Nieuw en onbekend met bananenbomen

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Nieuw en onbekend met bananenbomen

Berichtdoor addy op 30 jun 2024 08:51

Beste allemaal,
Wonend in Tiel en net met pensioen, dus een hobby gevonden in palmen, varens etc, en sinds een maand een paar bananenplanten gekocht.
Moet zeggen, die dingen zijn gaaf !
Heb 3 soorten waaronder zo'n Musa Basjoo, die het niet best doet overigens.
Voor mij geven deze planten een nog meer tropisch gevoel dan palmen.
Maar nu......hoe verzorg ik ze en hou ik ze in leven ?
30 jaar geleden eens 1 gekocht, best aardig maar kreeg dus in de herfst bruine bladeren, dacht dat hij dood was dus weggegooid, wist ik veel.
Das ook meteen het nadeel van sommige soorten, bladeren gaan beetje hangen, worden al gauw bruin
en al weer vroeg niet zo mooi meer.
Maar als ze opkomen, en groeien en nog meer groeien, en jonkies krijgen wat een pracht en kracht heeft zo'n plant dan.
Ik zal proberen later wat foto's te plaatsen.
Er zit zeker niemand in de buurt die ze ook heeft en advies kan geven, zie vooral op tegen de tijd dat er actie moet worden ondernomen om ze tegen de winter te beschermen.....
addy
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 mei 2020 18:08
0 bedankjes

Re: Nieuw en onbekend met bananenbomen

Berichtdoor johny op 30 jun 2024 21:09

basjoo is een van makelijkste banaan gewoon in volle grond mikken veel water en veel meststof die kan er niet genoeg van krijgen met de wind scheuren de bladeren makkelijk maar dat is een overleving strategie wind kan dan makkelijk erdoor en plant waait niet om door grote omvang bladeren geven makelijk nieuwe scheuten en in winter blad verwijderen als je geen bescherming doet grond mulchen en komt terug na winter als je de schijnstam beschermd word die het volgend jaar des te groter
effe corretie is niet banaanboom maar banaan plant dz schijnbare stam is er geen maar bestaat uit bladerensteel
op forum is een speciaal afdeling over banna hier vind heel veel ervaring hoe en wat
johny
 
Berichten: 849
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
93 bedankjes

Re: Nieuw en onbekend met bananenbomen

Berichtdoor addy op 02 jul 2024 12:57

Ah dank je wel !
addy
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 mei 2020 18:08
0 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast