Musa basjoo red 'dit vond ik erover'

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musa basjoo red 'dit vond ik erover'

Berichtdoor edwardkarin op 12 aug 2010 20:06

Banaan Min.temp.: -22 graden. Plaats: Zon, half zon of een lichte staanplaats. Grondsoort: Humusrijk, flink water en bemesting. Herkomst: China, Japan. Groei: Snel. Hoogte: 5 meter.

Deze banaan krijgt een fel rode stam en fris groene bladeren. De Musa Basjoo Red is een variant op de gewone Musa Basjoo die in Japan (Ryukyu Eilanden) gehouden voor zijn vezels waarvan o.a. boeken gebonden worden. Van oorsprong komt de Musa Basjoo uit China. Deze bananensoort wordt groot, net als de Ensete Glaucum. Vraagt veel water en bemesting tijdens de zomermaanden van april t/m juli wat de groei ten goede komt. In de winter weinig water en overwinteren bij een temperatuur rond het vriespunt is geen probleem. Als men deze banaan buiten laat overwinteren, goed de grond rond de banaan afdekken met een laag mulch zodat de vorst de wortels niet kan aantasten. De stam zal geheel afvriezen en komt in het voorjaar weer terug. Bij temperaturen onder +5 graden stopt de groei van de banaan, bij -2 graden vriezen de bladeren kapot. Bij nog lagere temperaturen vriest de stam in. Wilt u de banaan groter terug hebben het volgende jaar dan dient men de stam goed te isoleren m.b.v. stro, en rietmatten etc. Even de overgebleven bladeren afknippen en de stam luchtig inpakken. Op de grond kunt u in het voorjaar bijvoorbeeld een laag oude paardenmest strooien. De plant zal nu vanuit de behouden stam gaan groeien en nog groter worden als het jaar ervoor. Het is zelfs mogelijk de Musa Basjoo aan het bloeien te krijgen. Hierna zal de plant echter wel afsterven, maar vanuit de rizomen komen nieuwe planten uit de grond. Dit proces blijft zich herhalen. De bananen van deze soort zijn niet eetbaar. Wel die van de Musa Sikkimensis, deze zijn ook leverbaar. Is echter ook goed te houden in een grote kuip. Geef in de zomer dan rijkelijk water en om de twee weken van april t/m juli een gift organische-, of vloeibare mest. U zult versteld staan van de groeiwijze van de Musa Basjoo, hij kan wel bladeren ontwikkelen van 1,50 m. Deze banaan is een aanrader voor uw tuin voor een tropische uitstraling. Moet als het kan wel een beetje beschut tegen de wind staan, anders kan het blad scheuren. Winterhardheid -22 graden.
Avatar gebruiker
edwardkarin
 
Berichten: 165
Geregistreerd: 30 nov 2009 21:51
Woonplaats: Almere
2 bedankjes

Re: Musa basjoo red 'dit vond ik erover'

Berichtdoor KevinC op 12 aug 2010 20:19

Amai :o Ja, dat is idd wel overdreven...
Vanwaar heb je die 'info' als ik vragen mag?

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Musa basjoo red 'dit vond ik erover'

Berichtdoor edwardkarin op 12 aug 2010 20:27

www.zoekertjesnet.be aangeboden een musa basjoo red.

www.musapalm.be kijk maar bij de planten en zaailingen (importplanten) dan de musa basjoo red staat ertussen.

gr. Edward
Avatar gebruiker
edwardkarin
 
Berichten: 165
Geregistreerd: 30 nov 2009 21:51
Woonplaats: Almere
2 bedankjes

Re: Musa basjoo red 'dit vond ik erover'

Berichtdoor robke op 12 aug 2010 20:33

Ik heb het een tijdje geleden ook zien staan,stond op het punt eens te mailen voor verdere info maar heb het dan toch niet gedaan hehe :lol:
Wat ze eigenlijk al op internet durven zetten tsss :roll:
Avatar gebruiker
robke
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 03 feb 2010 21:44
Woonplaats: Avelgem
10 bedankjes

Re: Musa basjoo red 'dit vond ik erover'

Berichtdoor edwardkarin op 12 aug 2010 21:02

Ja oke dat het niet klopt oke, want dan zouden er wel meer exotenliefhebbers deze banaan willen hebben als vaste plant, want deze is erg mooi.

Maar wat is het dan wel als de musa basjoo red geen officiele naam is, dat hoor ik nooit, wat is dan z'n naam?

gr. Edward
Avatar gebruiker
edwardkarin
 
Berichten: 165
Geregistreerd: 30 nov 2009 21:51
Woonplaats: Almere
2 bedankjes

Re: Musa basjoo red 'dit vond ik erover'

Berichtdoor philip op 12 aug 2010 21:49

-22° Daarmee wordt bedoeld -11 in de voormiddag en -11 in de namiddag met winterbescherming :lol:
philip
 
Berichten: 262
Geregistreerd: 04 aug 2009 22:01
Woonplaats: Menen (west-vlaanderen)
11 bedankjes

Re: Musa basjoo red 'dit vond ik erover'

Berichtdoor TropiRo op 13 aug 2010 08:04

Het verhaaltje wat je hebt gevonden klopt niet want op de Ryukyu eilanden wordt het nooit -22 graden maar slecht -4 graden voor het meest noordelijke eiland, de gewone basjoo wordt daar niet gekweekt voor zijn vezels maar de M. balbisiana. De basjoo red heeft zijn naam gekregen ergens in de weefselkweek omdat iemand een fout heeft gemaakt.

Het verhaaltje wat je hebt gevonden is van een gewone basjoo, dit verhaal neemt iedereen over maar is niet de waarheid van de M. basjoo.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Musa basjoo red 'dit vond ik erover'

Berichtdoor edwardkarin op 13 aug 2010 16:14

Ja klopt ik wist het al, de tekst is aangepast met het woord 'red' erachter, tja dat is verkooppraat toch.
Het tuincentrum waar ik ze hebt gekocht weet helemaal geen ene moer van bananen vraag me af of ie ze bij AH wel zal herkennen.

Wat erop staat vertellen ze je ook, maar dat kan ik ook wel lezen.

Maar goed waaruit komt ie voort en hoeveel kan ie hebben, zit er verschil in?
Weefselkweek, dat kan je toch met iedere banaan doen, soorten kruisen en dan heb je wat anders, er zit wel of geen musa basjoo in?

Het is zo duister rondom deze soort.
Avatar gebruiker
edwardkarin
 
Berichten: 165
Geregistreerd: 30 nov 2009 21:51
Woonplaats: Almere
2 bedankjes

Re: Musa basjoo red 'dit vond ik erover'

Berichtdoor KevinC op 13 aug 2010 20:59

Er zou geen basjoo bloed in deze plant zitten. ;)
En qua temperatuur kunnen ze zeker geen vorst aan. Overwintering doe je best zoals bij de Siam Ruby, in de woonkamer aan het raam.
Zo heb ik de mijne net de winter kunnen laten doorbrengen, in de lente toch nog de hoofdstam verloren maar nu terug een mooie plant en 2 scheuten die ik vandaag gescheiden heb. :)

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Musa basjoo red 'dit vond ik erover'

Berichtdoor shusui op 13 aug 2010 21:05

Een mooie banaan, maar hij heeft speitiggenoeg niks te maken met M. basjoo.
Hier overwinterd deze in de veranda op 10°c en dat is kantje boord...
Zijn eerste winter ging goed, maar de laatste winter is de stam van 1,5m gehalveerd.
Als je kan is iets warmer overwinteren beter.

Gr, Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten