Ongeveer een jaar geleden kocht in bij het tuincentrum een super mooie Musa basjoo. Die het erg goed heeft gedaan binnen elke maanden bijna 60cm was gegroeid. Helaas stagneerde de groei en bleef er een blad vast zitten. Een zogenoemde opstopping. Rigoureus heeft ik toen de Musa afgetopt. Binnen elke dagen stak er weer een blad uit die tot zo’n 25cm groeide, ineens stopte de groei en bleef het blad weer vast zitten. Op aanwijzing van het tuincentrum heb ik de stam nog korter afgesneden, zogenoemd winter klaar gemaakt.. het blad begon weer te groeien, maar stopte weer na enkele dagen. In de tussentijd heb ik de plant nieuw aarde gegeven en verpot in een grotere pot (mijn inziens goed) maar volgens mij niet zo slim.
Bij het verpotten wat oude aarde verwijderd, enkele wortels knakte hierdoor wel maar ik las dat dit niet echt een groot probleem zou zijn en dan de plant zelf weer ging groeien.. helaas nog steeds niet. Het lijkt erop dat de buitenkant van de plant bruin is en lijkt te rotten.. terwijl de binnenkant er opzich goed uit ziet. Nu weet ik dat bij het doorsnijden van de plant er altijd wat vocht vrij komt maar dit gebeurde ook niet.