Opgelost: Banaan - bruin blad

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Opgelost: Banaan - bruin blad

Berichtdoor Nollie op 12 jun 2012 15:26

Hoi,

M'n 1e topic. 2 weken terug heb ik als beginner 2 Fortunei's en 2 Musa Basjoo geplant. In mediterane potgrond, met koemestkorrels onderin en bovenin. De 1e dagen elke dag flink water en nu om de dag (aangezien het bijna niet regent in Drenthe).

De grootste bladeren van de banaan (+/- 60 cm hoog) hebben nu bruine bladeren. Het ziet er niet gezond uit. Hoe zou dit kunnen ? Heb ik teveel mest erbij gegooid ? Ik heb ook 2 kleine ( 30 cm). Die staan naast/tegen de grotere. Het blad daarvan is wel goed.
Laatst bijgewerkt door Nollie op 12 jun 2012 15:45, in totaal 1 keer bewerkt.
Nollie
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 12 jun 2012 15:17
0 bedankjes

Re: Banaan - bruin blad

Berichtdoor Nollie op 12 jun 2012 15:37

Ik lees net dat het door de zon zou komen; viewtopic.php?f=11&t=7626

Ik heb ze 2 dagen in de schaduw laten staan, daarna geplant. Zou dit kunnen ?
De verkoper (Exoterra) vond 1 dag schaduw genoeg.
Nollie
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 12 jun 2012 15:17
0 bedankjes

Re: Banaan - bruin blad

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 12 jun 2012 15:37

Hoi Nollie, allereerst :welkom:

Heb je de planten eerst laten wennen aan buiten/de zon door deze eerst een tijd in de schaduw te plaatsen ? Zoniet dan zijn de bestaande bladeren gewoon verbrand. die bladeren zijn verloren maar de banaan groeit gewoon verder hoor en de nieuwe bladeren zullen snel weer terug goed zijn dus geen zorgen.
Het komt dus gewoon door de zon (UV) Planten uit de winkel (serre/kas) moeten steeds eerst wennen aan de zon (UV) anders verbranden de bladeren die daar gemaakt zijn
Hetzelfde met planten die lange tijd binnen hebben gestaan en terug buiten worden geplaatst. Altijd eerst in de schaduw plaatsen. Grijze dagen zijn het ideaalste moment om planten te laten wennen aan buiten ! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3830
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Banaan - bruin blad

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 12 jun 2012 15:40

Doordat bananen zeer snel groeien kan het weinig kwaad omdat ze er snel van herstellen. Wil je echt de bestaande bladeren die er al opstonden in de winkel toch overhouden moet je die toch wat langer dan 1 of 2 dagen in de schaduw plaatsen. Een klein weekje lijkt me dan beter.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3830
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Banaan - bruin blad

Berichtdoor Nollie op 12 jun 2012 15:45

helemaal goed.
bedankt !
Nollie
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 12 jun 2012 15:17
0 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten