Zijscheuten Ensete Ventricosum Maurelli aanmaken

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Zijscheuten Ensete Ventricosum Maurelli aanmaken

Berichtdoor jaak op 30 aug 2009 21:34

ik heb me vandaag ook zo'n prachtige plant aangeschaft,nu heb ik al gelezen dat deze geen nieuwe scheuten aanmaken.mijn vraag luid dan ook:hoe kweek je nieuwe scheuten van je eigenlijke plant :?: dit voor het geval er iets mocht misgaan dan heb je toch een reserve achter de hand.

gr, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Zijscheuten Ensete Ventricosum Maurelli aanmaken

Berichtdoor TropiRo op 30 aug 2009 22:06

Pas als het mis gaat heb je kans op scheuten met de maurelli. Als je de stam bij de grond afsnijd en die laat uitdrogen dan komen er uit de oude stam verschillende nieuwe scheuten. Ik ken iemand die al meer dan 80 scheuten van 1 maurelli heeft afgehaald. Deze scheuten kan je gewoon weer verwijderen als ze zelf genoeg wortels hebben.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Zijscheuten Ensete Ventricosum Maurelli aanmaken

Berichtdoor Christophe op 30 aug 2009 22:06

Hallo Jaak,

(Ik heb van je berichtje even een nieuw onderwerp gemaakt, vermits je een nieuwe vraag stelt)

Ensete ventricosum Maurelli maakt geen nieuwe scheuten aan. Zelden gebeurt dit echter wel, maar deze kans is (blijkbaar) klein. Ik denk niet dat je dit zelf in de hand kan werken eigenlijk.

Wat ik wel gezien heb is dat ze in het voorjaar (of najaar, ben niet zeker) de plant tot tegen de grond afzagen. Vervolgens komen er vele nieuwe planten uit de 'stam', dus heb je vele nieuwe planten. Nu, dit laatste raad ik enkel aan kwekers aan, en niet om uit te testen op je geliefde plant ;)

Wat je kan doen is gewoon een nieuwe bananenplant bij mij komen halen natuurlijk ;) :lol:

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Zijscheuten Ensete Ventricosum Maurelli aanmaken

Berichtdoor jaak op 30 aug 2009 22:20

alvast bedankt voor de uitleg,ben alweer wat wijzer geworden,1e optie :plantje goed verzorgen. 2e optie:plantje dood:dan hoor je me wel christophe ;) . ik heb nog een vraagje wat betreft overwintering:bladeren afknippen en kluit droog houden :?:

gr Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Zijscheuten Ensete Ventricosum Maurelli aanmaken

Berichtdoor Pietn op 09 sep 2009 14:50

even foto getrokken van de maurelli die ik een goede 2 maand geleden kocht van Christophe en toen een 15 cm groot was!
Bijlagen
Foto's-0047.jpg
Foto's-0047.jpg (125.33 KiB) 5690 keer bekeken
Pietn
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 19 mei 2009 23:37
Woonplaats: Marke
7 bedankjes

Re: Zijscheuten Ensete Ventricosum Maurelli aanmaken

Berichtdoor Christophe op 09 sep 2009 15:21

Je hebt hem blijkbaar goed verzorgd! Hij is bijna zo groot als mijn exemplaar. Deze staat wel in een kleinere pot, vandaar dat het minder goed vooruit gaat vermoed ik ;)

Proficiat, en veel succes er verder mee!

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Zijscheuten Ensete Ventricosum Maurelli aanmaken

Berichtdoor jaak op 09 sep 2009 15:22

mooi gegroeid en ziet er gezond uit,ga je hem verder opkweken in pot of ben je van plan om hem in volle grond uit te planten :?: in mijn geval zal het voorlopig in een pot van 20 liter zijn dan kan ik hem nog optillen om in de garage te laten overwinteren.

gr , Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Zijscheuten Ensete Ventricosum Maurelli aanmaken

Berichtdoor Christophe op 09 sep 2009 15:27

jaak schreef:mooi gegroeid en ziet er gezond uit,ga je hem verder opkweken in pot of ben je van plan om hem in volle grond uit te planten :?: in mijn geval zal het voorlopig in een pot van 20 liter zijn dan kan ik hem nog optillen om in de garage te laten overwinteren.

gr , Jaak

Wat ook vaak gebeurd is dat mensen deze maurelli gewoon met pot en al in de grond steken. Vervolgens dekken ze de boel af met houtschors, zodat het niet opvalt. Als koning winter er dan aankomt, nemen ze de plant met pot en al eruit, en plaatsen ze deze op een min of meer lichte plaats in huis.

Het is maar een tip hoor. Ik wil ook eens een maurelli in de volle grond zetten. Al is het maar om te testen!

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Zijscheuten Ensete Ventricosum Maurelli aanmaken

Berichtdoor Pietn op 09 sep 2009 15:30

Bedankt Christophe! deze winter gaat ie namelijk binnen in de mooie warmte maar kdenk wel dat ik hem dan niet al teveel water mag geven.

@ Jaak : volgende zomer gaat ie in volle grond deze maurelli om te kijken hoe groot ie dan wordt!
Pietn
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 19 mei 2009 23:37
Woonplaats: Marke
7 bedankjes

Re: Zijscheuten Ensete Ventricosum Maurelli aanmaken

Berichtdoor jaak op 09 sep 2009 20:01

christophe,
1:als ik hem volgend jaar met pot in de grond steek zal ik waarschijnlijk voor drainage in de pot moeten zorgen.maar voor dat de winter komt haal ik hem uit de grond dan kan ik hem toch ook in de garage overwinteren waarbij ik de bladeren verwijder en zo droog mogelijk overwinteren of moet ik het anders aan boord leggen :?:
2:als ik hem volgend jaar gewoon in de volle grond uitplant en koning winter komt er aan,dan zou ik hem uitgraven,maar denk dan dat de wortels te groot zijn om in een pot van 20 liter in de garage te laten overwinteren of mag je dan wat wortels afsteken zodat hij in de pot past en dan stel ik mij de vraag of de plant daar dan niet vanaf ziet :roll:
dit bericht is gericht aan christophe maar mocht nog iemand de oplossing weten,van harte welkom.

gr, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten