Beste allemaal,
Al enige tijd heb ik een grote kuip met heliconia's staan. Er staat een plant in van ongeveer 60cm hoog, en er zit zichtbare groei in. De zijscheuten eromheen die bijna net zo groot zijn, heeft tot op heden geen enkel blad gegeven, ondanks de kweeklamp erboven.
De oudere plant is de groei makkelijk te herkennen, aan de bladspeer die steeds hoger komt te staan. Ik heb een streepje gezet op het oude blad en op de bladspeer, en de treep verloopt dagelijks steeds verder uit elkaar.
De jongere planten van ongeveer 40cm hoog heeft vorig jaar 2 bladeren gegeven, maar tussen deze 2 bladeren verschijnt geen nieuw blad meer. Uit het verleden is mij opgevallen, dat wanneer een heliconia geen nieuw blad geeft, dit na een lange tijd ook niet meer zal doen. Ik knipte daarom dan ook altijd de plant af in afwachting van een nieuwe zijscheut die hopelijk wel meer succes zou hebben. Wat is jullie ervaring hiermee? Mijn Musa geeft ondanks het seizoen ook nog gewoon nieuw blad in de woonkamer, en deze staat NIET onder een kweeklamp.
Iemand ervaring met de Heliconia? ik heb het ier niet over een jamaican dwarf, maar rostrata en bihai maya gold. Enig idee waarom een heliconia opeens stopt met het geven van blad, terwijl de moederplant van dezelfde plant gewoon nog doorgroeit?