Krullend blad strelitzia

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Krullend blad strelitzia

Berichtdoor kreutzdennis op 05 maart 2020 22:16

Hallo,

Onze strelitiza begint krullend blad te krijgen en ik ben bang dat er iets mis gaat.

Toen we de plant kochten had hij moet mooi groen blad. Dit veranderde ineens tijdens de bloei naar donkerder blad dat begon te krullen.

De plant kan zijn water onder uit de pot kwijt. Onder in de pot zitten hydrokorrels 5cm dikke laag en er loopt geen water uit. Hij staat op pokon aarde.

Hij krijgt op dit moment geen voeding. Ik geef hem op dit moment een halve liter water per week en ik besproei hem om de dag.

Hebben jullie een idee wat er mis gaat? Want ik ben radeloos en ben bang hem teveel water te geven. De grond is ongeveer op 20 cm diepte vochtig maar niet doordrongen van water er staat geen water onder in de bak. Er zitten 7 gaten onderin waar overtollig water door naar buiten zou kunnen in een lekbak.

Ik heb de foto van een ander forum afgehaald waar dezelfde vraag ook uit staat want ik krijg ze met geen mogelijkheid hier geupload.

Dank jullie wel alvast voor de hulp

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
kreutzdennis
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 05 maart 2020 22:06
0 bedankjes

Re: Krullend blad strelitzia

Berichtdoor batdah op 06 maart 2020 01:26

De plant oogt nog mooi, misschien geef je te weinig water....ik persoonlijk zou de kluit doorspoelen en herhalen wanneer deze droog is...zodat de hele kluit een keer door en door vochtig is..

Ik weet niet hoe lang deze al staat maar het is eigenlijk meer een kuipplant die buiten beter af is in de periode april/oktober....binnen krijgen ze vaak allerlei kwaalltjes.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Krullend blad strelitzia

Berichtdoor hanscazan op 06 maart 2020 20:59

Wat Batdah schrijft. Staat inmiddels tijdje binnen, luchtvochtigheid en licht belangrijkste nu want vlezige dikke wortels bevatten veel water. Verder, ziet de plant er prachtig uit, naar buiten als het weer het toelaat, erg close dus nu om dit te overwegen.
Ook mijn dubbele Strelitzia in 1 pot , 1 stropt, 1 groeit rustig door.
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1487
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Krullend blad strelitzia

Berichtdoor kreutzdennis op 07 maart 2020 14:35

Hoi Batdah en hanscazan.

Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik heb vandaag eens flink diep gegraven in de grond, deze was inderdaad toch wel erg droog ook onder in de pot, dat verwachte ik eigenlijk niet.
Ik heb de plant in de beschutting van de wind in de zon gezet en de kluit en grond goed nat gemaakt en overtollige water eruit laten lopen. Hij is nu weer binnen gezien de kou. De plant heeft een 4 a 5 uur volle zon gehad vandaag.

De tuinder waar ik hem gekocht heeft er ook niet 1 2 3 een antwoord op, behalve wat jullie ook aangeven. "In een serre of tuin is het al moeilijk", laat staan binnen gaf hij aan.

Ben vandaag radiator waterbakken wezen halen en heb een verdamper gekocht in de hoop dat dit nog wat kan uitmaken. Ik ben hem nu iedere dag aan het besproeien met water al zal dit waarschijnlijk te laat zijn volgens de tuinder. Krullend blad blijft gaf hij aan. Hij gaf ook aan wat jullie aangeven. Zo snel mogelijk naar buiten met de plant.

Geef hem nu als het goed weer is wat zon en zodra het niet meer onder de 5 a 7 graden snachts komt buiten houden tot het najaar.

Vanaf wanneer kunnen ze echt veilig naar buiten? De tuinder gaf ook aan. Als de bloemen eruit zijn en je hem goed inpakt moet hij het wel overleven. "Hij had ook een koude kas."

Of de luchtvochtigheid is echt om te huilen in huis of te weinig water wat het veroorzaakt. Hopelijk blijft hij het doen.
kreutzdennis
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 05 maart 2020 22:06
0 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten