Ik begrijp soms het gevoel dat het beter is om biologische mest te gebruiken oftewel onder andere poep.
Maar waarom eigenlijk?
Biologische mest wordt in de bodem door verschillende soorten organismen afgebroken in de zouten en elementen die de plant nodig heeft. Die zouten en elementen zijn de zouten waar "chemische mest" uit bestaat. Biologische mest zorgt voor een betere biodiversiteit in de bodem.
Door direct zouten toe te dienen kan je makkelijker en meer plant specifiek sturen.
Biologische mest geeft ook een bodemverbetering door de biodiversiteit en komt meer gereguleerd vrij.
Zouten kan je apart geven en zo sturen op groei of bloei. Dit kan minder makkelijk bij biologische mest.
"Chemische" mest kan je ook zien als dat je een stap overslaat. Het is makkelijker te sturen mits je precies weet wat elementen doen. Biologische mest is meer hufterproof in volle grond.
"Chemische" mest is bij juist gebruik niet slecht voor de gezondheid en biologische mest ook niet.
Je zou met Chemische mest sneller resultaten kunnen bereiken als met biologische mest.
Maar kies vooral wat je zelf het meest fijne vindt om mee te werken. Ik werk met combinaties. Dus Biologische mest en vervolgens met zouten sturen als de groei de verkeerde kant op gaat.
Binnen in de huiskamer werk ik niet met biologische mest. Met bladgroenten ook niet om ziekten te voorkomen door slechte hygiene.