bevestig dit aan de paal. Alle bladeren v de Basjoo's af snijden en in de gemaakte cirkel duwen. Daarna nog wat bladafval er in. 2x met bubbelfolie omwikkelen en folie bevestigen aan paal met panlatten en vijzen.
Bovenaan dicht binden tegen de regen en grote plastic zak of bigbag erover.
Deze methode werkt perfect, ik doe zel 2 cirkels gaas op elkaar met binders, zo kom je aan 4m.
Geen problemen met de wind want de stammen en paal houden alles op zijn plaats

Groeten Robi
Robi

3 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers