Uitgraaf verslag BIG Maurellii !!

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Uitgraaf verslag BIG Maurellii !!

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 13 nov 2011 04:22

Haai vrienden,

Hier eindelijk mijn beloofde verslagje met vele foto's van het uitgraven van de BIG Maurellii !! :)
Dankzij de langdurige zachte temperaturen heeft hij nog lekker lang kunnen blijven staan in de volle grond. Hier ben ik vooral blij om omdat de overwinterings periode aanzienlijk korter zal zijn :thumb_up: (Als de winter weer niet tot Mei zal duren natuurlijk :? )

Omdat ik nu net een weekje verlof heb gehad speciaal om de tuin voor te kunnen bereiden heb ik besloten om hem nu toch maar al uit te graven, hij zou nog kunnen blijven zitten hebben als ik de voorspellingen bekijk maar nu had ik tijd en komende 14 dagen veel minder dus...
Soit, jullie willen natuurlijk foto's zien :D

Hieronder enkele foto's van zijn laatste momenten in volle grond in 2011...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om wat makkelijker te kunnen werken eerst de bladeren samen binden natuurlijk. Eerste keer dat ik voor die taak een ladder moest voor gebruiken :mrgreen:

Afbeelding

Om jullie een betere indruk te geven hoe inmens dit beest al is geworden heb ik mijn lieve moeder even naast de Maurellii laten posseren... ;)

Afbeelding

Afbeelding

Zo, nu kon het graven beginnen en dankzij het lange droge weer was de grond ook lekker droog en duurde het letterlijk maar 5 minuutjes of ik had de dikzak al los gegraven :thumb_up:

Afbeelding

Toen werd het spannend want ik was wel benieuwt naar het gewicht van deze kanjer en viel dat wel even tegen seg !! :o Ik wist dat het heavy ging zijn maar toen ik hem liet neerkomen schrok ik wel even van de zwaartekracht :mrgreen: Gelukkig kon ik het nog houden maar had niet zoveel verwacht... :P

Afbeelding

...Ok, hij ligt maar hij moet eruit en over die houten rand....Dacht ik even slim te zijn door met een plank en dan het hefboom systeem de boel erover te wippen (met wat mankracht natuurlijk) maar dat plan was al snel verdwenen toen ik de Maurellii terug neerlegde op die plank... :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Hoe dom kan ik zijn... :tong:
...Ok, de boel dan maar weer terug recht en een nieuw plan....

Afbeelding

Dat ging al een pak beter en na een paar Hulk-moves & en een periode waar geen tijd was om foto's te nemen is het eindelijk gelukt om hem in ze'n kuip te krijgen. De grootste cementkuip die ik heb met een diameter van 66cm ging er net met veel wrikken over :? (had ik ook al niet op gerekent)

Afbeelding

En zo werd hij dan toch handelbaar in combinatie met het kiepkarretje :)
Toen bedacht ik me het volgende probleem namelijk het uitlekken van de oksels... :happy_thai: Het was me wel snel duidelijk dat ik deze niet even op de kop hielt zodat het water eruit kon lopen :lol: Dus weer wat balkjes eronder en zo kon hij toch iets of wat uitlekken, heb hem zo een uurtje laten liggen en daarna met de compressor zo goed als mogelijk droog geblazen en dat is goed gelukt 8-)
Hieronder de lekkende Maurellii...

Afbeelding

Afbeelding

De meeste mensen snijden alle bladeren gewoon af maar dat doe ik niet en daar heb ik een reden voor. Daar waar je de bladeren afsnijd heb je een wond, vanaf die plaats begint de boel in te drogen richting stam tijdens de winter. Ik snijd enkel het bladloof af langs de nerven, dit om plaats te winnen natuurlijk en betere verluchting, maar vooral omdat dan het indrogen dan begint aan het uiteinde van de nerf en de afstand naar de stam veel langer is waardoor het veel langer duurt eer de stam begint in te drogen en zo hou ik dus meer stam over na de winter :thumb_up: De nerven zijn flexibel genoeg om gebogen tegen het plaffond te zitten, indien dit niet meer lukt kort ik ze wel in maar ik hou de nerven steeds zo lang mogelijk voor bovenstaande reden ;)
Na het loof te verwijderen krijg je grote yucca en dat ziet er dus zo uit...

Afbeelding

Dan bind je de boel terug samen en staat die eindelijk klaar om te vertrekken naar ze'n overwinterings plekje...

Afbeelding

Hopelijk kan die nu nog lang buiten blijven staan maar zodra het moet kan ik hem zo binnen rijden.
Ik heb ook nog even de omtrek van de stam gemeten en dat was 186cm, ik ben benieuwt wat het nog zal zijn na komende winter.
Voila, ik hoop dat jullie er wat aan hebben en van hebben kunnen genieten ?! :thumb_up:
Foto's zijn klikbaar trouwens ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3830
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Uitgraaf verslag BIG Maurellii !!

Berichtdoor palmgek op 13 nov 2011 06:40

Mooie reportage :thumb_up: , en slim bedacht om de bladstelen te laten zitten.
Hier staat ie ook nog buiten. Volgend seizoen maar is volle grond proberen.
Succes met overwinteren!

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3688
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
448 bedankjes

Re: Uitgraaf verslag BIG Maurellii !!

Berichtdoor shorty op 13 nov 2011 09:38

mooie reportage.man wat een werk zeg.maar ja topsport is hard hé.wat een kollos.heb je een gedacht van het gewicht? :thumb_up: :thumb_up: :thai: mvg shorty
shorty
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 11 jan 2009 10:40
Woonplaats: 9170 st-pauwels
9 bedankjes

Re: Uitgraaf verslag BIG Maurellii !!

Berichtdoor arjan op 13 nov 2011 10:08

Ik ga vandaag mijn plantje er uit halen en ga ook jou tip opvolgen om het indrogen van de stam te voorkomen.
Denk dat het gewicht van jou plant al snel naar de 120kg gaat, maar het is een pracht plant.
Bedankt voor je verslag :thai:
Een dag zonder bananen, is een dag te veel.
arjan
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 26 apr 2011 17:25
Woonplaats: Hengelo ov
5 bedankjes

Re: Uitgraaf verslag BIG Maurellii !!

Berichtdoor shusui op 13 nov 2011 10:58

Niet normaal :thumb_up:
Hopelijk krijg je hem goed de winter door, hoe ga je hem overwinteren ?
En mss volgend jaar bloei als alles goed gaat ?
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Uitgraaf verslag BIG Maurellii !!

Berichtdoor luc op 13 nov 2011 11:26

Prachtige plant
In de tent is het ook precies druk , overwinter jij hierin jouw planten of is dit maar tijdelijk voor dat ze ergens binnen gaan ?
Op de voorlaatste foto is er precies ook iemand blij dat de maurelli uitgegraven is (man op bankje)
Veel succes met de overwintering grt Luc
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
Avatar gebruiker
luc
 
Berichten: 1323
Geregistreerd: 11 apr 2010 13:58
Woonplaats: leefdaal
127 bedankjes

Re: Uitgraaf verslag BIG Maurellii !!

Berichtdoor bommetje op 13 nov 2011 11:29

goeie tip van die bladstelen! met hoeveel man heb je dit wel niet gedaan?.. krijg al last van mijn rug als ik er aan denk..

ben idd benieuwd wat er volgend jaar van over is en wat het dan weer gaat worden :D
bommetje
 
Berichten: 867
Geregistreerd: 27 feb 2010 19:56
Woonplaats: Oldekerk (Groningen)
26 bedankjes

Re: Uitgraaf verslag BIG Maurellii !!

Berichtdoor djoeke op 13 nov 2011 11:37

Ziet er goed uit Dimi geen hernia of zo :lol:
En die yucca heeft ook wel iets ;)
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Uitgraaf verslag BIG Maurellii !!

Berichtdoor johny1981 op 13 nov 2011 12:34

hoi dimi,

mag ik weten hoe oud deze is of is die echt maar twee a drie jaar zoals ik eerder gezien heb.

groet
ach, zei de banaan. ik ben werkelijk echt!
een enkele keer is mijn soort wel eens recht!
Avatar gebruiker
johny1981
 
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 jun 2011 12:32
Woonplaats: lanaken
21 bedankjes

Re: Uitgraaf verslag BIG Maurellii !!

Berichtdoor JmC4c op 13 nov 2011 12:36

Top verslag! :thai: voor het delen. :applaus:
En Die tip ivm de bladstelen is interessant. :thumb_up:.
Wat een collectie dat je hebt onder de tent. :thumb_up: Wel een goede oplossing om de planten droog te houden.

Veel succes met de overwintering van je Maurelli en andere exoten.
Groeten,
Jean-Marie
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten