Musa sikkimensis grond --> hydro --> grond

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musa sikkimensis grond --> hydro --> grond

Berichtdoor Derksuh op 20 dec 2016 01:36

Twee jaar geleden eens geprobeerd een stekje van de Musa sikkimensis 'Red Tiger' van potgrond naar hydrocultuur over te zetten. Na een jaar stilgestaan te hebben begon hij langzamerhand weer een beetje groei te vertonen. Deze groei was echter zo minimaal dat hij nog geen 10 cm is gegroeid (ondanks diverse keren extra voeding speciaal voor hydrocultuur). Vandaar dat ik vandaag heb besloten de plant opnieuw terug te plaatsen in potgrond. Ik was namelijk ook erg benieuwd hoe de wortels zich door de jaren heen hebben ontwikkeld! Aan de foto te zien heeft het wortelstelsel zich prima aangepast (vele kleine haarwortels). Ook kwamen er aan de onderkant van de pot veel witte grote wortels uit :thumb_up:. Morgenochtend de plant oppotten en even bedenken wat het beste is.

Optie 1: Plant in woonkamer zetten (+- 20 graden) en doorgaan met een beetje water geven.
Optie 2: Plant in garage zetten (+- 12 graden) en geen water meer geven.

Ik denk persoonlijk dat beide opties kunnen. De plant zal hoe dan ook weer zijn wortelstelsel aan moeten passen om opnieuw te kunnen groeien. Daarnaast ook zeer benieuwd naar de toekomstige groei van de plant.

Iemand hier ook ervaringen mee, leuk om er meer over te weten! :D

Afbeelding

Afbeelding
Derksuh

10 bedankjes

Re: Musa sikkimensis grond --> hydro --> grond

Berichtdoor hoekievld op 20 dec 2016 11:16

ik zou voor optie 1 gaan. De plant is namelijk niet erg groot en zou makkelijker dood kunnen gaan als je hem koud wegzet denk ik, ook lijkt hij verzwakt.

Zet hem gewoon op een lichte en warme plek weg, geef hem een beetje water, niet teveel en kijk of hij gaat groeien.
Meng je potgrond met een beetje perliet om de bodem luchtig te houden zodat het minder snel gaat rotten
hoekievld

37 bedankjes

Berichtdoor Derksuh op 20 dec 2016 13:23

Het lijkt me inderdaad ook beter om hem op een wat warme / lichte plaats weg te zetten. Ik heb de 'vieze bladeren' er even af gehaald en hem in wat potgrond opgepot. Helaas heb ik geen perliet dus misschien ga ik dat binnenkort alsnog even toevoegen. Heb de overige bladeren wat afgespoten + een klein beetje water gegeven.

Resultaat:
Afbeelding
Derksuh

10 bedankjes

Berichtdoor hoekievld op 20 dec 2016 15:29

Ziet er goed uit zo toch, perliet is geen must als je het niet hebt voor dit moment.
Nu kan de plant in ieder geval goed herstellen.

Ik zou de plant alleen niet teveel water geven, misschien een klein scheutje per week is genoeg anders heb je kans dat de wortels gaan rotten, dat weet ik uit eigen ervaring :roll:
hoekievld

37 bedankjes

Berichtdoor Derksuh op 20 dec 2016 15:44

Thanks voor de tip! De potgrond was kurkdroog dus heb er over gehele pot halve liter water in gedaan. Nu 1.5 week wachten en kijken wat er van terecht gaat komen ;) ! Iemand hetzelfde geprobeerd met zijn bananenplant? Vind sowieso de eerste conclusie al verbazingwekkend, het wortelstelsel past zich dus wel degelijk aan op hydrocultuur, alleen is de groei stukken trager? :(
Derksuh

10 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers